Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Breiwerk in elkaar zetten

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Breiwerk in elkaar zetten
    Posted: 10 Februari 2018 om 15:31
Misschien is de vraag hier wel vaker gesteld, maar via de Zoekfunctie kon ik het niet zo gauw vinden, dus graag eens jullie mening.

Als ik me morgen goed genoeg voel, wil ik proberen mijn gebreide trui in elkaar te zetten. Hoe dat moet, weet ik, dat is het probleem niet. Nu heb ik wel het volgende: hij is gemaakt van onregelmatig garen, met bobbels zeg maar. Normaal gesproken gebruik ik altijd het breigaren om de naden te dichten, maar ik ben bang dat het door die onregelmatigheden lastig zal gaan en ook misschien toch geen goed eindresultaat geeft.

Wat nu: tóch in elkaar zetten met het breigaren, of bijvoorbeeld ander garen (naaimachinegaren, op een klosje) kopen om dat te doen? Ik hoor graag jullie reacties... Alvast bedankt voor het meedenken en delen van jullie ervaringen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2018 om 15:35

Beetje een zelfde kleur gladder garen gebruiken of als dat kan het garen dat je hebt splijten, de bobbels zitten waarschijnlijk

op 1 draad samen met andere gladde draden tot 1 draad gedraaid. De gebobbelde draad over de linkerschouder werpen en de
gladde draden gebruiken (1 of eventueel 2 samen)
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2018 om 15:36
Ik zet mijn brei/haakwerk 9 van de 10 x met naaigaren ,hand of machine in elkaar .
Mocht ik niet de juiste kleur kunnen vinden dan wijk ik uit naar borduurzijde en gebruik 1 of twee draden splijtgaren ( b.v. DMC )


Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2018 om 16:18
De zoekfunctie gaat hier niet verder terug dan een halfjaar. Het kan geen kwaad dat we hetzelfde onderwerp nog eens met elkaar overdenken.

Ik gebruik ook meestal dezelfde breiwol of een dunnere variant op kleur om een werkstuk in elkaar te zetten. Maar in jouw geval met niet-gladde wol zou ik ook voor een gladdere en eventueel dunnere wol kiezen. De kleur moet er zo dicht mogelijk bij in de buurt komen.

Het dichtnaaien met naaigaren heb ik nog nooit gedaan, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik vaak met dikke wol en pennen brei. Bij breiwerk op pen 3 zou ik dat best aandurven. Wel gebruik ik naaigaren op kleur om onzichtaar reparaties in het breiwerk uit te voeren.   

Succes!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2018 om 00:27
Kamilla, als ge op geavanceerd zoeken klikt, kunt ge bij find post any date aanklikken en dan zo zoeken, en dan nog forum per forum ook. En als ge weet wie het topic startte bv. kunt ge die naam invullen en hebt ge weer 2 mogelijkheden om te zoeken ofwel posts van die persoon ofwel topics dat die persoon startte.



Ik zou ook die bobbels eruit plukken en dan met die draad het in elkaar naaien. Misschien zitten er wel grote stukken tussen die ongeveer glad zijn en kunt ge tussen de bobbels knippen.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Februari 2018 om 11:28
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik zat er echt even mee in mijn maag, haha.
Wat ik nu ga doen: eerst proberen of ik de bobbels eruit kan krijgen, hetzij door splijten van het garen, hetzij door voorzichtig knippen, is allebei de moeite waard om te proberen.

Lukt dat niet, dan ga ik proberen of ik een glad garen in (nagenoeg) dezelfde kleur kan kopen.

Als laatste optie is dan DMC of naaigaren nog een uitkomst. 

Vandaag wordt het dus niets, maar ... ik bedacht me nog iets, wat ik bijna zou zijn vergeten (het is ook zó lang geleden...): ik moet eerst BLOCKEN, pffff... (Of doen jullie dat niet altijd?)

Fijne dag verder allemaal!
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2018 om 09:47
Sorry..., dat krijg je als je lang niets meer doet... De bobbels bleken uiteindelijk mee te vallen en zijn niet zo dik als ik in gedachten had... Ik kan voor dit breiwerk dus gewoon het breigaren gebruiken om dicht te maken, maar met bobbelgaren weet ik de volgende keer in ieder geval ook raad en daar ben ik bij voorbaat dus nu al mee geholpen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2018 om 12:09
Ik block nooit. Misschien omdat ik nooit met echte wol of een wolpercentage werk. De meningen over blocken zijn verdeeld.

Fijn dat je de bobbels kunt verwijderen. Als je weer ongelijk garen koopt, kun je meteen kijken of er een dunner garen is om het kledingstuk mee in elkaar te zetten. Meestal denk je daar nog niet aan, je vingers jeuken om gewoon te beginnen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2018 om 15:08
Ik was wel vaak eerst voor ik aan de slag ga.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2018 om 17:00
O, dat zijn weer allebei goede ideeën. Ik ga de losse delen eerst even wassen voor ik ze in elkaar zet en dan kijk ik daarna even hoe het eruitziet.

En inderdaad, Magtelt, ik zie dan mooie wol en denk er nooit aan dat ik het niet in elkaar kan zetten met diezelfde wol, haha. Het was al lang geleden dat ik iets had gebreid, maar het is een goede tip voor de volgende keer als ik weer garen ga kopen, nooit over nagedacht, maar een prima tip!
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2018 om 23:22
Bij aankoop van wol al nadenken over het garen om het in elkaar te naaien, heb ik ook nog nooit gedaan. Feit is wel dat als je al heel lang en vaak met wol bezig bent, dat je altijd wel ergens een bolletje hebt liggen dat voor dit doel bruikbaar is. Wie wat bewaart, die heeft wat! Wink
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2018 om 22:52
ik heb ooit één keer iets geblokt, gehaakte lapkes allemaal op nagels gestoken, natgespoten en zo laten drogen. Lapkes allemaal aan elkaar genaaid en toen heb ik de deken in de wasmachine gestoken. Dus blokken had geen enkel effect.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.594 seconden.
Lang Yarns