Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Mogen wij dat ook?

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2018 om 17:49
Mijn moeder werd ook ontslagen toen ze ging trouwen. Ze was stomverbaasd, want ze had er nooit bij stilgestaan dat zoiets wettelijk was geregeld. Het was ook een behoorlijke financiële tegenvaller.

Zo was mijn tante daarvan een paar jaar later wel op de hoogte, zodat zij iets kon regelen voor na haar ontslag. Zwanger was ze al, dus uitstellen van haar trouwen was er niet bij. Een woning had ze nog niet kunnen vinden, dus kwamen ze bij ons inwonen. Tante was coupeuze en kreeg na haar trouwen werk aan huis afgeleverd, dat ze dan thuis naaide tegen stukloon. Ik weet niet of thuiswerk wel was toegestaan, of dat het zwart werk was, maar ze kon tenminste nog wel wat inkomen regelen.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2018 om 19:03
Dat klopt Machtelt .

Ik heel lang zwangerschapsverlof heb gehad .Ik verveelde me dood .Ik heb toen nog thuis typwerk gedaan .

Toch zijn er nog rare dingen . Ik moest laatst voor mijn man een medicijn overzicht hebben van de apotheek voor het ziekenhuis . Dat kreeg ik eigenlijk alleen als ik schriftelijk toestemming had van mijn man .
Ik mag ze wel ophalen ,maar een overzicht geeft problemen .

Kwam niet van de apotheek maar van de zorgverzekeraar .
Dat je het niet aan een wildvreemde meegeeft kan ik nog begrijpen en dat ze desnoods naar een geboortedatum vragen ,maar dit .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2018 om 08:33
En nog raarder: als je toestemming hebt gegeven, dat je medisch dossier aan andere medische instanties mag worden doorgegeven, moet je toch naar de apotheek voor een medicijnoverzicht.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2018 om 09:01
En ook raar: Zo moeilijk als er wordt gedaan als je je eigen medisch dossier wilt inzien.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2018 om 09:02
Mijn grootmoeder heeft 40 jaar in haar geboortedorp, het dorp waar ik ook gewoond heb,  voor de klas gestaan, getrouwd en wel. Ze had 2 kinderen, mijn moeder oa. Ze is overleden net voor mijn 1e verjaardag. Ik heb haar dus niet gekend. Zij heeft wel mijn naam bedacht, Lidwina. Zelf heette ze Sybilla, dat vond ze maar niks. Men noemde haar Billa of Bil. Mijn ouders hebben dat verkleind naar Lida, maar opa heeft mij tot zijn dood Lidwina genoemd. Ik ben ook onderwijzeres geworden en heb, toen ik ging trouwen, aan het schoolbestuur gevraagd of ik mocht blijven. Bij wet was inderdaad vastgelegd dat je ontslag kreeg bij huwelijk. Men heeft vaak gedacht dat dat alleen aan katholieke scholen was, maar dat klopt niet. Het was bij alle overheidsfuncties zo. Ik kreeg 4 maanden zwangerschapsverlof voor de bevalling, inderdaad omdat de kindertjes niet mochten zien dat de juf zwanger was. Ik heb moeten stoppen omdat de mammoetwet op 1 augustus 1968 werd ingevoerd en het VGLO verdween. Ik heb later wel nog vervangen maar ben in 1979 definitief gestopt. Als ik gewild had, had ik een vaste baan kunnen krijgen in het dorp waar ik nu woon, maar ik wilde niet. Ik heb mij nooit verveeld, maar altijd tijd te kort gehad. Pensioen heb ik pas kunnen opbouwen na mijn 21e. Daarvoor had je jeugdloon. Ik heb uiteindelijk met vervangen bijna 8 pensioenjaren opgebouwd. Niet veel, maar toch iedere maand leuk.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2018 om 09:09
Er waren zelfs pensioenfondsen die vrouwen uitsloten van deelname. En waar ze wel pensioenpremie betaalden, mocht de premie voor vrouwen hoger zijn en de pensioenuitkering lager dan voor mannen.

Pas sinds 1985 moeten de pensioenfondsen mannen en vrouwen gelijk behandelen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2018 om 12:13
Machtelt ,

Dan heb je ooit toestemming gegeven ,kom je in het ziekenhuis met je medicijn overzicht ,kunnen ze niet in je dossier komen .
Dat je toch je medicijnoverzicht moet meenemen is, vertelde een arts in het ziekenhuis me ,dat alles niet op de dag wordt bijgewerkt en er kan nog iets af of bij gegaan zijn .

Wordt je gesommeerd de volgende dag naar de huisarts te gaan en te zeggen dat ze het in orde moeten maken .
Alles is aangevinkt dus is het   niet de schuld van de huisarts ,maar ergens in het ziekenhuis is iets niet ok ,ga dat maar eens zoeken .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2018 om 13:50
Wat vreemd Lidwina dat jij toestemming hebt gevraagd aan het bestuur. We zijn ongeveer op gelijke leeftijd begonnen en getrouwd .

Ik heb gewoon gesolliciteerd toen ik al getrouwd was en dat was in 1968 . Inderdaad werden toen VGLO Lavo en Leao opgeheven ,maar ik kon getrouwd en wel naar een Mulo en dat was ook geen openbare school maar een school met een bestuur .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2018 om 14:35
Mijn moeder werkte voor de vakbond, toen ze ging trouwen mocht ze oprotten - maar (veel gehoord fenomeen) of ze misschien nog wel even
de jaarstukken uit wilde werken . . . want als het ze van pas kwam hadden ze je nog nodig en jij het geld.
Zelf werkte ik vroeger bij een bank, bijna 10 jaar in vaste dienst geweest maar pensioen bouwde je pas op vanaf je 25e - tsja als je met 19
begint is dat dus ook een aanfluiting . . .
En precies andersom, mijn vader heeft de laatste 10 jaar van zijn carrière bij dezelfde bank gewerkt en kreeg juist een hele gunstig pensioen . . .
Zeg het maar . . . het moet vaak door velen gedragen worden en de 1 heeft dan wat meer geluk dan de ander
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2018 om 15:27
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

de 1 heeft dan wat meer geluk dan de ander

Dat heb je altijd. Maar het is ook voor de één beter geregeld dan voor de ander.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2018 om 20:33
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Mijn man werkte in zijn jeugd bij z,n vader in het bedrijf .

kennelijk plakte die zegeltjes voor hem nooit geweten

Toen hij 78 werd kreeg hij een brief dat hij al 13 jaar recht had op een ( heel klein ) pensioen .
Hij kreeg die 13 jaar toen in 1x uitbetaald en daar werd toen belasting over ingehouden . Het mocht niet verspreid worden ,er bleef dus niets van over .
Dat is raar, want je mag via een omweg, schriftelijk, een middeling over 3 jaar aanvragen. Dus als het nog niet te lang geleden is kan dat nog steeds. 
De aangiftes moeten wel al definitief zijn.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2018 om 19:05
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Wat vreemd Lidwina dat jij toestemming hebt gevraagd aan het bestuur. We zijn ongeveer op gelijke leeftijd begonnen en getrouwd .

Ik heb gewoon gesolliciteerd toen ik al getrouwd was en dat was in 1968 . Inderdaad werden toen VGLO Lavo en Leao opgeheven ,maar ik kon getrouwd en wel naar een Mulo en dat was ook geen openbare school maar een school met een bestuur .
Ik wist van niets toen wij wilden gaan trouwen. Iedereen stopte en zei dat het moest en ik wilde blijven werken. Daarom ben ik naar de zuster van het schoolbestuur gestapt en heb gevraagd of ik blijven kon. Dat kon. Toen vernam ik dus dat ik eerst ontslagen zou worden, omdat ik trouwde en het zo in de akte van benoeming stond, maar dat ik meteen een nieuwe aanstelling kreeg. Later heb ik gelezen dat iedereen in overheidsdienst ontslag kreeg bij huwelijk. Had helemaal niets te maken met bijzondere school of openbare school. In het onderwijs had je nu eenmaal een overheidsfunctie. Daarna heb ik dus ook gewoon nog les gegeven op andere scholen. Wanneer die clausule uit de akte ven benoeming verdwenen is weet ik niet. Overigens datzelfde gold ook voor een kantoorbaan bij de overheid.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2018 om 19:45
Als ik al die pensioen verhalen lees ga ik me steeds meer verbazen .


De school waar ik les gaf werd gesloten .
Ik wilde wat blijven doen en heb me als vrijwilligster aangeboden ,in een toen nog bejaardenhuis

Ik deed daar ook dingen op handwerk gebied .

Na een paar maanden werd me gevraagd of ik een vaste aanstelling wilde .Het zefde werk werd betaald en je bouwde ook pensioen op .

Toen ik 65 werd dacht ik dat ik officieel met pensioen zou gaan .
Toen werd me gevraagd of ik wilde blijven ,met doorbetaling .

Er was een voorwaarde ,ik moest op mijn eigen baan solliciteren . Dat hield niets in . Ik kreeg mijn eigen baan weer ,en heb dat nog een paar jaar gedaan .

Toen wilde ik meer vrijheid en ben ermee gestopt .
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2018 om 13:12
Ellende met die pensioenen... Wij bouwen als zelfstandige geen echt pensioen op, maar proberen zelf iets opzij te zetten. Oók geen succes met de huidige rente en steeds hogere kosten (denk aan ziektekostenverzekering, gas, boodschappen, enz.) En als ik dan ook nog eens om me heen kijk, bedenk hoe lang we moeten doorwerken voor we aan de pensioengerechtigde leeftijd zitten, en dan zie hoeveel van onze bekenden die leeftijd niet eens halen... dan moeten de pensioenfondsen kapitalen kunnen overhouden lijkt het me... Maar heel frustrerend soms zoals het allemaal werkt; en ik weet overigens dat mijn moeder ook (werkte als ambtenaar op het gemeentehuis) moest stoppen met werken toen ze trouwde, dat vond ze altijd heel oneerlijk, want ze had ook graag willen blijven werken. Jaren later kon ze wel aan de slag en toen is ze meteen gaan werken, mét pensioenopbouw, waar ze gelukkig nog best heel veel jaren van heeft kunnen genieten, hoewel het niet echt een hoog bedrag was omdat ze parttime werkte, maar het is dan toch elke maand een leuk extraatje bovenop de AOW. Ik denk ook dat het op pensioengebied alleen nog maar slechter zal gaan in de toekomst...

Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2018 om 13:20
Originally posted by handwerkjuffie handwerkjuffie wrote:

Ellende met die pensioenen... Wij bouwen als zelfstandige geen echt pensioen op, maar proberen zelf iets opzij te zetten. Oók geen succes met de huidige rente en steeds hogere kosten (denk aan ziektekostenverzekering, gas, boodschappen, enz.) En als ik dan ook nog eens om me heen kijk, bedenk hoe lang we moeten doorwerken voor we aan de pensioengerechtigde leeftijd zitten, en dan zie hoeveel van onze bekenden die leeftijd niet eens halen... dan moeten de pensioenfondsen kapitalen kunnen overhouden lijkt het me... Maar heel frustrerend soms zoals het allemaal werkt; en ik weet overigens dat mijn moeder ook (werkte als ambtenaar op het gemeentehuis) moest stoppen met werken toen ze trouwde, dat vond ze altijd heel oneerlijk, want ze had ook graag willen blijven werken. Jaren later kon ze wel aan de slag en toen is ze meteen gaan werken, mét pensioenopbouw, waar ze gelukkig nog best heel veel jaren van heeft kunnen genieten, hoewel het niet echt een hoog bedrag was omdat ze parttime werkte, maar het is dan toch elke maand een leuk extraatje bovenop de AOW. Ik denk ook dat het op pensioengebied alleen nog maar slechter zal gaan in de toekomst...


Als je de cijfers bekijkt van pensioenfondsen, dan zie je de reserves groeien. Ondanks dat de overheid geld uit de pot heeft gehaald. Ondanks dat de meeste fondsen niet eens zelf beleggen, maar de beleggingen heel duur uitbesteden aan Amerikaanse beleggingsinstituten. Als je een lijfrente polis hebt, zie je ook een onbeschaamd groot deel aan kosten berekend worden, zodat je zelf heel weinig overhoudt. En aan de AOW hebben we toch allemaal betaald, terwijl de leeftijd zo ver wordt opgeschoven dat veel mensen het nooit zullen halen.

Sparen voor je pensioen is een goed idee, maar zoals dat nu is geregeld, lijkt het meer op gelegaliseerde diefstal.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2018 om 08:49
De AOW was bedoeld als omslagstelsel, dus de werkende mensen betaalden voor de gepensioneerden. Maar in de tijd van de wederopbouw en daarna, zal de regering wel aardig in die pot gegraaid hebben voor andere doeleinden. En toen er steeds meer ouderen kwamen en minder werkenden was het ineens paniek en moest er langer doorgewerkt worden. En dan beweren artsen en professoren, dat dat best wel kan, want zij doen het ook, ja één of twee dagen per week en zittend werk.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2018 om 13:07
Ach zo is er zoveel .

Het kwartje van Kok hebben we ook nooit teruggezien .
Was het Rutte niet die iedere( werkende) 1000 euro beloofde ?
Ik heb ze niet gezien .

Ik geloof, dat ze in het kabinet ,eerst eens op een zomerschool ,rekenen moeten gaan leren . Dus in hun vrije tijd .
En nu vinden ze het ook nog vreemd dat de leerkrachten die er eerst uitgegooid zijn , niet staan te springen om weer terug te komen voor de klas ,nou ja klas .
Er wordt dan ook nog van je verwacht dat je gaat verhuizen met je gezin ,en de kosten zelf draagt .
Er worden wel een paar paleizen opgeknapt en nog wat regeringsgebouwen
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2018 om 15:14
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

De AOW was bedoeld als omslagstelsel, dus de werkende mensen betaalden voor de gepensioneerden. Maar in de tijd van de wederopbouw en daarna, zal de regering wel aardig in die pot gegraaid hebben voor andere doeleinden. En toen er steeds meer ouderen kwamen en minder werkenden was het ineens paniek en moest er langer doorgewerkt worden. En dan beweren artsen en professoren, dat dat best wel kan, want zij doen het ook, ja één of twee dagen per week en zittend werk.


Hoe was het ook alweer?
Regeren is vooruit zien.
Wel ze hadden vooruit kunnen zien dat ca 65-70 jaar na de oorlog er een boel ouderen zouden zijn.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2018 om 17:14
Bij invoering van de AOW in 1956 was er niks in de pot en betaalde de overheid bij, omdat de afdrachten van de werkenden nog niet kostendekkend waren. In de loop der jaren werd aan de AOW steeds meer betaald door de werkenden. Dat waren de mensen die nu de leeftijd hebben om zelf AOW te mogen krijgen.

Een simpele rekensom, die iedereen die de lagere school half afgemaakt heeft, kon maken:
1946 geboortegolf na de oorlog.
   65 jaar, AOW gerechtigde leeftijd.
______
2011 recht op AOW voor meer mensen dan in voorgaande jaren.

Zouden politici dat echt niet hebben kunnen berekenen?

Sinds 1956 heeft iedereen AOW premie betaald. Ambtenaren werden vrijgesteld in ruil voor het lagere loon dat ambtenaren kregen in vergelijking met werkenden in het bedrijfsleven. Een slechte ruil, vooral omdat ook nog eens achteraf is gesteld dat ambtenaren de premie niet hoefden te betalen zodat het AOW bedrag weer mocht worden afgetrokken van hun ambtenarenpensioen, waaraan ze ook verplicht hebben deelgenomen.

Die regelingen zijn voor de deelnemers geen vrije keuze geweest. En wat mensen zelf nog regelden via banken en verzekeringsbedrijven, daaraan werden zo weinig garanties gekoppeld, dat daarvan voor de premiebetalers ook weinig overblijft.

We zijn te goed van vertrouwen geweest.



Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns