Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

'Overdwarse' trui - welke breipennen?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: 'Overdwarse' trui - welke breipennen?
    Posted: 02 Maart 2018 om 14:09
Voor mijn fluffy-garen ben ik toch een patroon aan het zoeken. Ik heb nu iets gevonden, maar twijfel erg. Het patroon vind ik leuk; lengtestrepen, omdat de trui overdwars, in één geheel, wordt gebreid.
Er staat dat je twee breinaalden 4,5 en twee breinaalden 6 met knop nodig hebt. Maar ... op een gegeven moment krijg je een enorme brede 'lap' op je pennen staan, en dan past dat toch nooit op gewone breipennen; moet ik daar niet extra lange breipennen of een rondbreinaald (en dan niet in de rondte breien, maar gewoon heen en weer) voor gebruiken? Op een gegeven moment is het werk 112 cm breed. Dat lukt toch niet op normale pennen, of denk ik nu verkeerd?

Het patroon is overigens hier te downloaden (misschien voor het beantwoorden van mijn vraag, maar misschien ook voor de liefhebbers):

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2018 om 19:00
Het handigste vind ik in dit geval rondbreinaalden. Ik gebruik ze altijd en meestal voor heen en weer.
Heel vroeger, toen ik nog niet van het bestaan van rondbreipennen wist heb ik wel ooit met 2 naalden gewerkt. Maar dat is vreselijk gedoe. Er schijnen hele lange breipennen te bestaan maar dat lijkt mij pas echt onhandig. Een leuke trui overigens.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2018 om 19:10
Leuke trui.
Met mohair is het meestal geen probleem om veel steken op de pen te hebben. het is vaak dun en schuift makkelijk in elkaar.
Of het met fluffie garen zo makkelijk gaat betwijfel ik.
Dus is een rondbreinaald aan te raden.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2018 om 23:02
als uw proeflapke ongeveer is zoals het patroon aangeeft, dan moet het te doen zijn op gewone naalden, want dan hebt ge maximaal en niet altijd een 160 steken erop staan. Wel als de fluffy, de fluffy is, dus zo een draad waar allemaal lange smalle stukskes draad uitspringen. Als het meer 'bollekes' zijn of dikke stukken draad (boucléachtig, sponsachtig) die eruit springen zou ik zeker voor een rondbreinaald opteren.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maart 2018 om 09:28
Ik zou eerst beginnen, want je vindt het een leuke trui en dan heb je de mouwen opstaan en kun je beter inschatten of het later gaat
lukken met de panden er bij aan. Of de steken voor het voor- of achterpand even op een draadje zetten en eerst het ene pand
en dan het andere pand breien (wel goed toeren blijven tellen) Of je kunt zelfs smokkelen en het voorpand iets extra's geven.
Als de panden dan klaar zijn verder met de 2e mouw.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2018 om 14:17
Inmiddels volop bezig geweest met proeflapjes e.d., maar ... ik vrees dat ik voor deze trui dus niet voldoende fluffygaren heb. Dit patroon heb ik opgeslagen en wordt een van mijn volgende projecten, maar dan koop ik eerst voldoende garen en ga ik niet werken met restantjes...
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.688 seconden.
Lang Yarns