Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Krijg proeflapje niet goed

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Ikkehr View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 16 Januari 2018
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ikkehr Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2018 om 11:38
Het is een patroon dat ik aan het breien ben. Om eventueel om te rekenen hoeveel steken ik moet nemen om aan de juiste breedte te komen. Dat is geen probleem. Makkelijk rekensommetje.
Maar ik weet niet hoe ik het dan bij het minderen aan de armgaten ed moet doen. Daarom zou ik graag het patroon letterlijk kunnen volgen. En dan wordt het dus te breed (of te smal bij dunnere naalden)

Het proeflapje wassen heb ik nog niet gedaan.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12076
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2018 om 11:12
Ik snap het niet. Op de wikkel van het bolleke staat 20 steken met naald 5,5 is 10 cm.

Dus als ge 40 cm breed moet hebben dan moet ge 80 steken opzetten.

Uw proeflapje met een 4,5 geeft 18 steken voor 10 cm. Dus als ge 40 cm moet hebben dan moet ge met die 4,5   72 steken opzetten. En toch is dat nog veel te breed.
Dan zijt ge de verkeerde maat aan het breien denk ik.

Is het een patroon dat ge gaat breien of een rechttoe rechtaan trui?

Dat proeflapke stekenverhouding staat dat op de wikkel van het garen dat ge wilt gebruiken of staat het bij het patroon?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2018 om 10:52
In ieder geval niet in paniek raken. Een proeflapje maak je altijd iets breder en langer zodat je goed kunt meten zonder er te veel aan te trekken.
Als er wol in het garen zit is het echt aan te raden het proeflapje heel voorzichtig te wassen, meer weken dan wassen. Wol wil bij de eerste
wasbeurt nogal eens uitzetten, terwijl het later vooral krimpt (wie kent dat niet).
Je kunt alle steken omrekenen, gedoe - je kunt misschien ook het patroon van een maatje kleiner of groter aanhouden. De lengte van de trui
en mouwen zou ik dan tegen een bestaand goed passend kledingstuk houden of je zoon moet van passen houden LOL
Back to Top
Ikkehr View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 16 Januari 2018
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ikkehr Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2018 om 09:41
Dag allemaal,
Ik ben nieuw hier. Zowel in het breien als hier op het forum en ik heb en eerste vraagje.
Ik ben een trui aan het maken voor mijn zoon. De stekenverhouding zegt 20st 25 rijen op naald 5,5.
Ik heb al verschillende proeflapjes gemaakt. Met naald 4,5 had ik 18st op 10 cm en hiermee was ik toch begonnen. Ik dacht dat het goed genoeg was. Niet dus (Ik moet nog veel leren.)
Het werd veel te breed.
Op naald 4 heb ik nu 21st per 10cm. Die zal dus te smal worden. Een naald tussen 4 en 4,5 heb ik niet. Wat moet ik nu doen???
Hopelijk kan iemand me op weg helpen!
Alvast bedankt!
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns