Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

dringende oproep aan mensen die eten maken

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: dringende oproep aan mensen die eten maken
    Posted: 24 December 2016 om 12:15
Ik heb peterseliewortel, pastinaak, venkel, koolrabi en gelige raapjes, wortels en zoete aardappelen, sjalot in verschillende kleuren en vormen, look en 1 aubergine

Kan ik dat gewoon allemaal in ongeveer evengrote stukken snijden zonder voorbehandeling (alleen wassen), olie over gieten, wat verse kruiden ertussen moffelen en zo de oven in? Voor ongeveer een half uurke? of langer? Op 170°?
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2016 om 13:51
Oh ja!!
Dat kan héél goed.
Gaat errug lekker worden ook.
Inderdaad: even grote stukken, wassen, goed drogen.
Olie, zout wat peper en verse kruiden wat je voorhanden hebt. er tussen,
Wijde schaal gebruiken zodat er meer roosterrandjes aan komen.

160 / 170 graden en ca 45 minuten.
(ik zou oven voorverwarmen op 200 graden en dan terugdraaien)

Misschien tussendoor nog even omscheppen.




Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Stramien View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 December 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1731
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Stramien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2016 om 15:23
Klinkt goed!
december2011

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2016 om 15:29
Originally posted by Stramien Stramien wrote:

Klinkt goed!

Dat klopt, maar omdat er verschil is tussen klank en smaak, dacht ik: laat mij m'n mond maar houden... 

De combinatie lijkt me wel erg zoetig. Een pittige curry kan misschien juist de zoete smaak een extra accent geven. 

Wordt dit een onderdeel van je kerstdiner? 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2016 om 16:34
ja dat worden 'de groenten' bij het lamsvlees.

Kamilla welke zijn er nog zoet buiten die wortels en zoete aardappel? Want koolrabi en die gelige rapen en die peterseliewortel heb ik nog nooit gegeten. Zit daar iets zoet tussen want dan laat ik de wortel er al uit.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2016 om 17:09
Pastinaak ( wat ik pas een week geleden heb leren kennen door hier) is ook zoetig.
Maar, inderdaad, wat pittige kruiden combineren lekker met zoetige groeten.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2016 om 17:21
De venkel is erg anijs-achtig. Gewone oranje wortel heeft ook een zoete smaak. Waarschijnlijk zijn alleen de sjalotten niet zoetig. Maar alle zoete groenten kan je een pittige ondertoon geven waardoor ze minder zoet klinken. Wacko 

.... inderdaad iets pittigs erbij in de vorm van peper, curry, komijn... wat je in huis hebt. 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2016 om 17:23
wat meer sjalot in doen dan en lookteentjes en ik heb hier nog van die kleine witte    nee ik had hier nog van die witte zilveruitjes maar ze zijn verdroogd zag ik juist.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2016 om 17:25
oké bedankt, als je me uiterlijk maandagavond nog niet hebt gehoord lig ik in de kliniek met een serieuze voedselvergiftiging.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2016 om 19:01
Ik denk dat die voedselvergiftiging wel  mee zal vallen bep.
And if so..... ik zal dat pas dinsdagmorgen merken.

Ik wens allen fijne dagen, ik ben weggies tot dinsdag.

Cool


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 December 2016 om 11:29
De pastinaak zou ik schillen, zelf heb ik pas dit recept gebruikt (efkes zoeken), ja daar istie. Bij mij mislukten groente uit de oven vaak
als in niet gaar, dit was de eerste keer dat het wel lukte. Zelf had uien en aardappel op de bakplaat toegevoegd, de aardappel heb
ik overgeslagen bij het insmeren met de dressing, maar de rest kreeg genadeloos met de kwast.
Dus iets warmer en 30 minuten + 10 minuten
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 December 2016 om 11:02
Wel, ik heb alles maar geschild behalve de gewone speciale aardappelen en de venkel. De aubergine heb ik er uit gelaten want dat zou anders toch maar een vies papke geworden zijn. Het heeft anderhalf uur in de oven gestaan op 200°, was nog langs geen kanten gaar en dan heb ik het nog 3 uur mee in de oven laten staan op 120° met de lamsbouten. Toen was het ongeveer gaar, behalve een paar stukken wortel, daar was nog een serieuze beet aan en ik denk de koolrabi die was ook nog niet helemaal gaar. De kwast heb ik achterwege gelaten.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 December 2016 om 14:30
ik heb weinig tot nix met koken en recepten (eet wel gezond hoor ;-) maar je kwootje van onderen vind ik geweldig Beppeke !!!!
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 December 2016 om 19:03
Ha Bep, zo te zien heb je het experiment in gezondheid overleefd. Pijnlijke vraag misschien: was het ook lekker? Daar schrijf je namelijk helemaal niks over.

Met "recepten" heb ik ook niet zoveel. Ik kook degelijk, vers en voedzaam met weinig tierlantijnen.  
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 December 2016 om 19:17
awel kamilla, het was lekker en toch niet zo zoet als ik verwacht had.
Wel zijn we hier tot het besluit gekomen dat de langwerpige rode sjalot allemaal mannelijke exemplaren zijn. Als je er lichtjes op drukt of probeert er in te prikken komt er iets tevoorschijn en als je het loslaat verdwijnt het weer.
Ik had 2 zulke schotels en er is nog een kwart over (met 8 volwassenen waren we)



Zoals je ziet ook zonder tierlantijnen.

Wat ik wel spijtig vind als je opzoekt hoelang dat er alleen staat in even grote stukken. Maar er staat nooit bij hoe groot dat die stukken moeten zijn voor een bepaalde tijd te halen. En ik had ze tamelijk groot gelaten.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 December 2016 om 19:35
Originally posted by bep bep wrote:

Wel zijn we hier tot het besluit gekomen dat de langwerpige rode sjalot allemaal mannelijke exemplaren zijn. Als je er lichtjes op drukt of probeert er in te prikken komt er iets tevoorschijn en als je het loslaat verdwijnt het weer.

LOLLOL

Misschien een volgende keer prei overwegen. Niet dat die er niet mannelijk uitziet, maar in gesneden* vorm ben je dat kiekeboe-spelen kwijt. 

*Gesneden in de betekenis van gecastreerd.


.........................

Oeps... niet echt een onderwerp voor onder de boom.Embarrassed

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2016 om 10:51
Mijn ervaring is, ik zie die schotel van jou nu, dat groente garen in de oven een kunst is. Als het op elkaar ligt gaart het niet goed
 ik spreid daarom alles uit op een bakblik in 1 laag en dan lukt dat, tot dan toe was het bij mij altijd falen. 1cm dik kan dan
makkelijk, niet voor de aardappels, want dan worden ze weer niet krokant. Maar de siepels in achten en de piepers in plakjes en de
wortels & pastinaak zo 1 à anderhalve cm.
Ik laat de pastinaak vaak wel groot, maar niet dik
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2016 om 10:58
Jammer dat het tegenviel bep.
Kijkend naar je foto schat ik in dat de stukken aan de forse kant waren.
Ui kan soms het garingsproces vertragen.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2016 om 11:01
Het inchecken van vlucht 2017 is aangekondigd. Tussenlandingen zijn: geluk, gezondheid, liefde en vriendschap. Goede reis, een gelukkig Nieuwjaar!

Ik heb mijn ticket bij de hand en sta klaar om in te stappen.
Bestemming: We zien wel waar we terecht komen, maar ik hoop wel gezamenlijk de volgende vlucht ook te kunnen nemen.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2016 om 13:13
Het is niet tegengevallen Lao-tse maar ik had toch gedacht dat het vlugger gaar zou geweest zijn, dus was het toveren met alles omdat die groenten op 210° stonden voor een uur, dan moest het lam erin op 120° voor 3 uur. Dus heb ik de groenten erbij laten staan.

En ik heb graag stukken groenten dat je kan zien welke groenten het zijn ipv alles in julienne. En gespreid op een bakplaat was geen optie dan zou ik 4 ovens nodig gehad hebben en degene die ik heb is al ene van 90 cm. Maar nu weet ik welke groenten ik best eerst efkes in water wat laat koken vooraleer in een ovenschotel te gooien.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.828 seconden.
Lang Yarns