Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

nieuwjaarsbrief 4

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: nieuwjaarsbrief 4
    Posted: 31 December 2017 om 17:18
Ik ben uit mijn doen, want het is al de laatste dag van het jaar. Maar gisteren had ik echt de fut niet meer om nog aan een nieuwjaarsbrief te beginnen.

Vandaag las ik het volgende over de gebruiken in verschillende landen :

Brazilië: met z’n duizenden zijn ze, de mensen die zich verzamelen aan het bekende Copacabana strand om het vuurwerk te bewonderen. De Brazilianen gaan dan ook vaak wit gekleed, om “onvriendelijke geesten” af te weren. Velen gooien ook witte bloemen of andere offers in de zee voor Iemanjá, de godin van de zee.

Chili: in de provincie Talca verzamelen families op het kerkhof om het nieuwe jaar in te zetten met hun overleden geliefden. Ze brengen eten en drank mee en maken het samen gezellig rond het graf van de overledenen.

Denemarken: heb je nog ergens gebroken of ongewenst serviesgoed staan? Doe dan zoals de Denen en gooi het tegen de voordeur van jouw beste vrienden op de laatste avond van het jaar. Als je veel scherven vindt aan je voordeur, dan mag je je een geliefd mens noemen, want het is een teken van populariteit. Nog een traditie bij de Denen: letterlijk het nieuwe jaar inspringen. Een minuut voor middernacht gaan ze op de zetel, salontafel,… staan om er vervolgens af te springen in de eerste seconden van het nieuwe jaar.

Dubai: het vuurwerk wordt er altijd afgestoken vanaf het Jumeirah strand en vanop het grootste gebouw van de wereld, de Burj Khalifa. Dit jaar zal het vuurwerk echter vervangen worden door een lasershow, omwille van veiligheidsredenen. Het vuurwerk werd altijd beschouwd als een van de mooiste nieuwjaarsvuurwerken ter wereld.

Ecuador: om middernacht verbranden de Ecuadoranen met papier gevulde vogelverschrikkers én foto’s van het afgelopen jaar, in de hoop om zo geluk te vinden in het nieuwe jaar.

Japan: alle klokken luiden 108 keer om middernacht. De boeddhisten geloven dat dit zuiverheid brengt. Als je in Japan nieuwjaar viert, zet dan ook zeker je grootste glimlach op wanneer je aftelt naar het nieuwe jaar, want dat zou geluk brengen.

Rusland: even voor middernacht geeft de Russische president Poetin een nieuwjaarsspeech op tv. De klok van het Kremlin zal traditiegetrouw twaalf keer luiden en dat zal ook te horen zijn via radio en tv. In sommige regio’s is het ook de traditie om een wens voor het nieuwe jaar op een papiertje te schrijven, het in brand te steken en het smeulende briefje in een glas champagne te laten vallen – om het vervolgens voor één minuut na middernacht op te drinken.

Spanje: in Madrid wordt er afgeteld naar het nieuwe jaar met behulp van de klok van het Real Casa de Correos op het Puerta del Sol plein. Enkele minuten voor middernacht is het een traditie om twaalf druiven te eten, want dat zou geluk brengen voor de komende twaalf maanden.

Venezuela: in de hoofdstad Caracas luiden de klokken van de kathedraal twaalf keer. Op de radio worden enkel Venezolaanse folk liedjes afgespeeld die gaan over het einde van het jaar.

Verenigde Staten: de festiviteiten in New York trekken elk jaar de aandacht. De ‘ball drop’ op het dak van het gebouw One Times Square is al 100 jaar een traditie. In de laatste seconden van het oude jaar valt de kristallen bal met 32.256 LED-lichtjes zo’n 43 meter naar beneden en landt om klokslag middernacht op het dak van het gebouw.


Blijkbaar hebben Nederland en België, 2 kleine multiculturele landen, geen noemenswaardige aftrap voor het nieuwe jaar. Dat is dan buiten bep gerekend.

Ik stel voor dat handwerkende hobbydozen op de laatste dag van het jaar lachend hun witte trui/vest/jurk/kleed aantrekken en een grote netzak vullen met : een tupperwarepotteke gevuld met water, een doos stekskes(lucifers), gevallen steken, blijvenliggerkes die niet afgeraken, gebroken haak en breinaalden, een foto van een keischoon iets dat ge wilt maken en dat toevallig ook nog een dropspatroon is waar kop noch staart aan te breien valt, een stoel, 12 twixen, een fleske cola, een handbel en een ledkaarsje.

Tegen middernacht gaan we dan naar een handwerkclub/soos/gezellig bij een andere handwerkster thuis. We verbranden de foto van het dropspatroon met de stekskes en foefelen de overblijfsels in het fleske cola. We eten al één twix op. We openen het tupperwarepotteke en gooien daar de kapotte naalden in. We gaan op onze stoel staan en eten nog twee twixen. We stappen voorzichtig terug van onze stoel en pakken onze netzak op die we vergeten waren bij het op de stoel klimmen. We nemen onze gevallen steken en blijvenliggerkes uit de tas en beginnen elkaar ermee te bekogelen, rap tussendoor nog een paar Twixen eten en al een beetje mottig beginnen worden. We draaien ons om op onze stoel en gaan op ons knieën zitten en ons vasthoudend aan de leuning gaan we van de stoel. We eten alle twixen op, nemen het ledkaarsje en zetten het op 'on' ergens op de grond, nemen het fleske cola en draaien het stoppeke er al af, nemen de handbel en proberen terug op de stoel te klimmen zonder te smossen(morsen). En om 00.00 springen we van de stoel al bellend en drinkend.

Als dat allemaal goed is verlopen, zonder beenbreuken, builen op het hoofd, dikke lippen of bloedneuzen kan het nieuwe jaar niet meer stuk.

Ik wens allen - een goed handwerkjaar met veel inspiratie
              - een goede gezondheid en diegenen waar hun 'gezondheid' al een steekje had laten vallen, geen bijkomende 'ietsjes waarvan ge denkt : nee dat ook niet'
              - mensen die u graag blijven zien om wie ge zijt, ook al veranderd er iets.


              
              



Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2017 om 17:31
Oooh Bep wat een nieuwjaarsbrief en ik heb nog iets bijgeleerd want dat wist ik niet hier in België is het Toch ook leuk ,overal is wel iets te doen voor groot en klein en om 12uu vuurwerk en zoenen en confetti die morgen overal in huis ligt ,je bent toch wel een toffe madam neem een drankje en we drinkennsamen op een prachtig hobby jaar 🎈🎉😘💖
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2017 om 17:54
Bep we gaan alle losse eindjes bij elkaar knopen en je zult verbaasd zijn wat voor moois we er nog van kunnen maken .

We houden rekening met de wat dunnere stukjes en uiteindelijk komt het vast goed .

Als het even niet lukt ,hebben we altijd nog jouw schrijfsels en trekken ons daar aan op .
Voor iedereen een goed nieuw jaar
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2017 om 23:57
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2018 om 08:34
Veel gezondheid, handwerkplezier en geluk in 2018.
Bep wat heb je weer een beeld van een brief geschreven. Ik hoop dat wij nog heel lang kunnen genieten  van je schrijfsels. Wanneer komt je eerste (of moet ik zeggen: nieuwe boek) uit?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2018 om 09:28
dank je wel Bep voor je mooie nieuwsbrief 
heb weer heel wat in mijn hoofd neergezet 

de aller beste wensen voor iedereen 
en een mooie handwerkjaar toegewenst
dat we nog maar lang van elkaar mogen genieten 
en leren en gezelligheid  met elkaar mogen hebben 


Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2018 om 09:41
oant Sjen
Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2018 om 09:48
Dat is een leuke brief met veel informatie.
Wens jullie een goed jaar toe, met veel creativiteit.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2018 om 10:39
Ah dat lees ik nu pas bij mijn 1e koffie in het nieuwe jaar, dus gelukkig niet misselijk van de twixen Dead
Vandaag al zeker 4 naalden aan mijn scheve trui gebreid, ook al gelachen want de huisband vroeg - ga je die trui op je verjaardag aandoen ?
Dan moet ik er wel iets onder aan was mijn reactie, want anders komt hij maar tot hier (ik maak een gebaar op borsthoogte)
En de zon schijnt en en en een heel fijn jaar gewenst alle hobbydozen en Bep veel inspiratie gewenst voor alle taarten.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2018 om 13:12
Dat is weer een geweldig goede Nieuwjaarsbrief Bep. Blijf zo doorgaan in dit jaar (en hopelijk nog vele jaren erna). Ik geniet ervan, en volgens mij wij allemaal wel.

Iedereen een gelukkig 2018 (en vele jaren erna) gewenst.


Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2018 om 14:57
De planning voor jouw nieuwjaarsfeest hadden we toch echt wat eerder moeten krijgen. Gisteravond ben ik niet meer op het forum geweest. Druk gehad met het uitvoeren van mijn eigenbedachte traditie.

Allemaal een zeer handwerkzaam nieuw jaar gewenst.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2018 om 11:22
Mooie brief bep!
Maar mij lijkt het wel een vermoeiende oudjaarsceremonie.
Zeker als je ook al champagne nuttigt tijdens het uitvoeren, want ik vind dat champagne er bij hoort!

Mijn wens voor allemaal:
May the best of your past
Be the worst of your future

En mijn advies:
Neem elke dag zoals die is en kijk naar de fijne dingen van die dag.
Wees er blij mee. want je weet niet hoe de volgende dag zal zijn.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2018 om 18:41
En toch bep,....
Wij hebben een oliebollen en appelbeignet traditie.
Telt dat niet mee?

Plus het slaatje of het kopje soep na twaalf uur.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2018 om 09:08
Ook van mij de beste wensen...
Eventjes niet geweest maar jullie zeker niet vergeten...
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2018 om 11:05
spijtig lao-tse die oliebollen stonden niet vermeld in het artikel en ook niet de fles genever die met oudjaar op straat rondgaat. Om de gazetvermelding te verdienen moest ik er dus dik overgaan.

en mijn derde boek is in de maak lidwina. (voor het derde kleinkind). De andere 2 hebben elk al een verhalenboekje gekregen met verhaaltjes uit hun leventje gegrepen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns