Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Op de naald...

 Reageer Reageer Pagina  <1 7273747576 85>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2021 om 18:38
Gewoon de opzetrand met boord op een eigen trui leggen, dan zie je al dat het goed gaat.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2021 om 20:04
Bedankt voor alle adviezen, hoor! Ik moet alleen wel zeggen dat ik nog niet eens garen heb besteld... Embarrassed
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2021 om 20:25
Genieten van platen is ook leuk
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Januari 2021 om 10:40
Ik kijk geregeld mijn patronenboekjes door om te genieten van wat ik allemaal kán maken, niet dat ik dat dan ga doen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2021 om 15:51
Ik heb een vraagje...

ik heb een proeflap gemaakt maar hij is te groot. Er stond 19 steken en 26 toeren met naalden 4.5 = 10 bij 10 cm.
Die van mij is 11 bij 11.
Heb ik iets verkeerd gedaan?



Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2021 om 16:26
Nee iedere hand van breien is anders .

Je zou kunnen proberen met pennen 4 te breien i.p.v. met 4,5 .
Het zelfde aantal steken opzetten en evenveel toeren breien .Kijken waar je dan op uitkomt

Vroeger breide ik samen met mijn moeder aan de zelfde trui .Ik deed het met een halve pen dunner .

Dit is nu precies de rede waarom je een proeflapje moet breien .


Als je met die 4,5 door zou gaan zou je werkstuk te groot worden .
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2021 om 16:34
Ik was bezig met een antwoord, maar kreeg telefoon. Ondertussen is het antwoord al gegeven. Ik zou nog willen toevoegen dat ik een proeflapje altijd groter brei dan het benodigde aantal steken. Ik vind dat gemakkelijker met meten. Bovendien was ik het lapje vaak. Ik heb nl een keer gehad dat na wassen een steekverhouding heel anders was geworden.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2021 om 18:55
Luistert het heel nauw?
Ik kan niet zo goed rekenen.

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2021 om 23:43
Chrissie, nu hebt ge op 19 steken 1 cm breder. Als de trui bv. (efkes gemakkelijk nemen) 114 steken is dan is die met uw hand 6 cm breder. Voorpand is dus 6 cm breder en achterpand ook, dat maakt dus 12 cm in omvang. Naargelang het model kan dat dus veel te breed zijn + dat ge dan moet berekenen hoeveel steken dat ge meer moet afzetten bij de armsgaten (tenzij het een t-model is, dan hebt ge alleen een wijdere trui). De hoogte dat speelt zo geen rol, daar kunt ge gewoon een aantal toeren minder doen om de gewenste hoogte te hebben.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 08:25
Heb je het lapje al gewassen? En Lidwina geeft goede raad, zet voor een proeflapje meer steken op en maak een frame van karton an 10x10 cm, voorzichtig uitsnijden en dat kun je dan op je breiwerk leggen om het precieze aantal steken te tellen binnen dat frame. Een pen van een halve punt minder kan ook en je kunt zelfs proberen met een pen 4 en een pen 4,5 te breien, maar ik ben vergeten welke dan voor recht en welke voor averecht is. Eén van de twee breit strakker, de andere losser. Dat weten onze wijze vrouwen wel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 09:23
Chrissie,

Volgens mij heb je wel eens verteld dat je discalculie hebt .
Dat is heel lastig ,mijn dochter heeft dat ook en dan heb je veel moeite met omrekenen en getal begrip .

Bij jouw patroon staat dat je met pen 4,5 moet breien en dat je dan als je 19 steken opzet en 26 pennen breit 10 bij 10 cm krijgt .

Eigenlijk wil dat zeggen dat degene die dat lapje gebreid heeft 10 bij 10 cm kreeg kreeg .
Jij breit losser dan die mevr ,dus jouw proeflapje wordt groter .

Je hele trui wordt dan ook groter . Bep had dat al voor je uitgerekend .



Maar ik zou je aanraden toch eerst eens te proberen een pen 4 te nemen .
Als jouw proeflapje met pen 4 10 bij 10 cm wordt is het probleem opgelost
En krijgt jouw trui de juiste maat

Op een wolwikkel staan vaak ook 2 diktes pennen aan gegeven .

Ik heb vroeger les gegeven .Alle leerlingen breiden met de zelfde wol en de zelfde dikte pennen en zetten het zelfde aantal steken op .

Er kwamen diverse maten uit .


Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 11:22
het vest voor mijn kind is klaar Smile
op het laatste moment zag ik dat de rits die ik in gedachten had niet deelbaar was maar een oproepje op nextdoor en er kwam iemand een mooie rits brengen; super aardig!!
gisteren en eergisteren hele dag doorgewerkt en nu is het klaar. het heeft geen zin er een foto van te maken want met die spikkels zie je het patroon niet en met de 2 r, 2 av, oogt het als een 'streep'
neem van mij maar aan dat het mooi geworden is Smile

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 11:44
Mooi ,handig en warm .

En we geloven je direct .
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 11:45
dankjewel Mutti Smile
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 11:56
Ik heb de stola voor de podologe af en wil nu nog een juten tas omhaken voor haar. Tot nu toe heb ik geen rrkening gehouden met de vouwen in bodem en zijkanten, maar nu wel, althans al in de bodem, allemaal vastentoeren en in het midden één toer ingestoken in één lus. In de zijvouwen wil ik dan één stokje in reliefsteek achter in gestoken. Ik ben benieuwd of het werkt of dat ik de hele zwik kan uithalen na een paar toeren.

Ik zag een buurvrouw van verderop op het woonerf met een kleindochter met buggy met pop van ongeveer 40 cm. Daar zal ik een draagzak en slaapzak voor haken, een poncho breien en een rugzakje voor de pop breien. Poppenmoeders moeten verwend worden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 12:16
Ben het volkomen met je eens ,en poppen kunnen niet genoeg kleertjes hebben ,voor als er wat in de was zit .
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 12:33
....Poppenmoeders moeten verwend worden..... Magtelt Hug
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 17:01
Chrissie, als je er niet uitkomt, kun je ook excel voor je laten rekenen. Als je daar handig mee bent en anders kan iemand je misschien helpen.
Zo'n reken formule in zo'n excel document kun je ook her-gebruiken.

Voor een proeflapje brei je altijd meer steken en meer toeren, want anders ga je er te veel aan trekken als je meten moet. Ik heb laatst een filmpje 
gekeken en die man zei, ik had altijd een hekel aan proeflapjes, maar nu doe ik het wel graag - ik doe het niet voor het stekenaantal maar meer
om een gevoel te krijgen wat het garen later worden wil.
Dat is voor jou misschien nu niet handig, maar wie weet voor een andere keer misschien wel.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 17:30
oh, dat begrijp ik wel van die man. dat heb ikook als ik zit te spinnen dan voel i ook aan de wol wat het worden wil Smile
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2021 om 17:47
Ik ben blij dat jullie zo behulpzaam zijn.
Het is erg vervelend, want ik wil graag mooie dingen maken en dan stuit ik op zoiets. :(
Op school heb ik heel veel abstracte leraren zien rollen met hun ogen (bij wijze van).
Mijn hersens zijn er gewoon niet op gemaakt. Als er staat 4.5 dan zie ik in mijn hoofd vier komma vijf en dan moet ik zooo veel nadenken. :( 

Ik snap op zich het principe van stekenverhouding wel. Als je lapje te groot wordt brei je te los en dan moet je dunnere naalden nemen. Of te klein, dan brei je te strak en dan neem je dikkere.
Om niet af te wijken van het ontwerp.
Alleen op Youtube kwam ik zo'n uitleg-mevrouw tegen die dus echt ging rekenen, en ik vraag me af, kan het ook wat minder exact? Of kan dat echt niet bij kleding?
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 7273747576 85>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns