Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Puin ruimen...

 Reageer Reageer Pagina  123 7>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Puin ruimen...
    Posted: 05 Juli 2018 om 14:42
Hoe doen jullie dat opruimen van je huis...
Ik denk dat ik nog wel wat tips kan gebruiken...
We zijn natuurlijk alweer eventjes terug maar hebben weinig thuis geslapen...
Intussen alweer een weekend ergens anders geweest en nog een nachtje bij oma gelogeerd...
Dus nu is het dan zover dat het tijd wordt om alles weer op te ruimen...
De woonkamer is ontploft nadat we en een nieuwe droger moesten ( waar natuurlijk altijd van alles op staat )...
En de was van de vakantie wil ook maar niet gewassen raken doordat we zo weinig thuis zijn geweest...
Heb ben ik bang nog wel een paar wassen liggen en niet te vergeten hier komt iedere dag natuurlijk nog gewoon was bij...
Het is op dit moment zo'n chaos in huis dat ik me afvraag hoe het weer allemaal op zijn plek terecht moet gaan komen...
Daarom ook de vraag wie heeft de ultieme tips want anders eindig ik toch weer met haaknaald en garen op de bank en gebeurd er echt niet veel ...
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juli 2018 om 15:23
Even rustig gaan zitten (zonder haakwerkje natuurlijk) en een overzicht maken van alle taken die er gedaan moeten worden. Dat verwerk ik dan tot werkschema dat ik in de computer bij "Concepten" plaats. Daarna is het consequent een rubriek uitzoeken, uitvoeren en afkrassen. Soms is zo'n ijzeren discipline nodig om weer een gat te zien in je werkzaamheden.

Nou maak ik verschil tussen klussen die wekelijks terugkomen en klussen die eenmalig opgelost moeten worden. Strijken kan in een noodproject met een Franse slag terwijl het ordenen en inrichten na een verhuizing of verbouwing iets is waar je lang plezier van gaat hebben.

Misschien kan je foto's plaatsen van de zooi zodat we jou allemaal aan kunnen moedigen... grapje hoor! Maar een plaatje schieten om te zien hoe iets was en hoe het al opschiet, is heel stimulerend.

Succes!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juli 2018 om 15:42
Het probleem is vaak dat zo veel dingen moeten dat je nergens aan begint (zei iemand die in een puinhoop woont) dus ik probeer
vooral de dagelijkse dingen te doen en als ik een enorme bult strijkwerk heb dan strijk ik iedere dag een half uur tot het weg is - heel irri met een kookwekker LOL.
Wassen vind ik de minst erge klus in het huishouden dus dat lukt altijd wel . . .
En ik hoop dit jaar weer meer tijd te krijgen, tijd voor dit huishouden.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juli 2018 om 15:52
Je kan maar 1 ding tegelijk doen ,je hebt maar twee handen ,dus rustig het eerste dat je ziet ,enzo verder tot alles netjes is   suxes
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Juli 2018 om 16:42
Ken je geen tieners, die een zakcentje willen verdienen? Bijvoorbeeld met wassen, opvouwen en strijken? Of meehelpen opruimen? Met zijn tweeën werkt vaak prettiger dan in je eentje. Een uurtje werken en dan als beloning een half uurtje haken, zou dat werken?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2018 om 14:51
LW wat een leuke manier met een kook wekkertje erbij...
Wie weet zou dat helpen Magtelt als ik de kook wekker er voor het haken naast zet...
Oh nee zie dat in mijn hoofd al fout gaan ben nog niet klaar met mijn toer dus deze nog even afmaken ...
En pareltje 1 ding tegelijkertijd is misschien ook wel een optie om in te voeren...
Gisteren in ieder geval nog een wasje gedraaid en weggevouwen...
(Strijken doe ik echt alleen als het hoog nodig is en heel erg verkreukt is )...
Voor de rest ben ik begonnen aan onze tv zit kamer...
Hier heb ik alles wat er op de vloer neergegooid was eens opgepakt en opgeruimd...
Dit was voor het grootste deel nog tassen uit de vakantie met van alles voornamelijk kleding...
Dit was wel schoon gewassen voor we weg gingen maar eenmaal thuis was ik dit graag nog een keertje opnieuw...
Ook de badkamer vloer was niet echt meer zichtbaar door de opgestapelde was...
Dus dit zit nu in de wasmanden en denk dat ik nog een machine of 7 heb voor dit alles klaar is...
Dus dit weekend kan die zijn toeren weer gaan maken...
Het begin is gemaakt en voor vanavond plan ik in ieder geval in nog een was te draaien en te drogen...
Wie weet met jullie goede raad komt het ooit nog eens klaar ( voordat het weer een volgende puinhoop gaat worden )...
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2018 om 15:41
Ik strijk eigenlijk altijd met een wekker omdat ik anders strijk tot ik klaar ben en als ik strijk tot ik klaar ben krijg ik overal kleine pijntjes Confused
Dus een half uur strijken of 25 minuten en dan nog een beetje het kleine spul op de restwarmte. En ik zet er een muziekje bij op.
Ik probeer ook iedere dag iets weg te gooien of te kringlopen - maar dat komt omdat ik het huis van mijn ouders opruim en dat het hier allemaal
wortel lijkt te schieten Cry ik word daar echt heel ongelukkig van. Dat het zo vol is dus, want alles lijkt me in de weg te staan. Dus jouw wasjes lijken me een eitje LOL
Het is dit weekend mooi weer, dus het droogt snel . . . kun je meteen vouwen . . .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2018 om 17:17
Ik zet een LP op als ik ga strijken, na één kant koffiepauze, na twee kanten KLAAR!!! Als ik me heel deugdzaam wil voelen, pak ik een dubbelLP.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2018 om 08:31
Ben van het weekend lekker aan het wassen geweest...
Nog 3 wasjes en dan is het klaar...
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2018 om 09:23
Nou ik heb in mijn agenda een heel takenschema waarin vermeld om de zoveel weken de slaapkamers, badkamer, woonkamer etc. Mocht het een keer door iets niet uitkomen dan verschuif ik gewoon. Verder heb ik af en toe ook geen zin en dan denk ik "zo vuil is het niet!" en sinds ik een vriend heb schiet het huishouden er af en toe toch wel bij in.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2018 om 10:04
Heel verstandig van dat "verschuiven", Dilianne! Probeer het nooit in te halen want dan kom je in de problemen. Alles komt met een goeie planning met regelmaat aan de beurt.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2018 om 11:48
Ik weet zeker dat ,als het goed zit ,jouw vriend meer oog voor jou heeft ,dan voor hier en daar een stofje .

Het is al jaren geleden hoor ,vorige eeuw ,maar een nichtje van mij begreep niet dat haar man een beetje sikkeneurig werd . ( het was nog in de tijd dat een man niet veel in het huishouden deed en de vrouw niet buitenshuis werkte )
Toen er -gelukkig -over gesproken werd ,was zijn antwoord ,je loopt ook altijd te poetsen . Haar antwoord :" Ja dat doe ik voor jou ,ik dacht dat jij van zo'n schoon huis hield of woorden van die strekking .
Kennelijk had hij eens een opmerking gemaakt dat het bij die of die altijd zo'n rotzooi was en bij haar gelukkig niet .
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2018 om 14:21
Oh dat soort opvattingen kunnen echt heel verkeerd vallen...
Inmiddels ben ik bij met mijn was...
Is de keuken ook weer een beetje richting netjes aan het gaan...
En probeer ik nu iets wat op puin ruimen in haakprojecten af te gaan...
Ben voor mezelf begonnen met het opschrijven van alles wat er ligt...
Wat moet hier nog van gemaakt worden...
En nog belangrijker maak het af...
De stapel projecten die inmiddels over de 30 stuks loopt ( ja beginnen ben ik heel goed in, afmaken daar in tegen minder ) moet echt inkrimpen...
Mag van mezelf geen nieuwe projecten meer starten voordat minimaal de helft af is ( en dan ben ik heel streng voor mezelf )...
De mensen die het kunnen 1 ding maken en afmaken voor ze aan het volgende beginnen...
Nou petje af daar heb ik echt respect voor...
Het ergste is bij mij ook echt ik vind alles leuk en zou het liefst alles gelijk maken...
Nu maar eerst eens de boel organiseren en natuurlijk ieder vrij momentje besteden met de haaknaald of naald voor het in elkaar zetten in de hand...
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2018 om 14:59
Originally posted by suziesfreubels suziesfreubels wrote:

De mensen die het kunnen 1 ding maken en afmaken voor ze aan het volgende beginnen...
Nou petje af daar heb ik echt respect voor...


Misschien kan je die stelling iets versoepelen door 1 ding van een bepaald soort af te maken. Ik heb bijvoorbeeld nu een breiwerk en een borduurwerk onder handen. Twee totaal verschillende dingen die elkaar niet in de weg zitten. Zodra ik een bloes te kort kom, kan daar ook best nog een naaiwerkje bij. Vergelijk het met je huishouden: stofzuigen, eten koken, een kast opruimen zijn ook verschillende dingen die je op dezelfde dag kan uitvoeren zonder dat het hele huis gestofzuigd moet zijn of alle kasten opgeruimd.

Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2018 om 16:03
Dat is nou precies mijn probleem kamilla...
Naast haken als hobby heb ik nog wel andere dingen liggen...
Alleen worden die op dit moment helemaal niet uitgeoefend...
Wil zo graag dat het allemaal een beetje richting af gaat...
Heb in dit hele jaar tijd al veel projecten opgestart...
En pas 3 dingen afgemaakt...
Dus hoog tijd om mezelf streng toe te spreken met dat het zo niet langer kan...
Het is tijd om nu eens dingen af te gaan maken...
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2018 om 14:55
Zo gisteren weer eens een project bij de vodden gevat...
Paardje Piem is bijna klaar...
Te haken alleen nog de 2 hoefijzers...
En dan hoef ik alleen de mannen en de staart er nog aan te maken...
De rest zit al aan elkaar...
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2018 om 15:29
Zie eens wat een goed resultaat.

Het is altijd moeilijk om jezelf te houden aan de afspraken die je met jezelf maakt. Wie weet is regelmatig een berichtje in dit topic de juiste stok achter de deur om de vooruitgang door te laten gaan.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2018 om 19:57
Ik ben huishoudelijk ook geen ster. Maar bij sommige dingen gebruik ik de hulp van schakelklokken zodat het in de nacht kan gebeuren. Dan moet ik zelf nog overdag de aanvullende handelingen doen.  Dat helpt mij goed.

De was sorteer ik en alles van 1 soort gaat de machine in, zeep erbij, klep dicht. Een schakelklok zorgt ervoor dat de was de volgende ochtend schoon gewassen is. Dan haal ik het zelf weer door de centrifuge, en stop het in de droger die ook met op een schakelklok werkt. De daarop volgende dag moet ik vouwen en opbergen. En de nieuwe was zit dan alweer in de machine.

Kreukgevoelige dingen doe ik in het weekeinde heel kort in de droger, tot de kreukels eruit gewaaid zijn. Dan ophangen om echt droog te worden. Zo hoef ik bijna niks te strijken en het is zelfs energiezuiniger dan alles met een strijkbout te behandelen. Ik moet het dan alleen nog in de kast stoppen.

Wat niet in de wasmachine kan, wordt vaak heel goed schoon in de afwasmachine. Niet alleen serviesgoed wordt daarin gewassen. Mijn oeroude gasfornuis zit zo in elkaar, dat plaatwerk, knoppen, roosters, en de oven binnenwand makkelijk gedemonteerd kunnen worden en dat gaat bij mij allemaal in de afwasmachine.

Fruit plukken is tijdrovend handwerk. Daarna spoel ik het met schoon water. Dan gaat het in de stoom- en ontsap- module van de weckketel. Water erbij, aansluiten en de schakelklok op tijd zetten. De ketel gaat in de nacht aan het werk. Volgende ochtend verder verwerken tot alles in potten zit. Dan met rooster en water in de ketel zetten, die weer 's nachts werkt. Dan moet ik alleen nog de potten afdrogen en weg zetten.

Brood bakken gaat met de ingebouwde timer ook 's nachts. Koken doe ik deels met een slowcooker en weer een schakelklok, deels met een elektrische snelkookpan die een ingebouwde timer heeft. Ik probeer zo weinig mogelijk tijd te verspillen aan wachten tot iets klaar is. Daarom laat ik de machines werken als ik slaap.

Schakelklokken zijn bij Action heel goedkoop. De meeste apparaten heb ik voor weinig geld tweedehands  kunnen aanschaffen.

Maar dan: Opruimen, stofzuigen, dweilen, ramen lappen, dat soort dingen moet ik ook nog steeds handmatig doen in kostbare dag uren. En dat gaat me helemaal niet goed af.


Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2018 om 21:07
Het zoeken naar je eigen balans in huis, tuin en andere werkzaamheden kost veel tijd.

Iets dat mij tot steun is, zijn maanstanden. Met afnemende maan staat schoonmaken, verstellen, ordenen, opruimen, wieden centraal. Met wassende maan opbouwende klussen, creatieve dingen, inzaaien, nieuwe initiatieven verwezenlijken.

Afgelopen week (afnemende maan) ben ik twee keer met een goed gevulde auto naar het recycle-perron geweest. Wat ruimde dat lekker op!!!

Door die wisseling komt alles op gezette tijd aan de beurt en hou je afwisseling in je werkzaamheden.    
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2018 om 11:34
In huis lukt het me nog wel een beetje .
Hier gaat het meestal andersom . Ik zet wat klaar ,en even later denk ik waar is het gebleven .
Heeft mijn man het weer een plaatsje gegeven .
Eigenlijk is dat gekomen toen hij ophield met werken .
Als hij maar onthoudt waar hij het gelaten heeft

Nu is het helemaal niet meer te overzien . Wij hebben een Noorse houtkachel ,die in de winter 's avonds brand . Nu zag hij ergens een pallet liggen ,hij vroeg of hij die mocht hebben . Ja zegt die man als je ze allemaal maar neemt . Geen idee hoeveel ,maar flink wat . Ruimte zat .
Nu is het zagen geblazen en dat zaagsel komt ook nog naar binnen aan zijn sloffen al doet hij ze uit ..
Laat hem zijn gang maar gaan ,ik moet er niet aan denken dat hij binnen op de bank hangt .
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns