Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

hulp bij lezen brei instructie

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mirabelle View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Juni 2018
Locatie: België
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirabelle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: hulp bij lezen brei instructie
    Posted: 10 Juni 2018 om 21:54

Hallo iedereen, ik ben nieuw hier en heb al wat in het rond gelezen, leuk allemaal!

 Ik ben nog maar pas gestart met breien. Ik ken jammer genoeg niemand die kan breien, en kan er dus met niemand over praten, daardoor ben ik dus hier terecht gekomen. Om bij te leren, beetje te praten over handwerken enz en ook om...vragen te stellen... Enfin, ik heb dus een probleem met het lezen van een brei instructie, heb er het hele weekend van wakker gelegen, maar ik kom er echt niet uit. Misschien kunnen jullie wat verduidelijking geven? Het is een breiwerk uit het boek: "breien voor starters" van Erika Knight. Ik ben wanten zonder vingers aan het breien en ik zit nu zover dat ik de duim moet breien. 

gegeven: Ik heb 56 steken op mijn priem en de laatste priem was averechts. Nu staat er dit:

Volgende naald: 37 r, draai je werk om, zet 2 st op.

Volgende naald: 16 av, draai je werk om, zet 2 st op.

Je hebt nu 18 st.

**Begin met een averechtse naald en brei 8 naalden in tricotsteek. Kant af.

Mijn vraag is : hoe kom ik aan die 18 steken, welke steken zijn dat? Kunnen die 18 steken in het midden van de naald liggen?

Alvast dank voor de moeite!!



Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juni 2018 om 08:46
Als je een naald niet tot het einde uit breit, heet dat een verkorte naald. Die term zul je vaker tegenkomen.

Ik ga 56 steken opzetten, twee naalden breien en dan je beschrijving volgen. En daarna kom ik terug.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mirabelle View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Juni 2018
Locatie: België
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirabelle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juni 2018 om 08:54
Ja, verkorte naalden had ik al door dat je dan je werk gewoon omkeert. Maar moet je dan steeds helemaal  terug naar het begin breien? Ik heb ook al ontdekt dat je de laatste steek vooraleer je omkeert dat je die moet "vastzetten" door de volgende steek een paar keer van priem te wisselen. In iedere geval, alvast bedankt!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juni 2018 om 09:20
Ik denk, dat ik het begrijp. Je kunt het beste een markeerdraadje of -ringetje aanbrengen om goed de steken van het duimstuk te zien. Je breit dus die 37 recht plus 2, dan de 16 averecht plus 2 en over die 18 steken, alleen die, brei je het duimstuk, 8 naalden en dan kant je die 18 steken af. Dan schuif je de overige steken dicht naar elkaar toe en brei je verder volgens de beschrijving. Het duimstuk is klaar en misschien moet je later het naadje dichtnaaien.

Ik heb het boek kort geleden gezien, maar ik weet niet meer of dat in de bibliotheek was of in mijn eigen boekenkast. Ik heb net alle encyclopedieën en standaardboeken over breien en haken naar zolder verbannen, zodat ik in mijn hobbykamer ruimte kreeg voor actuele tijdschriften en nieuwe patronenboeken. Nu moet ik nog bibliothecaresse spelen (diploma uit het jaar nul) en ze toegankelijk in de boekenkasten op zolder zetten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juni 2018 om 09:22
Overigens was mijn truukje voor vingerloze polswarmers om een gaatje in de naad over te laten voor de duim Eventueel breide ik dan een duimstukje en dan kantte ik dat in een punt af, die ik dan onderaan in dat gaatje naaide.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mirabelle View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Juni 2018
Locatie: België
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirabelle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juni 2018 om 09:39
Wow, moeilijk...Smile
Ik ga, want dat was wel een goeie tip, op andere naalden ook eens evenveel steken opzetten en proberen. Want ik vind het eerder vreemd dat die 18 steken ergens middenin de naald liggen in plaats van aan de kant. 
Dat boek van Erika Knight is best een leuk boek voor starters, had er als eerste werkjes de vaatdoek en de mutsen uit gemaakt en dat ging vlot. Die uitleg was wel leesbaar voor starters. haha, nou ja, ik kom er wel uit, het is ook leuk dat er iets van uitdaging inzit!
Bedankt voor de hulp he!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juni 2018 om 10:46
Ze liggen denk ik in het midden omdat het de duim is en je de want later aan de pink kant dichtnaait.
Als het een boek voor beginners is verwacht ik ook dat ze ergens duidelijk opgeschreven hebben hoe je die 2 extra steken moet maken.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juni 2018 om 13:19
Ja, dat vond ik ook. Een duidelijke uitleg waarom en hoe je de extra steken moet maken.

Een boek voor beginners en een boek voor gevorderden beginnen altijd met het verhaal hoe je steken opzet, maakt en afkant, meestal is het overbodige bladvulling. Maar gedoe met verkorte naalden zouden ze voor beginners duidelijker kunnen uitleggen.

Als je verder nog truukjes wilt leren, kun je de rubriek Tips en Trucs doornemen. Wat ik een handige vond, van een Australische breister, was, dat je tegen het eind van een bol wol de draad drie of vier keer langs je breisel op de naald moet kunnen leggen (meten) om nog net een hele naald uit te kunnen breien. Dan hoef je niet middenin de naald een nieuwe draad te pakken.

Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mirabelle View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Juni 2018
Locatie: België
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mirabelle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juni 2018 om 13:57
Ja, ik ben aan het lezen in tips en tricks!

Grappig dat jullie vooral problemen zien in het opzetten van de steken, mij leek het keren en draaien en dan rechts en averechts breien niet logisch in mekaar te zitten. Smile
Over het opzetten van de steken staat er in het boek:
Tweemaal meerderen aan het einde van de naald: Af en toe zal je voor een project aan het einde van de naald moeten meerderen met meer dan één steek tegelijk. Bij deze wanten is dit het geval met de gaten voor de duimen. Deze eenvoudige opzetmethode is dezelfde techniek die je gebruikt als je een horizontaal knoopsgat breit en steken moet opzetten die je de vorige naald had afgekant.

De winter is gelukkig nog ver weg, heb nog veel tijd om de wanten af te werken! LOL

Merci voor de hulp, alle beetjes helpen!




Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juni 2018 om 17:30
Ik brei poppenkleren, en ik gebruik verkorte naalden om de pop een beetje figuur te geven. Meestal brei ik avond- en bruidsjurken aan één stuk en dan kant ik voor de armsgaten een aantal steken af, terwijl ik dan in de volgende naald drie keer zo veel weer opzet, zodat er een soort schouderbandje ontstaat. Zo heb ik dan alleen de begin- en einddraad weg te werken, nadat ik daar de achternaad mee dichtgenaaid heb. Sommige poppenkleren staan op Facebook. Wil je ze zien, dan kun je me een PM sturen voor mijn facebooknaam.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
murphy View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2018
Locatie: antwerpen
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer murphy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 13:41
Ben een bloes aan het breien uit de cat.verena nr 16
model wendy.
Nu zit ik met de rug zo vast als een huis.
Geraak er echt niet uit,wie kan mij verder op gang zetten,het gaat als volgt:
64 st opzetten en vanaf de eerste naald met verkorte naald breien,tot daar alles nog ok maar,
Ik moet op een punt uitkomen en das het probleem,
Als ik de priem met het gedraaide deel brei en terug keer heeft mijn wachtende steek een grote lus .
en is helemaal niet ok.
Moeilijk uit te leggen, hopelijk is er iemand die er wel uit komt of deze bloes al heeft gemaakt
bedankt
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 16:39
die catalogus heb ik niet ,en ik ben bang dat er maar een kleine kans is dat iemand die heeft .
Nu zijn er verschillende trucjes om zonder gaten verkortte pennen te breien ,met omslaan en steken terug zetten enz . Allemaal even moeilijk om via de pc uit te leggen . Even voordoen is geen probleem .
Heb je al eens op de PC gekeken of jouw probleem op een filmpje wordt uitgelegd ?.
De site van drops design geeft ook instructie filmpjes hoe je verkorte pennen het beste kunt breien .

Misschien zijn er hobbydoosjes die het wel duidelijk kunnen verwoorden ,dan hoor je het vanzelf wel .
succes
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 16:41
Er is een truukje bij verkorte naalden. Je breit het aantal steken, dat er staat, dan neem je de steek, die niet mee gaat doen, op de rechterpen en je slaat de draad er om heen. Dan zet je die steek terug, keert en breit wat je moet breien. Je ziet wel een dwarsstreepje, maar geen gaatje of gerekte steek. Wat je ook kunt doen, is later de gaatjes dichtnaaien met naaigaren in dezelfde kleur.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 16:42
Bijna gelijk aan de finish, Mutti.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 17:01
Ja ,maar jij hebt gewonnen Machtelt
Bovendien was jouw parcours langer met de tip van gaatjes dichtmaken
Back to Top
murphy View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2018
Locatie: antwerpen
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer murphy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 18:22
Bedankt voor jullie antwoorden, maar helaas pinda kaas, kom ik echt niet verder Cry
Back to Top
murphy View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2018
Locatie: antwerpen
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer murphy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 18:33
ik ga misschien even de tekst doorgeven,
64 steken opzetten en vanaf de 1 ste naald met verkorte nld het werk keren de dubele st dan doorbreien tot einde.
met verkorte nld verder breien, en daarbij  in elke teruggaande nld 27x 2 s meer breien ,bij mijn berekening kom ik dan op 54 steken meer ,later moet ik nog eens 10 steken meer zetten en heb ik 64 steken.maar met die opgezette steken is dat 108st.
het moet schuin bebreid worden.de 64 st is eigenlijk de zijnaad.
ik kan hier geen fotootje doorsturen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 21:05
Ik heb dan geen idee wat ze hier dan met verkorte naalden bedoelen .
Met deze naalden wordt bedoeld ,zo ver ik weet ,minder steken breien dan je op je pen hebt staan en dan keren .
De volgende pen kan je dan ook verkort breien of tot het eind . dat maakt je patroon uit . Dan keer je weer je werk en breit terug .
Aan het eind van je werk brei je dan meestal alle steken weer ,dus bij jou 64 ,en dan krijg je vaak problemen zoals lussen of gaatjes .

Kijk eens op stricka of zoiets . daar worden ook breiproblemen zoals het lezen van een patroon uitgelegd .
het zou ook nog een vertaalfout kunnen zijn
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2018 om 09:42
Ik denk dat ze met dubbele steken bedoelen de steken die nu dubbel zo hoog zijn, vanwege het breien met verkorte naalden. Telkens 2 steken erbij betekent dan dat je steeds 2 steken meer breit voordat je omkeert.

Heeft Verena geen hulplijn?

Je kunt beter een eigen topic beginnen, dan bereik je meer hobbydozen. Linksboven kun je "nieuw bericht" aanklikken, dan krijg je een frame voor je topic.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
murphy View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2018
Locatie: antwerpen
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer murphy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2018 om 10:50
Jullie zijn bedankt voor de reacties
Heb naar verena geschreven............ en nu wachten op antwoord 
vele groetjes
Murphy
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns