Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Sokken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Sokken
    Posted: 05 November 2017 om 08:15
Aan de teen beginnen ,nog nooit gedaan ,ik ga het eens opzoeken en proberen want het is nu sokken tijd,
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 November 2017 om 20:01
uw patroontje in de sok is mooier afgelijnd dan de mijne. En bij die rode zijn de tenen idd mooier.
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 29 Mei 2014
Locatie: nederland
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 November 2017 om 17:38
hallo pareltje
dat garen dat ken ik  leuk he dan hoef je niet telkens een ander bol te gebruiken
je hebt ze mooi gemaakt  en je probleem ken  ik ook een tip brei eens een  paar sokken en begin bij de tenen er is een boekje dat heet sokken van teen tot boord daar staat in hoe je dan de op zet doet
het voordeel hier van is dat je altijd kunt passen voor je met de hiel begint en de boord door dat je 
steeds moet meerderen nooit te strak word 
succes groetjes 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2017 om 18:41
Ik vind het de mooiste oplossing, maar ik moet er altijd mijn spiekbrief bij pakken
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2017 om 14:31
            
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2017 om 14:12
Ik was een kinder sok aan het breien ,en heb hem met naald dicht gemaast en nu is het mooi en steekt er geen randje uit ,kan niet laten zien want ze huppelt er mee rond ,o wacht zo kan ik het misschien wel ....
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2017 om 21:09
Originally posted by pareltje2011 pareltje2011 wrote:

Was ik nog vergeten ....het figuur in de sok zit in de wol die tijdens het breien dit figuur geeft ,leuk he
Ja ik had het gezien, ik hou ook erg van zelfstrepende sokkenwol. Grappig dat Creaans het mazen noemt, ik denk bij mazen altijd
aan het borduren van een figuur op een breiwerk (wel met de bekende V-tjes natuurlijk).
In het engels noemen ze het ook grafting, maar goegel vertaalt dat naar enten en dan moet ik weer aan boompjes en komkommers denken LOL
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2017 om 19:24
Was ik nog vergeten ....het figuur in de sok zit in de wol die tijdens het breien dit figuur geeft ,leuk he
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2017 om 19:22
He dat ziet er nog beter uit met die naald ,ga ik zeker proberen ,bedank iedereen voor de uitleg
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2017 om 17:34
Zoals Iw1463 doe ik het ook, het heet mazen, dan heb je geen ribbel als het ware, maar een glad geheel.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2017 om 20:44
De laatste b.v. 16 steken (dat aantal wisselt wel eens) verdeel ik over 2 naalden zodat het boven en onder is - dan knip ik de draad af.
Daarna pak ik een borduurnaald en hanteer wat de Engelsen de Kitchener stitch noemen ik weet niet hoe je dat in het Nederlands noemen moet.
Dan brei je met de borduurnaald die steken, ik kan het niet onthouden en heb het ergens op een briefje staan - ik zal de link zo zoeken.
Als ik dan klaar ben (die steken naai/brei je heel los) dan doe ik mijn vuist in de sok en dan trek ik de steken aan zodat ze mooi worden net
zo groot als alle andere. Je kunt die naad eigenlijk niet meer zien. 
Dit is de link Kitchener stitch - je hoeft de tekst niet te lezen, scroll gewoon naar beneden naar de foto's.
Back to Top
By MG View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Januari 2014
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 3011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer By MG Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2017 om 20:09
Dat breien....ik blijf t knap vinden. Doe het je niet na. Ik zou hem binnenste buiten doen en dan afwerken.
http://madebymg.
blogspot.nl/


https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/bymg/
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2017 om 19:59
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

 
Daarna zet ik de steken op twee pennen zodat het 6+6 wordt. Met de derde breipen steek ik de eerste steek van de eerste naald EN de eerste steek van de tweede naald in en die worden samen gebreid. Zo gaan de tweede twee steken ook en dan wordt de eerste over de tweede gehaald om af te kanten, daarna de beide derde steken, enz... Je afkanttoer wordt hierdoor minder breed.

Voordoen is makkelijker dan beschrijven, maar misschien kan je er al iets mee.


Je kan ook de twee pennen naast elkaar leggen en dan met een haaknaald de steken 'breien'
Dat werkt veel makkelijker.

Deze manier gebruik ik ook als ik een trui of vest met kabels heb.
Voor en achterpanden niet afkanten.
Voor en achterpand met de goede kanten op elkaar leggen de twee naalden met steken langs elkaar en met een haaknaald. 1 steek van de ene pen opnemen,dan 1 steek van de andere naald opnemen de draad doorhalen met de haaknaald.
Dan de volgende steken...om en om van de ene naald een steek en van de andere naald een steek samenhaken.
.
Op deze manier komen alle steken recht tegenover elkaar en heb je geen verspringen bij de kabels en / of strepen

Edit: Ik had het verkeerd omschreven. Nu staat het er beter

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2017 om 18:06
He ik begrijp het ,zo doe ik het ongeveer ,alleen het naar binnen keren dat is een goed idee en dan minder steken er op laten ,dat ga ik proberen want deze sok is een beetje te kort ,dus ga ik ze los doen en de teen opnieuw breien en dan naar binnen keren ....bedankt voor het aanwijzen
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2017 om 17:16
Mooi patroontje in de sok gemaakt!

Allereerst keer ik als ik met de teen begin, de hele sok binnenste buiten. De afhechtrand valt dan van binnen.

Ten tweede minder ik de teen eerst om de andere toer. Dus afgewisseld een minderingtoer en weer een overbreitoer totdat ik 24 steken over heb (12 op de wreef en 6+6 voor de zool). Vanaf die 24 ga ik elke toer minderen tot ik er 12 over heb (6+3+3). Je krijgt dan een natuurlijke ronding.

Daarna zet ik de steken op twee pennen zodat het 6+6 wordt. Met de derde breipen steek ik de eerste steek van de eerste naald EN de eerste steek van de tweede naald in en die worden samen gebreid. Zo gaan de tweede twee steken ook en dan wordt de eerste over de tweede gehaald om af te kanten, daarna de beide derde steken, enz... Je afkanttoer wordt hierdoor minder breed.

Voordoen is makkelijker dan beschrijven, maar misschien kan je er al iets mee.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2017 om 15:40
        Ik brei heel graag sokken maar het einde kan ik nooit mooi afwerken ,hoe doen jullie dat?
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns