Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Breiwerk bij warm weer

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Breiwerk bij warm weer
    Posted: 13 Juli 2017 om 22:54
Eigenlijk een hele eenvoudige tip...

Als het warm weer is, heb je snel dat je handen een beetje gaan zweten en plakken. De steken op je breipennen schuiven dan steeds moeilijker en ook de naald insteken hoor je soms knarsen.

Ik heb dan een schoteltje bij me met een schoon, vochtig, goed uitgewrongen washandje. Wanneer het nodig is, haal ik mijn vingertoppen even over het washandje. Ook wrijf ik soms met het washandje over de laatste 10 centimeter van de breipen. Probleem over en je kan breien met plezier.     
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2017 om 08:13
He goed idee 👍
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2017 om 08:57
Goed idee.

En het is af te raden om grote warme lappen te breien, die bij je op schoot liggen. Ik spreek uit ervaring.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2017 om 12:37
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

En het is af te raden om grote warme lappen te breien, die bij je op schoot liggen. Ik spreek uit ervaring.




Het luchtig draperen van je wollen lappen hangt ook af van de stoel waar je op dat moment in zit. Je kan altijd nog kiezen om katoenen pannenlappen te gaan breien.     
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2017 om 15:08
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Eigenlijk een hele eenvoudige tip...

Als het warm weer is, heb je snel dat je handen een beetje gaan zweten en plakken. De steken op je breipennen schuiven dan steeds moeilijker en ook de naald insteken hoor je soms knarsen.

Ik heb dan een schoteltje bij me met een schoon, vochtig, goed uitgewrongen washandje. Wanneer het nodig is, haal ik mijn vingertoppen even over het washandje. Ook wrijf ik soms met het washandje over de laatste 10 centimeter van de breipen. Probleem over en je kan breien met plezier.     


Wat ook wel eens wil helpen (niet lachen dames) maar even de breipen door je haren halen... Het werkt echt!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2017 om 17:15
Dat werkte vroeger ook als je een veiligheidsspeld door een aantal lagen luier moest steken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2017 om 20:52
Dat heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met talg in je huid. Daarmee maak je het glijden minder stroef. Ik kan me een dergelijk advies ook herinneren van een viooldocent van mij wanneer je vingers vanwege zweten hotterend over je snaren gingen tijdens positiewisselingen. Even met je vingertoppen langs je haargrens en je kon weer vooruit. 

Toch is water wel lekker verkoelend op je handen. Tongue  
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2017 om 21:04
Ik zat ook vaak met een plantenspuitje in de tuin, even een fris regenbuitje in je gezicht en je kon weer vooruit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2017 om 22:50
Ik heb ook altijd geleerd de breinaald door mijn (vette) haren te halen, en dat werkt. Tegenwoordig minder last van, ik heb nu van die bamboe rondbreinaalden (ook voor rechttoe-rechtaan-werk) en dan is het niet zo'n probleem.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juli 2017 om 09:40
Breipen door je haren werkt echt .
Ook in een stuk zeep steken ,deden we ook bij de door Machtelt genoemde luiers .
Mijn moeder had zelfs een stukje in het vakje van de naaimachine liggen ,daar lag ook een stukje kaars nu ik er aan terug denk .
Waar dat dan voor diende ? misschien ook wel voor de machine naalden .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juli 2017 om 10:20
Mijn moeder wreef een stroeve lade met kaarsvet in.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juli 2017 om 10:20
Die kaars in het naaimachinevakje was voor het gesmeerd laten lopen van metalen ritssluitingen.

.....

Het klopt dat kaarsvet ook helpt bij stroeflopende houten laden.
Back to Top
geerke View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 13 Mei 2011
Locatie: Canada
Status: Offline
Points: 796
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer geerke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juli 2017 om 19:55
zeker een heel goed idee ,hier ook zo warm en stikkie
groet geerke
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juli 2017 om 00:27
zo'n kaars is ook heel handig om over de grondrail van een schuifdeur te wrijven dan loopt die ook soepelder.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns