Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Leesblind

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Leesblind
    Posted: 12 Oktober 2017 om 10:24
Ik ben een leesbeest en heb geen moeite met taal. Maar soms willen mijn ogen iets anders lezen dan er staat. Bij de gemeentevijver zag ik een bord staan: haaien. Er stond eigenlijk maaien!. Vroeger in de bus las ik altijd: In geval van nood hendel omdraaien en lijk uitwerpen. Er stond: luik uitwerpen.

Hebben jullie ook zulke leesafwijkingen?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2017 om 12:26
Ha ha wat een leuk onderwerp. Ik loop er al even over te piekeren, maar volgens mij heb ik dat niet erg. Misschien komt het doordat onze verbeeldingskracht tijdens het lezen vooruitloopt.

Een verkeerd gelezen woord kan ik me van vroeger nog wel herinneren. Een oudtante waar ik in de vakantie mocht logeren, had een WC-pot waar de naam van de leverancier in stond: J.Sijfferd. Maar de letter "j" had zo'n opwaartse lus naar de onderkant van de "i" toe, dat er voor mij J.Sufferd stond. Als ik naar de WC moest, zei ik altijd als ik bij haar was: "Even naar de sufferd".     
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2017 om 13:49
Nee ,daar heb ik mezelf nog niet op betrapt .
Zal er eens op gaan letten .

Wel weet ik nog van vroeger ,dat ik ergens opgevangen had dat iemand een "voetheuvel " had . Wat bij navragen een "voeteuvel " was .

Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2017 om 13:56
Kan zo geen voorbeelden noemen maar herken het zeker wel...
Wellicht dat onze creatieve breinen ons voor de gek willen houden...
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2017 om 15:30
O ja dat heb ik ook, en de laatste tijd steeds meer. Dan lees ik te vlug. Vroeger kon ik vlug en goed lezen maar tegenwoordig lijkt mijn hoofd er niet helemaal bij te zijn waardoor ik andere dingen lees dan er staat. Met het verstaan van dingen heb ik dat tegenwoordig trouwens ook, zucht.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2017 om 15:47
Wat betreft het verstaan, heb ik dat ook. Het spreekaccent is zo enorm veranderd. Neem nou de uitspraak van de R. Ik herken er nauwelijks Nederlands in. Zeker in combinatie met een G vind ik het wel erg vreemd klinken.   
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2017 om 16:48
Je hebt ook de bommelding en kerstomaatjes, die je raar kunt uitspreken. En in tv-reclame leggen ze de accenten vaak expres verkeerd om je aandacht te trekken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2017 om 20:31
negeren is nog zo eneke. Elke keer als ik dit lees lees ik het als 1 neger, 2 negeren. Alhoewel ik weet dat het negeren is, maar in de school vroeger was er eneke die het als (2) negeren las in de les luidop lezen en dat was hilariteit alom. Zelfde is Richard Gere. Ik hoorde iemand over Richar Zjeer praten, en van toen af is het bij mij ook richar zjeer.

Of zoals ons moeder die engelse woorden leest(is maar tot haar 14 jaar naar school mogen gaan). Ze was in een vakantiebrochure aan het voorlezen wat er allemaal op de kamer was : een saffée. En dan is het efkes nadenken wat ze ermee bedoelt, een safe dus. Zelfde met een babbie (baby) en een milkiewaj (milkyway) en de stekoes (steak house)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2017 om 09:13
Een leraar op de middelbare school gaf ons het volgende rijm om te ontleden: Hoe lang moet ik nog schipperen met het bouwen van mijn kipperen? Men ziet mij snel vermageren van al dat achternageren.

Weet iemand nog wie Simon van Collem was? Een filmjournalist. Hij sprak bijvoorbeeld de naam Robbert Redford uit als Gobberd Gedford. Daarna spraken wij die naam thuis ook zo uit. En wij spraken zijn naam uit als Saimun ven Kollum.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2017 om 14:47
ik ken de saaimun nog. (Heb wel efkes een foto moeten goegelen om te zien of ik wel de juiste voorhad)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2017 om 15:01
Kaal bolletje en vreemd Engels accent. Ik was altijd verbaasd dat bekende acteurs hem serieus namen. Maar er was een Hollywoodtrucje voor interviews. De acteur of regisseur zat links op een stoel voor een bepaalde muur, de interviewer zat rechts en je zag ze om en om, nooit tegelijkertijd. Dus de VIP hoefde maar één keer een setje vragen te beantwoorden en wie dan ook kon later voor dezelfde muur gaan zitten voor de camera en de vragen oplezen, die later in welk land ook ondertiteld konden worden. Of ingesproken door de acteur, die altijd die Hollywoodster insprak in de eigen taal.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2017 om 15:06
Ik herinner me nog dat een klasgenootje Cathedral uitsprak als kattendrol dat toen nog zonder tussen N geschreven werd .

Zelf ben ik ooit de mist in gegaan met biaisband . Ik had het altijd horen uitspreken als bille met streepje op de e .
Toen ik het moest schrijven deed ik het ook zo ,mij werd toen gevraagd wat ik met billenband ( achterwerk ) bedoelde

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2017 om 15:08
Toen rode konen, nu een leuke herinnering.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2017 om 15:10
Dat zal zeker een antwerpse geweest zijn mutti, hier wordt dat ook als kattedroal uitgesproken.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2017 om 15:17
Vanochtend hoorde ik een Nederlander een Engelse tekst dusdanig uitspreken dat ik het filmpje niet uitgekeken heb, de huisband had meer geduld.
Waar viel ik ook alweer over, even denken - nou ja vooral over dat er eerst een heel stuk "reclame praat" zat voor er ter zake gekomen werd.
Dikke doei, ik heb wel iets anders te doen dacht mij.
Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2017 om 17:30
o ja dat heb ik ook al een aantal jaren.
Als ik erg moe ben maak ik er letters bij of laat ze weg, dan krijg je een soort Russisch en stop dan maar met lezen. Een boek lezen is er al 23 jaar niet meer bij, na een halve bladzijde denk ik waar gaat het over, de krant of tijdschrift gaat soms iets makkelijker omdat het kleine stukjes zijn, maar echt lezen doe ik bijna niet meer.
Dat is met praten net zo, het geeft je dan een rot gevoel, maar het is niet anders.
Back to Top
carlaevelien View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 10 Januari 2014
Status: Offline
Points: 138
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carlaevelien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2017 om 10:03
Oh dat herken ik zeker wel, hoewel me nu natuurlijk weer geen voorbeeld te binnen schiet. Wel iets van vroeger, niet hetzelfde maar daar deed het me wel aan denken.

We hadden een bijbel, waar de versnummers niet in de kantlijn stonden, maar tussen de teksten in (was heel ouderwets). Als ik dan aan tafel uit de bijbel voorlas, sloeg ik die nummers over, omdat het altijd wel duidelijk was uit de zinsopbouw dat het nummer er niet tussen hoorde. Maar één keer was dat niet duidelijk, de zin was ook heel logisch met het cijfer ertussen. Dus na wat getwijfel las ik de zin toch maar zo voor: "Wie 9 oren heeft, die hore". 
http://facebook.com/kwartetstoptalking.nl
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2017 om 14:49
Geen goed verstaander dan, die heeft maar een half oor nodig. LOL
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.297 seconden.
Lang Yarns