Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

raglan

 Reageer Reageer Pagina  <123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 09:15
Ik heb het boek ondertussen gevonden op Internet, visserstruien van Stella Ruhe. Misschien kan ik het in de bibliotheek wel vinden.

Thumbs Up



Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 09:21
Zoek eens even op visserstrui Gerben uit Moddergat .
Daar kun je de boekjes van Machtelt zien ,maar je kunt ook een los patroon kopen .
Ik dacht dat ik nog een boekje van visserstruien had ,maar ik kan het zo gauw niet vinden op de plank .
De truien worden gemaakt van waddenwol van scheepjes , die brei je op pen 3 /3,5 en die kun je daar ook bestellen evenals het patroon voor een muts .

Anders moet je ook even kijken op Shetlandtruien ,als je ooit die kant opgaat kom je er niet onderuit zo,n handgebreide trui mee terug te nemen ,maar dat terzijde .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 09:24
Stella heeft inmiddels 2 delen plus een kinderuitgave
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 09:41
Je kan een proeflapje maken.
Dat meten, dan vervilten en kijken hoeveel de krimp in procenten is.  Question

Dan kan je de maten en steken aanpassen.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 11:23
Ik heb een trui gevonden met aan de hals een rolboord .
Na die av pen moet je i.d.d weer een av breien en dan gaat het rollen .

Maar wat ik me nu afvraag waarom wil hij dat ? Of bedoelt hij soms een boord die gewoon tricot is en dan dubbel .
Ik heb eens naar dat halsboordje gekeken ,maar het lijkt me zo kwetsbaar ,en er gaat ook nog troep inzitten lijkt mij .
sorry voor mijn bemoeizucht hoor .
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 13:50
Big smile
Ik zie hem al bezig!
Pas op, hij kookt ook, Ijzertijdstoofpotjes  Wink

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 13:54
Zijn misschien nog wel gezonder ook
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 14:59
Hij wil een rolboordje omdat hij een halsboord slecht kan verdragen, dat werkt op zijn zenuwen, dus hoe korter de boord hoe beter. Ik geef toe, het is een rare kerel hoor.
Ik heb gezocht naar rolboordje en rolbiesje maar nergens een duidelijke uitleg, dus Mutti nogmaals bedankt.
Ik denk trouwens dat het patroon van die trui niet echt goed is. In hetzelfde boekje staat een trui die volgens mee beter zou passen, het nummer 6, in boordsteek 3/1, hij ziet er steviger uit. 
De raglan zal ik vertalen aan de hand van jouw uitleg dus dat is ok.
Die trui dat zal mijn vuurdoop worden, ik zweer het. En terwijl ik brei denk ik steeds aan schaapjes want de wol ruikt er zo fel naar Wink 




  
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 17:19
Hij heeft gelijk, een col zit meestal te strak en daar word je misselijk van of je hebt geen trek in eten.

Er was een oud vissertruienboek, dat nu nog alleen bij antikwarische boekzaken te vinden is. Stella Ruhe werkte bij een uitgever, die dat opnieuw wilde uitgeven, maar dan herzien. Zo kwam Stella er op om het boek te herschrijven. IK heb de drie van haar en het oude ergens in een kast staan. Om te hebben, niet om uit te breien. Mijn man vindt de Vlaardingse trui erg mooi, maar hij is 1.92 m. Ik brei liever voor poppen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 18:28
Big smile
en ik vind mijn zoon al een lange met 1,86.....
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 08:50
Ik ben 1.56, ik vind iedereen boven de 1.60 lang.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
engelinde View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 26 September 2016
Locatie: Limburg
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer engelinde Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 09:31
Hier kun je vinden wat je zoekt en met filmpjes erbij
hoe een raglan te breien stap voor stap.

https://www.google.nl/search?q=raglan+mouw+breien&oq=raglan&aqs=chrome.4.69i57j69i60j0l4.13938j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 10:19
Gisteren bezoek gehad van mijn zoon. Hij heeft mij eens goed vastgepakt en hij zei:
"moederke, je doet veel te veel moeite, ik vind zo'n trui wel leuk maar die Texelse wol heb ik gekocht om een werktrui mee te breien, zo'n gewone lompe trui, recht toe recht aan, gewoon om warm te hebben op site, niet om mee rond te lopen".
Dus dames, ga ik nu op zoek naar een patroon van een doodsimpele trui, met rechte mouwinzet. Ik moet wel rekening houden met mijn woldikte, die is voor pennen 4-5 maar dat vind ik wat strak, dus ik zou 5,5 gebruiken.
Ik zal mijn oproep voor een patroon nog eens op de juiste plaats in het Forum ook zetten.
Als ik die "gewone" af heb, als dat lukt, dan brei ik er een mat raglan want ik wil dat echt wel eens doen.
Jullie zullen mij wel gek verklaren..... Embarrassed  

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 10:43
Nee hoor .
Ik herken hier veel in .

Als ik het nu goed begrijp heb je al Texelse wol van je zoon .
Daar zijn vast wel patronen bij te vinden .
Brei niet te los ,want die patronen van tegenwoordig worden op veel dikkere pennen gebreid dan vroeger ,en juist dat vastere geeft meer warmte .
Maar de een breit losser/vaster dan de ander . Maak in ieder geval een proeflapje .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 12:31
Als je bij Drops design Garnstudio kijkt komen er een heleboel voorbij .
Je moet dan even herentrui aanklikken en hoeveel steken je moet hebben 0p 10 cm .

Als je dan ook nog een video aanklikt hoe je een dubbele zoom moet breien i.p.v. 1.recht een av dan moet het lukken .
Ja die lucht van die wol , ik geloof dat dat komt door de lanoline die er nog in zit ,maar daar krijg je lekkere zachte handen van bij het breien
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 12:33
Motieven kun je gewoon weglaten natuurlijk
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 13:21
Ik heb Texelse wol, heel mooi, boetebruin, prachtig vind ik die.
Dus hoe vaster hoe beter, dat ga ik onthouden. Op het etiket staat voor pennen 4 - 5 dus daar ga ik rekening mee houden.
Ik ga op zoek naar een patroon en die dubbele zoom, dat is interessant, daar ga ik eens goed naar kijken.

Bedankt!!
Ik hou jullie op de hoogte hoor!
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 14:07
Het enige wat een beetje moeilijk is bij Drops, is dat alles gebreid wordt op een rondbreinaald en dat is een techniek die ik zeker en vast niet kan. Ik gebruik twee naalden.
 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 14:22
ER staat vaak rondbreipen ,maar als ze je gewoon een voor en achterpand laten breien ,even het patroon lezen ,kan je dat ook op gewone pennen doen .
Alleen als je alles op een pen moet zetten en rond laten breien wordt het lastiger
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2018 om 14:24
Breien met 100% wol, jij bent een durfal. Als hij into de oertijd is zou ik hem leren breien. Breien was in de oer-breitijd een mannending LOL.
Wat ik van breien vind is dat ik me tijdens het breien ook niet te erg vervelen wil, dus ik zou alleen een rechttoe-rechtaan trui breien als je
dat zelf niet erg vindt - anders zou ik lekker mijn plan trekken. Hij kan altijd zeggen dat zijn moeder wat artistiek uitgevallen is . . . toch ?
 
Qua warmte - dat wordt dan even een @Mutti vraag moet je dan niet zo'n vage gerstekorrel of iets degelijks breien of een verdwaalde patentsteek ?
Verdwaald = je hebt geloof ik 100 varianten. Maar ik dacht dat die meer isolatie gaven dan tricot.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns