Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vraagje over minderen NAAST 4 steken...???

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vraagje over minderen NAAST 4 steken...???
    Posted: 23 Oktober 2017 om 14:42
Ik heb na 20 jaar de breipennen weer ter hand genomen en heb de slag alweer aardig te pakken😃, maarrrrrrr... in het patroon staat iets over minderen dat ik niet begrijp😳. Het gaat om een in ribbelsteek gebreid vest van Drops Design (156-43), model nr. bs-074. In het patroon staat: ‘Minder bij een hoogte van 3 cm: minder 1 st aan het begin van de volgende nld aan de verkeerde kant naast 4 st.’ Kan iemand mij uitleggen wat er wordt bedoeld met de laatste drie woorden (‘naast 4 st’)? Alvast dank voor de hulp😌
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Oktober 2017 om 15:10
Ik denk dat je helemaal aan het begin van je naald moet minderen, en dan ook nog eens na 4 steken na die minderering . Als je je foto vergroot ,zie je een soort kleine bobbeltjes aan de goede kant van je werk zitten Er staat ook zo iets als naast de 4 steken na je mindering .

Drops patronen zijn mooi ,maar het is lezen lezen en dan nog eens lezen .
Probeer een op een proeflapje of je die bobbeltjes ziet .
Die 1e mindering is dan voor je zijnaad en die andere na 4 steken is voor het model
Iets anders kan ik er niet van maken .
maar wellicht komen er nog meer oplossingen
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Oktober 2017 om 19:12
Patroon <-- aanklikbaar
Ik denk net als Mutti, een extra mindering iets uit de rand
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Oktober 2017 om 19:19
Ik heb het patroon in het Engels en Duits nagelezen. Bij beiden staat het even onduidelijk. Bij de opmerkingen die er al over gemaakt zijn wordt je ook niet wijzer. Ik denk dat ik de vraag maar eens ga stellen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2017 om 21:03
Bedankt voor de snelle reacties! Ik interpreteer het ook zoals Mutti doet, ik vraag me alleen af wat het nut is van minderen op deze manier en kan me er geen beeld bij vormen hoe dat er dan uit gaat zien🤔🤓. Weet je wat, ik ga het gewoon proberen😬 - het ergste wat er kan gebeuren is dat ik het weer uit moet halen en opnieuw beginnen😅!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2017 om 21:26
Ik heb er gisteren een vraag over gesteld bij drops, maar nog geen antwoord gekregen.
Ik zou mij kunnen voorstellen dat ze de mindering zo doe om de zijrand strak te houden en om de schuine kant in de naad niet zo scherp schuin te laten zijn. Je krijgt nu immers aan beide kanten een recht stuk van 4 steken
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2017 om 11:26
Lida je hebt antwoord .

Het komt een beetje neer op wat ik schreef die mindering 4 steken uit de kant is voor de taillering dus het model .

Weer opgelost . Op naar het volgende dropspatroon
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2017 om 14:26
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Lida je hebt antwoord .

Het komt een beetje neer op wat ik schreef die mindering 4 steken uit de kant is voor de taillering dus het model .

Weer opgelost . Op naar het volgende dropspatroon
Dank je wel. Ik zal gaan kijken. We zijn toch niet eerder tevreden dan dat we de oplossing hebben!!!!
Ik heb het gelezen. Maar eigenlijk staat er niets meer dan in het patroon. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2017 om 22:55
Het linkerachterpand is af en heeft gelukkig precies dezelfde vorm als op de patroontekening🤣
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 November 2017 om 19:17
Hallo Mutti en Lidwina, ik wil nu gaan beginnen aan het LINKERVOORPAND, maar er is meteen al weer iets dat ik niet begrijp in het patroon😬 (kan aan mij liggen natuurlijk😅). Er staat: ‘Brei als het rechterachterpand, maar brei de laatste 7 st aan de verkeerde kant zonder te meerderen (= voorbies).’ Dat vind ik nogal verwarrend, want bij
het rechterachterpand moest ik steeds meerderen aan het BEGIN van de naald (aan de goede en de verkeerde kant van het werk), dus waarom staat er nu dat ik NIET moet meerderen aan het EIND van de naald? Dat deed ik toch sowieso al niet???
Begrijpen jullie wat ik nu wel of niet moet doen? Alvast bedankt voor het meedenken🤓

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 November 2017 om 19:34
Bij het voorpand krijg je middenvoor een sluiting bies. Als je op foto kijkt zie je dat die bies een aantal steken, dat zijn dus die 7 steken, recht lopen. Zou je daar gaan meerderen, dan loopt je voorkant schuin.
Het achterpand begint met 3 steken, het voorpand met 10 steken. Het patroon gaat dus over 3 steken. Die 7 steken zijn de bies. Die blijft steeds recht gebreid, daar wordt daar ook niet in gemeerderd. Zou je moeten meerderen, dan zou dat naast die 7 steken zijn. Die 3 worden er steeds meer, die 7 blijven gelijk. Kijk nog eens goed naar je rechter achterpand. Dan is het misschien duidelijker.  Misschien weet Mutti een betere manier om het uit te leggen als je dit niet begrijpt.
Laat even weten of je dit begrepen hebt. Ik heb nl nog een tip voor je, maar wil ik nu niet uitleggen, anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 November 2017 om 19:41
Wat ben je weer snel, Lidwina, geweldig! Zoals jij het uitlegt, zo zag ik het ook voor me, maar ik werd in verwarring gebracht door de opmerking over meerderen aan het EIND van de naald. Ik ga voor de zekerheid eerst maar even een proefstuk breien. Meteen nog een vraag: is de voorbies-steek een speciale steek, of brei ik die ook gewoon in ribbelsteek?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 November 2017 om 20:31
Ik was er toevallig, dus kon ik snel antwoorden.
De bies is inderdaad gewoon ribbel. Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de bies omhoog trekt. Dat komt door de ribbel. Vind je dat niet mooi dan doe je het volgende. Na een aantal ribbels brei je de 7 steken van de bies een keer extra heen en weer. Ik heb pas een vest gebreid op naald 3,5. Daar heb ik het na 8 ribbels gedaan. Gaat prima.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 November 2017 om 22:03
Eh, ik voel me nu wel héél onnozel, maar wat bedoel je met ‘Na een aantal ribbels brei je de 7 steken van de bies een keer extra heen en weer’?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 November 2017 om 22:34
Als ik het goed begrepen heb zijn de laatste 7 steken van de 10 steken die je opzet de steken die voor de bies bedoeld zijn. De 3 steken zijn het pand en worden er steeds meer. Ik bedoel de steken van de bies. Voorbeeld. Je breit je naald uit. Keert en. breit de 7 st bies. Je keert en breit de 7 steken terug. Je keert en breit de naald gewoon uit. Ik heb het bij mijn vest dus gedaan na 8 ribbels. (Zijn dus 16 naalden). Het maakt niet uit of de bies aan het begin of einde van de naald is. Het systeem is hetzelfde.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2017 om 08:57
Aha, nu begrijp ik het, dankjewel voor de tip!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2017 om 19:05
Ben benieuwd of je tevreden bent over deze tip. Zelf even opletten of je meer of minder dan 8 ribbels moet maken. Ik heb bij mijn vest maar gegokt, het stond nl niet in het patroon. Ooit heb ik dat gedaan in een patroon, natuurlijk niet meer te vinden.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2017 om 22:45
Ik pas je tip na elke 16 naalden toe, Lidwina, en het lijkt goed te werken. Na de eerste 16 naalden is wel een gaatje ontstaan (werk ik wel weg), maar dat heb ik daarna kunnen voorkomen door een paar steken wat strakker te breien. Het ziet er goed uit zo!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2017 om 08:59
Toen ik de tip van Lidwina -die ik zelf ook vaak toepas - las zat ik al op het gaatjesprobleem te wachten .
Je kunt i.d.d. even wat strakker breien ,maar mocht dat niet helpen dan kan je ook het tussenlusje opnemen ,verdraaid op je linker pen zetten en dan samenbreien . Dat doe ik ook wel met steken opnemen aan een zijkant . Als dat er tien moeten zijn en de overgangsruimte is te groot pak ik het tussenlusje erbij en brei samen .
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2017 om 15:46
Wat weten jullie toch ontzettend veel allebei, Lidwina en Mutti! Als de gaatjes te groot zijn ga ik beslist die laatste tip ook eens proberen.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns