Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hoe meet je de lengte van een gebreid pand?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
karien View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 01 April 2018
Locatie: Oirschot
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer karien	Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hoe meet je de lengte van een gebreid pand?
    Posted: 01 April 2018 om 13:44
Goedemiddag allemaal,

ik ben bezig met het breien van "Basispatroon Damestrui 1", een eenvoudig recht model met aangebreide mouwen. Het achterpand lijkt bijna klaar, maar de lengte verschilt nogal als ik het pand platliggend of hangend aan de breinaalden meet. Wat is de meestgebruikte manier en hoe doen jullie dit?
Ik ben benieuwd!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2018 om 13:48
Meten doe je 9 van de 10 keer plat liggend .
Een enkele keer staat er bij je patroon dat je het hangend moet meten omdat je werk door de zwaarte anders te lang zou worden ( wet van de zwaartekracht ) .
Je breit in dat geval meestal met hele dik garen .

succes met je breien ,pas op het is verslavend .
Welkom op het forum
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2018 om 13:54
Zelf meet ik ook altijd liggend. Omdat ik op twee gewone pennen brei, dus niet op rondbreinaalden, brei ik de toer op de helft om alle steken goed te kunnen spreiden. Doordat je de zijnaden van een trui dicht moet naaien met een stiksteek, houdt dat het uitzakken ook weer een beetje tegen. Ik meet zowel op een gladde tafel waarbij het werk makkelijk terugschiet en ik meet op een gestoffeerde ondergrond waarbij het werk meer hecht aan de ondergrond. Met die verschillen leer je spelen met "de ware afmeting". Behalve uitzakken, wil een trui ook wel in de breedte rekken.

Misschien heb je hier wat aan.   
Back to Top
karien View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 01 April 2018
Locatie: Oirschot
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer karien	Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2018 om 13:55
Hartelijk bedankt Mutti, je hebt me geholpen met je antwoord, ik weet nu dat ik nog even mag doorbreien Smile.
Tot de volgende vraag Wink
Back to Top
karien View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 01 April 2018
Locatie: Oirschot
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer karien	Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2018 om 13:56
Fijn, dankjewel voor je uitgebreide antwoord, daar kan ik zeker iets mee!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns