Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

#dtv Princessentaart

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: #dtv Princessentaart
    Posted: 11 December 2016 om 18:06
Oke, nu neem ik de term forum HOBBYdoos wel heel erg ruim....

Wurm 2 (jongste nichtje) is helemaal gek van Frozen en als ik helemaal gek zeg bedoel ik ook HE-LE-MAAL gek. Dus uiteraard is tantelief in haar haaknaalden gedoken om een levensechte Olaf voor haar te haken (tantetje is zelf ook redelijk gecharmeerd van die sneeuwpop).
Om haar verjaardag helemaal af te maken, heb ik een Elsa-barbiepop op de kop getikt en wil ik daarvan een princessentaart maken (voor diegenen die het niets zegt, dat is zo'n pop die in een tulband-cake steekt, waarvan de taart zelf dusdanig bedekt is met marsepein/fondant, dat de taart als het ware de jurk van de pop vormt).

Nu vraag ik me af of er hier op het forum ook leute zitten die iets dergelijks al eens gemaakt hebben die eventueel nog goede tips voor me hebben. Dit wordt namelijk de eerste keer voor mij Shocked

Bij proefbakken ontdekte ik al dat de tulband te laat is (of de pop te lang, dat laat ik in het midden), dus heb ik al besloten om er nog een extra taart onder te bakken (kortom: zus en familie eten nog twee weken taart na de verjaardag Wink), zodat het net past.
Hetgeen ik vooral tegen opzie is die marsepein een beetje netjes over de taart plaatsen... hoe kun je dat het beste doen? Tips, tricks, alles is welkom.
Je moet wat doen om in de top 2 van lievelingstantes te komen en blijven he...
(de wurmpjes hebben slechts 2 tantes)
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2016 om 18:18
Het is een hele klus om lievelingstante te worden, te zijn en te blijven, merk ik.
Ik kan je niet helpen. Ik bak wel taarten, maar niet zulke ingewikkelde. Succes.
Misschien weet onze Voorgeengattevangenverjaardagstaartenbakster wel iets.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2016 om 18:22
Oh een taart.

misschien heb je aan dit filmpje iets : barbietaart
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2016 om 18:23
en hier nog een uitleg
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2016 om 18:38
als je met marsepein of fondant werkt, geen slagroom direkt in contact met de mar/fon gebruiken, want dan wordt die vochtig en scheurt hij. Het beste is een dun laagje botercreme gebruiken en dan de taart bedekken. Als je nog marsepeinen toestanden nodig hebt die als decoratie moeten dienen, een dag of 2 op voorhand maken zodat die wat 'uitgehard' zijn en niet ineen klappen als je ze erop zet.
En het beste is ook om plastieken gerei te gebruiken, daar komt de fondant het makkelijkste van af.

En vooral heel goed kneden. Je moet die mar/fon bezien als plasticine, die moet ook eerst goed doorkneed worden vooraleer je er iets mee kunt doen.

Ik koop altijd een blok witte en kleur dan zelf de stukken die ik nodig heb. Anders heb je 6 verschillende die je toch niet meer kan gebruiken en moet weggooien.

En op youtube zijn er nog te vinden de echte elsa taart die is keimooi, heeft niet zoveel taart nodig, en keigemakkelijk als je het ziet totdat je eraan begint.https://www.youtube.com/watch?v=mhZGwvoCGH0
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2016 om 20:47
Bep, gij zijt een topper.
Dat van de slagroom en mar/font wist ik al.
Ik ga voor marsepein omdat ik dat lekkerder vind dan fondant.

Ik heb een blok blauw en een blok wit gekocht en ga dat zelf mengen. Volgens de dame in de winkel was een flesje blauwe kleurstof duurder dan een extra blok marsepein. Mocht het me goed bevallen en ik vaker zoiets durf te wagen, dan kan ik altijd nog kleurstof kopen en dan verder gaan met wit, maar zo voor een keer...

Bedankt ook voor de links. Ik kwam er (na aanschaf van de Elsapop) uiteraard achter dat er van die pinpoppen bestaan, waar er niets onder de middel zit, behalve een grote punaise... had ik dat eerder geweten... dan had dat een hoop hoogte van de taart gescheeld :)

Ik ga de linkjes van de week tot uit den treure bestuderen en dan maar hopen dat het ergens op gaat lijken... Inderdaad, wat Lidwina al zegt: het is een hoop werk om bij de top 2 van favoriete tantes te blijven horen! (maar die wurmpjes die hebben iets.. ik smelt voor hen)
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2016 om 21:51
ik neem ook altijd de marsepeinfondant en niet de suikerfondant.

De marsepeinfondant meng ik onder de echte marsepein om toch wat stevigheid te hebben maar toch souplesse te behouden. Die suikerfondant is keihard als die op de taart ligt en heeft geen prettige smaak of voeling in de mond.

'k zou zeggen, probeert een aantal keren met een cupcake (is niet zo groot) dan heb je voeling van de materialen en de beweeglijkheid ervan.

Als je de marsepeinfondant uitrolt niet op bloem maar op bloemsuiker of poedersuiker.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2016 om 22:28
Goede tip. Poedersuiker aanschaffen. Ik weet precies dat we daar niet genoeg van hebben. Goede vriendin is morgen jarig, houdt niet van koffie, maar is dol op mokkataart, dus heb ik voor haar een mini-hazelnootschuimgebak met mokkacreme gemaakt. Had daar ook eigenlijk poedersuiker voor nodig, maar ja... voorbereiden is niet altijd mijn sterkte punt. Had gelukkig meerdere recepten voor schuimgebak.

Goede tip van die cupcake, daar ga ik me eerst eens aan bezondigen!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2016 om 22:29
of om het makkelijker te maken kunt ge zo een goedkope cake gaan kopen in de aldi of de lidl of welke winkel dan ook en daar de botercreme en rolmarsepein over trekken.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2016 om 22:32
Nee, laat ik het cupcakeje maar gaan doen, die heeft al meer de vorm die ik nodig ga hebben.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns