Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

uitleg over knuffel patroon

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Yvonne1967 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 April 2018
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yvonne1967 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: uitleg over knuffel patroon
    Posted: 04 April 2018 om 18:30
hallo allemaal,
als nieuw lid wil ik graag even een vraag stellen over een brei patroon om een knuffel te maken.
In mijn patroon staat het volgende:

Naald 52: 1 steek meerderen aan het begin en einde van de naald (20 steken moet ik dan hebben)
naald 53: brei 18 naalden op de middelste 10 steken
naald 58: brei verder op alle steken, 5 steken 9 steken opnemen aan de zijkant van de 18 naalden, 10 steken, 9 steken opnemen aan de andere kant van het lapje, 5 steken (38)
naald 66: brei de steken 1-2 en 37-38 samen.....
enz.

Hoe moet ik het doen tussen naald 52 en naald 58 volgens deze tekst?
Het is het kopje van een knuffeldier, er moet een ronding in komen, dat is wat ik er van begrijp.
Maar tussen naald 53 en 58 krijg ik geen 18 naalden....
En de tekst uit naald 58 snap ik helemaal niet...
Vraag van een beginner...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 07:56
Die begrijp ik ook niet, heb je het goed gelezen en overgetypt? Ik zou zeggen dat er 5 naalden tussen zitten.

Als je over de middelste steken moet breien, dan kun je de steken aan weerszijden op een hulpnaald of hulpdraad zetten en later weer op de pen nemen. Over de gebreide naalden steken opnemen doe je het beste met een haaknaald, doorsteken, omslag, lus trekken en op de breinaald zetten. Breiend opzetten kan ook, linkernaald door een lus steken en die lus op de rechternaald breien. Maar met al die steken op verschillende hulpnaalden, laat je er gauw één vallen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Yvonne1967 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 April 2018
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yvonne1967 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 09:22
Dank voor je reactie.
Zelf vermoed ik dat er in dit geheel een fout staat wat betreft de naald nummers, maar ik weet niet welke regel dan verkeerd zal staan.
Zijn hier ook wel eens mensen van "hobbydoos" aanwezig? Omdat het een patroon is van hier.
Naar mijn idee kloppen de naaldnummers niet, zoals ze genoemd worden en zoals ze gebreid moeten worden.

Ik dacht even makkelijk een knuffeldiertje te breien...dat valt nog wel tegen als ik de beschrijving lees wat ik nog moet doen...

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 09:51
Wat er staat klopt niet .

Als je de pen waarin je die steken opneemt aan de zijkanten en dus op 38 steken uitkomt zoals Machtelt schreef zou eigenlijk pen 54 moeten zijn .
Als je tricot breit zou je die 38 steken moeten breien tot je bij pen 66 bent ,en dan die eerste 2 steken en de laatste 2 steken samen breien .
Wat moet je na pen 66 doen ? Doorgaan met minderen ?
Als je het zo doet lijkt het dan een beetje op wat het worden moet .
Je kunt je vraag wel bij Renske plaatsen ,maar je hebt dan de kans dat ze toch weer naar het forum verwijst
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 10:23
Als je het nummer van het patroon weet, kunnen wij dat bekijken.

Renske beheert de winkel. Zij heeft het forum ingesteld zodat handwerksters elkaar kunnen helpen en nieuwelingen op handwerkgebied niet te snel hun broddellapje in een hoek gooien en aan een andere hobby beginnen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Yvonne1967 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 April 2018
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yvonne1967 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 10:29
An ik hier een foto plaatsen?
Dan kan ik mijn geprinte patroon hier laten zien.
Ik heb het patroon met veel moeite weer terug gevonden en er staat geen nummer bij.
Het is een gratis te downloaden patroon van een hondje/beer in fluffy of harige wol.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 10:49
Ik heb het patroon gevonden . Er staat 2x pen 58 . Dat is de pen waarin je op de middelste steken gaat breien en dan noemen ze de pen waarin je de steken van de zijkant opneemt weer pen 58 .
je moet dus met al die steken door breien tot pen 66 en dan ga je aan het gedeelte met de minderingen beginnen .
Als ik het goed gelezen heb komen er ook minderingen halverwege de pennen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 11:06
Je gaat dus met die 20 steken door breien naar pen 58 . In die pen 58 ga je dat flapje breien . Na het opnemen van die steken heet het nog steeds pen 58 . Dan ga je met die steken door breien tot aan pen 66 .
Dat stukje van die 18 pennen rekenen ze dus niet als pennen .

Iets anders kan ik er niet van maken . Volgens mij is het hier al eens eerder langs gekomen als ik me goed herinner .
Nog niet duidelijk ,vragen staat vrij ,geen enkel probleem
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 11:21
Machtelt ,

Als je kijkt op gratis breipatroon hobbydoos beertje gebreid met fluffygaren komt het boven .
Misschien lees jij het anders maar ik kon er niets anders van maken .
Back to Top
Yvonne1967 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 April 2018
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yvonne1967 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 12:38
Dank voor het meedenken en meekijken.
Fijn....ik ga dit vanmiddag eens proberen.
Ik laat van me horen als het gelukt is of als ik vragen heb.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 13:16
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Machtelt ,

Als je kijkt op gratis breipatroon hobbydoos beertje gebreid met fluffygaren komt het boven .
Misschien lees jij het anders maar ik kon er niets anders van maken .


Had ik ook geprobeerd Mutti, maar niets gevonden. Ga nog eens een poging wagen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 13:21
Diverse pogingen gedaan. Niets gevonden. Is ook niet meer nodig denk ik.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 13:59
https://www.hobbydoos.nl/breien/beerwit.asp .

Dit is wat erbij staat . Misschien moet je https weglaten .
Ik heb hem met de tekst gevonden ,moest wel iets naar beneden en dan weer een tekst en dan gratis patroon downloaden
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 15:52
Ik lees het zo:

Je hebt naald 58 en daarvan brei je de middelste 10 steken, de andere steken aan de beide  zijkanten laat je rusten.
Na die tien naalden  heb je een flapje.
Je breid de eerste 5 steken  van de hele naald, dán neem je aan de zijkant van dat lapje van tien naalden 9 steken op, je breid die tien steken van dat flapje en dan weer 9 steken aan de zijkant van dat flapje. en dan weer 5 steken.  Dit is dus nog steeds naald 58.
Je hebt dan precies  38 steken.
Je krijgt dan de snuit vorm.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 15:59
Ja dat klopt ,maar in het echte patroon staat er geen pen 53 aangegeven ,maar 2x 58 .
Je moet dus volgens mij gewoon tricot breien van pen 52 tot 58 en dan krijg je het flapjes gebeuren
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2018 om 19:39
Eindelijk de beer gevonden. Dank je wel Mutti. Daarna nog eens geprobeerd om hem zonder deze link te vinden. Niks te vinden.
Ik ga mij maar niet meer in de beer verdiepen. Er zijn al uitleggers genoeg
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2018 om 08:32
Zoals ik het lees is naald 58 niet 1 naald, maar in mijn ogen zijn het er 20. Je moet dus die 18 keer de middelste 10 steken breien
én je moet steken opnemen langs dat flapje - dat lukt niet in 1 naald want je hebt een flapje.
Dus je breit die 10 steken, gaat langs het flapje naar beneden en neemt 9 steken op en breit er 5 en op de terugweg doe je dat aan de andere
kant van het flapje. En dan krijg je vanaf naald 66 nieuwe uitleg. Interessante manier van patroonschrijven, nog nooit eerder gezien Confused
Back to Top
Yvonne1967 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 April 2018
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yvonne1967 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2018 om 20:26
Inmiddels heb ik pen 58 gebreid, met aan de zijkant 5 steken op de pen laten staan, dan 10 gebreid, weer 5 laten staan en zo heb ik 16 pennen gebreid.
Ik heb nu 3 stroken met steken: 5 rechts, een los flapje met 10 steken, wat een langere strook is, dan weer een losse strook met 5 steken.

Wat ik dan verder moet doen? Geen idee.....
Wie kan me weer verder helpen?
Jullie hebben al geprobeerd om het uit te leggen, maar daar snapte ik niet veel van.
Ik ben vandaag opnieuw begonnen met andere, gewone, gladde wol. Misschien zie ik dan wat ik aan het doen ben.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2018 om 21:02
Je moet 5 steken breien een markering plaatsen .10 steken breien . Dan blijven er nog 5 over ,die laat je op je linker pen staan ,keren en over 10 steken het aantal pennen breien wat in je patroon staat . Dan neem je van die lange flap aan de zijkant het aantal steken op wat er staat. Dat kan je met de pen doen waar je 5 steken op staan en dan kom je denk ik bij je draadje aan e ga je weer mee breien . Dan neem je met die pen weer de steken aan de zijkant opnemen ,dat kan je met de pen doen waar die andere 5 steken opstaan ,dan kan je verder breien . Eerst die opgenomen steken en dan die 5 .Het aantal steken wat je op je pen hebt staan ga je heen en weer mee breien tot je aan de toer komt waarin je de minderingen aan het begin en einde van je pen moet maken .Als ik me goed herinner is dat ergens in de 60
Ik heb het zo zelf gedaan en dan krijg je een soort neusje .
Ik brei op de zelfde manier ook babysokjes
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2018 om 18:51
Langs de zijkant van dat flapje neem je de steken op, een haaknaald kan van pas komen - dan lukt het meestal net iets beter.
Met dat fluffy zie je meestal niet wat je aan het doen bent - een foutje zie je ook niet LOL ieder nadeel heb se voordeel
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns