Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wat eten we vandaag?

 Reageer Reageer Pagina  <1 3132333435 37>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2019 om 14:50
Bacon, brie en courgette plaattaart
Rote Grutze met vanillesaus toe.
Alles zelf gemaakt.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2019 om 16:19
Zo als ik zo lees zit ik toch echt te watertanden...
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2019 om 19:30
van beide gerechten was het de 1e keer dat ik het heb gemaakt.
Plaattaart met filodeeg en het is een herhaling waard.
Met z'n twee, alles op.

Rote grutze, helaas zonder rode bes, ik denk dat het dan frisser was geweest, maar even goed ook heel lekker.
Heb gelukkig nog over voor morgen of zo.

Recept plaattaart: Dekamarktmagazine, maart/april blz 9
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2019 om 22:00
Mijn kliekjesverwerking van vandaag was ook de eerste keer. Elke combi is op zo'n moment nieuw. Maar Lao tse's nieuwe gerechten zullen ongetwijfeld spectaculairder geweest zijn. Big smile 

Alles wat overgebleven was van gisteren en eergisteren heb ik bij elkaar gedaan. Aangevuld met verse andijvie en courgette uit de tuin. Het was een vegetarische hap met enkel een klein gebakken kruiden-omelet erbij.  
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Augustus 2019 om 00:49
Originally posted by Dilianne Dilianne wrote:

Niet zelf gebakken maar wel zelf gehaald!
Da's toch al iets he, BTW als het maar gesmaakt heeft. DAT is toch het belangrijkste 

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Augustus 2019 om 11:20
Ik ben altijd als een kind zo blij als bij ons de aardappelen uit de grond komen en je ze dus zonder voorkoken kunt bakken of lekker zelf
friet maken. 
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Augustus 2019 om 12:09
Sinds ik de airfryer heb vind ik gehaalde frietjes niet meer zo lekker. Embarrassed
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Augustus 2019 om 21:58
Als je met zorg de dingen zelf maakt, smaakt het altijd beter dan de kant en klare producten.

Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ik ben altijd als een kind zo blij als bij ons de aardappelen uit de grond komen en je ze dus zonder voorkoken kunt bakken of lekker zelf friet maken. 

Ik bak mijn aardappelschijfjes ALTIJD rauw in olijfolie. Heerlijk! Dus ook aardappels uit de winkel kook ik niet eerst voor om ze daarna nog eens te bakken. Werkt prima. 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2019 om 10:34

Heb je nog tips om de olijfolie niet zo te laten spetten, ik heb pas de marga in de ban gedaan en ik leef met de pure olie in onmin.

Vroeger deed ik altijd olie en een beetje marga in de pan (ik snap nu waarom). Geek
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2019 om 12:00
Ik weet niet of ze nog te koop zijn ,maar ik heb een antispat deksel .

Dat is net een platgeslagen zeef .

Het houdt niet elk spatje tegen ,maar het scheelt wel.

Er schijnen ook twee soorten olijfolie te zijn ,een voor warm gebruik en een voor koud gebruik en altijd eerst de pan warm laten worden .
Die voor warm gebruik schijnt niet te spatten .9

Dit is een tip van google stond bij een recept , wist het ook niet .
Ik pak altijd maar een fles. Ik heb ook geen idee of het op de fles staat

Zal de volgende keer eens kijken .

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2019 om 13:38
De olijfolie voor koud gebruik is duurder. Volgens mijn man, klinisch chemicus van beroep, is het zelfs niet goed en ongezond als je deze verwarmt. Alleen te gebruiken voor dressings dus.
Ik gebruik bijna nooit olijfolie omdat ik de smaak te overheersend vind. Ik bak en braad gewoon in margarine. Roomboter op het brood. Eventueel een beetje roomboter bij de margarine in de braadpan. Die smaak vind ik ook te overheersend. Aardappeltjes bak ik in margarine met een scheut zonnenbloem olie. Heerlijk. Als je gaat eten de pan schuin zetten zodat het vet weg kan lopen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2019 om 14:56
Ik heb net op de fles gekeken .

Er staat helemaal geen verschil op ,het is zowel goed voor dressing als voor bakken staat er .Ik gebruik het alleen voor dressings ,maar dan heel weinig vanwege de smaak

Bakken doe ik ook met zonnebloemolie en margarine .

Voor het eten strooi ik de schijfjes uit over keukenpapier zodat het vet daar in kan trekken .
Al van kinds afaan eet ik brood zonder boter , deed mijn vader ook ,behalve krentenbrood dat eet ik met roomboter.

Ooit hebben we eens de" planta ziekte " gehad .Dat was een nieuwe plantaardige z.g.n.gezonde margarine ,er waren mensen die zwollen daar gewoon van op.mijn opa was er daar een van, dood eng . Die is toen direct uit de handel genomen .





Voor het eten strooi ik ze

uit op wat keukenpapier ,zodat het ergste vet daar even in kan trekken
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2019 om 16:30
In een tv programma "Broodje gezond" werd van alles gezegd over olie, roomboter en andere vetten. Harde oftewel transvetten zijn niet goed. Op de vraag waar een Belgische onderzoeker zijn biefstuk in bakte was het antwoord: een combinatie van olijfolie en roomboter. Ik dep het vlees voor het bakken en als ik erg gespat verwacht, leg ik het in de Airfryer.

Mijn moeder was dochter van een melkboer, margarine kwam in haar en mijn jeugd niet op tafel, zelfs niet in huis. Behalve het paaslammetje van mijn jongste zus, die geen boter op brood wilde en het liever droog at. Onze melkboer had ook zo'n kind en maakte elk jaar twee margarinelammetjes.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2019 om 16:34
groentesoep met brood
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2019 om 18:21
er is ook milde olijfolie te koop en die heeft een minder sterke smaak.
Als je olijfolie met een beetje geklaarde boter gebruikt spat het ook minder.

Ik gebruik nooit meer margarine, vanwege de transvetten.
Het lichaam kan er niks mee, lever en nieren halen het niet uit je lichaam dus het blijft rondwaren in je lijf.
Zelfs de zogenaamde 'dieet' margarines hebben transvetten en die zijn zoooo slecht!

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2019 om 22:44
De margarine is hier al sinds 20 jaar in de ban. Alles bak ik in olijfolie. De smaak was in het begin flink wennen, maar het wende echt en nu weten we niet beter. Het eventuele spetteren neem ik voor lief. Olijfolie, zo is mij geleerd, zet zich niet vast in je vaatwanden. Dat vind ik een extra poetsbeurt van het fornuis zeker de moeite waard. Ik voel wel altijd met de hand boven de pan of het niet te heet wordt. Walmen lijkt me zeker niet gezond.   
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Augustus 2019 om 08:28
Ik verwarm de pan, giet de olie en gooi na een minuut ofzo een snippertje ui of vlees in de pan. Als de olie op temperatuur is, gaat dat onmiddellijk bakken. Dan kan de rest er bij. Anders even wachten tot het rond het snippertje gaat bruisen.

Als je de smaak van olijfolie niet lekker vind, zijn er veel alternatieven in het olieschap. Rijstolie schijnt het gezondst te zijn.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Augustus 2019 om 08:42
De olijfolie die ik heb is om te bakken, mijn ervaring is dat zonnebloemolie minder spet. Wel zag ik laatst dat ik 2 flessen olijfolie voor
koud gebruik in de kelder had staan - zal ik wel verkeerd uit het schap gepakt hebben. Ik weet nog niet hoe ik dat op krijg. In de sla
gebruik ik altijd zonnebloemolie. Alhoewel, als ik de huttenkaas dressing maak gaat daar olijfolie door - ik zal eens een fles uit de kelder halen LOL.
 
 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Augustus 2019 om 08:48
@Mutti, boter is heel gezond - dat je vader weinig gebruikte kwam misschien eerder door zuinigheid. Boter was altijd erg duur.
Mijn schoonopa zei altijd ik smeer overal boter op, NU kan het - met nu bedoelde hij dus dat hij ouder was en meer geld te besteden had.
Daarnaast heeft je lichaam vet nodig om goed te functioneren, het vet dat je eet is niet het vet dat zich op allerlei niet gewenste plaatsen
vastzet, het vet dat je eet wordt gebruikt. Het ongewenste vet is de overvloed suiker & koolhydraten waar ons lichaam een wintervoorraad van maakt.
Alleen is de vraag wanneer die winter komt dat we het ook echt nodig hebben . . .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Augustus 2019 om 11:03
De winter? Ik denk niet dat de ouderwetse winter of de milde winter er echt toe doet in dit geval. De meeste mensen gaan bij een beetje guur weer rustig in hun CV-verwarmde huizen stilzittend werk doen. Als ik in januari het bos inga om de eerste brandneteltjes te gaan zoeken of andere dingen van mijn gading (mest & kompostmaterialen) dan is dat soms echt afzien met een snerpende oostenwind. Na een paar uurtjes kom ik hongerig thuis en heb ik heel wat vet en andere bouwstoffen verbruikt. 

Vanavond wordt het andijvie stamppot uit de tuin met iets van vlees erbij. 
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 3132333435 37>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns