Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Naaimachines en zo

 Reageer Reageer Pagina  123 4>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Naaimachines en zo
    Posted: 30 Juli 2018 om 07:51
Een speciaal topic voor naaimachines, lockmachines, opbergsystemen, accessoires, welbevinden, tips en klachten.

Mijn Bernina uit 1986 doet het nog prima.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2018 om 12:51
Goed idee om de gegevens en bevindingen van allerlei machines hier mooi bij elkaar te zetten.

Mijn Pfaff-Festival uit 1988 doet het ook nog steeds goed.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2018 om 13:58
ik heb er al veel 'versleten' zonder echt te kunnen naaien.

Mijn eerste een Bernina in de jaren tachtig. Een zwangerschapskleed mee gemaakt en draperieën gestikt. Toen aan vijskes en toestanden beginnen te prullen en het was om zeep. Aan de buurvrouw gevraagd om ze eens na te kijken en ze kreeg het ook niet meer goed.
Toen een Singer gekocht. Stikte heel goed totdat ze kuren kreeg dacht ik. Volle gas en toch heel traag gaan. Van alles gesloopt en de Toyota gekocht en die had ook dat probleem plus mijn stofzuiger had dat probleem en nog elektrische toestellen soms. Ellentrieker laten komen en die heeft de pries (stopcontact) hier ontdubbelt en alles was opgelost. Een tijdje geleden dan die knop afgebroken van de Toyota en dan nu de Brother.

Al bij al dus in feite maar 1 kapotte gehad, die met de afgebroken knop.

Wel heb ik nu heel veel voetjes en benodigdheden liggen van allerlei merken maar alles dus door elkaar in 1 bakske.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2018 om 15:39
En kon de winkel niets meer doen aan de afgebroken knop?

Ik zie wel eens in folders van Lidl, Aldi en Blokker naaimachines, maar gelukkig hebben wij nog een echte naaimachinewinkel in Apeldoorn.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2018 om 15:46
Ik heb leren naaien op de Singer Slinger van overgrootmoeder. Sinds begin vorige eeuw is die nog nooit kapot gegaan en werkt nog steeds. Mijn broer heeft die nu.

Mijn moeder had een grijze PMC naaimachine, omdat je die met AH zegeltjes bij elkaar kon sparen, die je dan ruilde voor de machine. Omdat je de machine niet kocht, maar ruilde, kon die zonder toestemming van pa aangeschaft. Ik vond het een rot machine, maar ik mocht nooit de draadspanning bijstellen en dat is soms echt wel nodig.

Ik zal mijn eigen machines elk in een apart stukje tekst schrijven.
Dat is makkelijker zoeken voor wie over een bepaalde machine wat informatie zoekt.


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2018 om 15:48
ik weet het niet. Ik heb ze nog niet weggegooid maar ga ze gebruiken (wel met een tang ernaast en veiligheidsbril op) om dikkere stoffen mee te naaien. Kan ik trekken en duwen gelijk ik wil en kost het me alleen een paar dooskes nieuwe naalden.

De nieuwe houd ik voor het 'fijnere' werk.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2018 om 16:37
Vendomatic B785

Mijn eerste eigen machine, Vendomatic B785, kostte me in 1972 een heel maandloon, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Heeft het altijd goed gedaan, nooit een probleem, nooit onderhoudsbeurten en reparaties nodig gehad. Schoonmaken en oliën doe ik altijd zelf en meer is niet nodig. Met een passende schroevendraaier kan de behuizing makkelijk en zonder beschadiging open en dicht, zodat onderhoud geven geen probleem is.

De Vendomatic B785 is voor V&D gemaakt door Brother en gelijk aan de Brother Pacesetter XL. Het werd ook verkocht onder de merknamen Ideal, Lewenstein, Privileg, en vele andere.

Mijn Vendomatic B785 werkt al 46 jaar probleemloos.
De even oude Vendomatic B785 die ik 2e hands overnam voor onderdelen, is minder goed behandeld en kwam wel met wat mankementen, die overigens oplosbaar bleken.

Mijn machine werd geleverd met een zigzag voet en een zigzag steekplaatje, maar ook een rechtstikvoet en een rechtstik steekplaatje. De zigzag uitvoering gebruik ik het meeste en tegenwoordig wordt alleen dat nog bij huishoud naaimachines geleverd. Voor heel dunne stoffen werkt de rechtstikset echt beter dan de zigzag set die tegenwoordig standaard is.

Het rechtstik plaatje heb ik ooit uitgeleend aan iemand die het niet teruggaf en daarom heb ik kortgeleden voor 20 euro exact de zelfde machine erbij gekocht, waar dat plaatje nog wel bij was. Die 2e machine is een complete set reserve onderdelen voor mijn (nog steeds) belangrijkste naaimachine.

Voor deze machines worden de oude standaard Singer lowshank naaivoeten met schroefbevestiging gebruikt. Ik heb kortgeleden een klikvoet adaptertje gekocht, zodat mijn oude Vendomatic nu ook met alle moderne aanklik naaivoetjes kan werken.

Een apart bijgekochte boventransportvoet, een plooivoet, een stofafsnijder, werken ook prima met deze machine.

In het werkvlak van de machine zijn een paar schroefgangen aangebracht, waarop extra hulpmiddelen vastgezet kunnen worden. Ik gebruik er stofgeleiders op, voor mooie recht zomen. Biaisband geleiders, waarmee je een zelfgesneden strip stof in 1 handeling tot bies vouwt en vastnaait. Omzoom geleiders, waarmee je een gelijkmatige zoom in 1 handeling vouwt en vastnaait. Moderne machines hebben die bevestigingspunten vaak niet.

Vendomatic B785 kan alle stoffen aan. Heeft regelbare persvoetdruk, uitschakelbaar transport, maar kan ook werken met het transport ietsje lager dan normaal, zodat er heel dikke lagen stof onder de persvoet passen.

Niets is computergestuurd. Volledig mechanisch werkt prima. Maar je moet in het begin wel even een boekje inkijken en de goede knoppen indrukken. Draadspanning en persvoetdruk stel je zelf in. Draad insteken doe je ouderwets met je vingers.

Ik ben gewend aan de snelheid, maar anderen vinden dit een heel snelle machine. Ik vind andere machines langzaam, maar voor sommige steken is dat nodig. Deze machine heeft maar een beperkt aantal steken. Rechtsteek, zigzag, stretchsteek, blindzoomsteek, en een paar siersteken. Knoopsgat wordt in 4 stappen gemaakt en niet altijd gelijkmatig. Dat was voor mij reden om naar een modernere machine te gaan kijken, voor mooie gelijke knoopsgaten en wat meer steken.


Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2018 om 18:07
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Onderwerp: Naaimchines en zo
Een speciaal topic voor naaimachines, lockmachines, opbergsystemen, accessoires, welbevinden, tips en klachten. Mijn Bernina uit 1986 doet het nog prima.

Magtelt, misschien kan die spelfout er uit gehaald?
Dat is makkelijker voor mensen die iets over naaimachines willen delen of te weten komen.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2018 om 18:12
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Ik zie wel eens in folders van Lidl, Aldi en Blokker naaimachines, maar gelukkig hebben wij nog een echte naaimachinewinkel in Apeldoorn.

Als je geen naaimachinewinkel hebt, of de winkel verkoopt niet wat je zoekt, dan is het internet toch wel handig.

Lidl en Blokker bezorgen dan ook nog thuis. Dat doen sommige naaimachinewinkels overigens ook.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2018 om 20:23
Mijn moeder had een Necchi (spreek uit Nekkie) die ze met veel omhaal en gesteun en gepuf uit de koffer op tafel tilde. Ik kon dat
als 13-jarige al zonder te steunen en vond mijn moeder een zeur (sorry.) Hij is er geloof ik nog, achterin de box - ik haat dat ding als
ik hem alleen al zie krijg ik een rode waas voor mijn ogen - zou ik dan toch een jeugdtrauma hebben . . . dat die cirkelrokken, die ze voor
mij naaide het niet haalden bij een spijkerbroek ????
Zelf had ik de 611 of 911 Singer van mijn oma, het verhaal is al vaak verteld hier - condensator doorgebrand toen ging hij lopen tot
hij niet meer kon en is de motor in de soep gelopen. HUIL. Laatst zei iemand tegen mij een motor kunnen ze ook opnieuw wikkelen.
Ik leefde helemaal op, maar ja uh . . . hoe vind ik zo iemand. Die machine heeft namelijk een niet alledaags motortype (voor singer dan)
Op MP een andere Singer gekocht ook een ouwetje, wel meteen de condensator (in het voetpedaal) vervangen - die doet dus dienst
maar ik zal bekennen dat de huisband er dan achter zit en als ik hoor hoe hard hij het pedaal indrukt krimp ik helemaal in elkaar.
Zal het ooit met mij iets worden ???
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2018 om 21:19
Originally posted by Cocos Cocos wrote:


Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Onderwerp: Naaimchines en zo
Een speciaal topic voor naaimachines, lockmachines, opbergsystemen, accessoires, welbevinden, tips en klachten. Mijn Bernina uit 1986 doet het nog prima.

Magtelt, misschien kan die spelfout er uit gehaald?
Dat is makkelijker voor mensen die iets over naaimachines willen delen of te weten komen.



Ik heb het veranderd en dat is het laatste wat ik met dit topic te maken heb.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2018 om 08:30
Mijn moeder maakte ook kleding voor mij, maar toen ik niet meer tevreden was over het resultaat zei ze: "Dan maak je het zelf maar." Sindsdien mocht ik eindelijk de naaimachine gebruiken en de kleding maken die ik zelf wilde.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2018 om 08:39
Vandaag in de Lidl webshop als Dagdeal aanbieding: Naaimachine Singer Brilliance 6180 voor €100-.

Singer is niet meer zo'n best merk en dit was al een goedkoop model van 8 jaar geleden. Maar de machine is nieuw, met 3 jaar garantie en 90 dagen retour garantie. Als de machine goed bevalt, dan heb je er een koopje aan. Bevalt de machine niet, dan kan die binnen 90 dagen zonder gezeur en zonder extra kosten retour naar Lidl.

Wat voor mij interessant is aan deze naaimachine: 6 automatische knoopsgaten.
Als dat goede nette knoopsgaten oplevert, mag de machine blijven.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2018 om 13:05
Oh je hebt m dus aangeschaft . . . ben heel benieuwd.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2018 om 14:01
Besteld. Het moet nog geleverd worden.
Omdat je bij de Lidl webshop zo makkelijk kunt terugsturen, durf ik het aan om de machine te laten komen. Dan kan ik het zelf uitproberen. Anders blijf ik me bij elk knoopsgaatje afvragen of ik daarvoor toch die Singer had moeten kopen. Is het niks, dan heeft het me alleen de verzendkosten gekost.

Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2018 om 09:22
Als je bij de Singer website Singer.com kijkt, kom je automatisch op de Amerikaanse versie. Je kunt rechts boven een ander land kiezen. Maar de Nederlandse versie verwijst voor alle informatie nar de lokale Singer dealers en niemand heeft de moeite genomen om ook op de website goede informatie te zetten.

Terug naar de Amerikaanse versie dus, en daar kun je van vele Singer naaimachines nog handleidingen gratis downloaden. Ook een overzicht van accessoires, vaak met een video en gratis handleiding.

Machines bestellen kun je er ook, maar de Amerikaanse versie van de machines kunnen we hier niet gebruiken, omdat ze daar andere stroomsterkte hebben en de machines zouden doorbranden als we ze hier op de elektra aansluiten. De accessoires hoef je er ook niet te bestellen. Voor alles boven de 22 euro wat je uit de USA bestelt moeten we invoerrechten, inklaringskosten en BTW betalen. Je kunt het beter kopen in Europa. Naaimachine winkels hebben die spullen meestal in voorraad en vele webshops leveren het goedkoop bij je af. Maar als je Singer info zoekt kun je eens kijken bij Singer.com

Veel handleidingen vind je ook hier: https://www.singermachines.co.uk/indstbooks.htm
De eerste die ik inkeek was een handleiding voor het naaien van autobanden op een oeroude machine !
Dat doen we natuurlijk niet meer. De meer gebruikelijke Singer handleidingen kun je hier vinden https://www.singermachines.co.uk/sewingmachineparts/instruction-books/ Maar let op: Niet alles is gratis en het is geen officiële Singer website.

Verder kun je de meeste handleidingen gratis van het internet plukken door jouw model te Googelen. Even zoeken je je hebt hem te pakken. De handleiding is nog wel eens ontnuchterend, nadat je de mooie reclame hebt gelezen over een machine. Zelf Googel ik altijd het model en de bijbehorende handleiding voor dat ik een machine koop. Lukt niet altijd, maar vaak wel.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2018 om 14:43
Over de Naaimachine Singer Brilliance 6180 van Lidl:
Kort gezegd, die machine mag blijven.

Het is een prima knoopsgaten machine die ik 100 euro waard vind.
De automatische knoopsgaten heeft deze machine in 3 modellen en van elk model is er een smalle en een brede versie, dus totaal 6 verschillende knoopsgaten. De instellingen voor draadspanning en steeklengte zijn automatisch ingesteld, maar wel aanpasbaar. De knoop kan in het knoopsgatenvoetje gelegd voor de juiste maat en als de plaats voor de knoopsgaten op de stof is aangegeven dan maakt de machine keurig passende gelijkmatige automatische knoopsgaten. Prima. Dat is wat ik miste in de andere machines, dus deze is voor mij een goede aanvulling.

Verder heeft de machine een aantal nuttige rechtstik steken, die allemaal goed gestikt worden. Draadspanning en steeklengte zijn automatisch ingesteld en kunnen aangepast worden. Bij de rechtstiksteken doet de steekbreedte instelling dienst als naaldpositie instelling, zodat de rechte naden op de goede plek terecht komen. Bij een oudere mechanische machine is dat heel gewoon, maar voor computergestuurde machines is naaldpositie instelling vaak beperkt.

De verschillende zigzag en andere nuttige en siersteken zien er allemaal goed uit, getest op een gesteven nieuw lapje stof, zonder versteviging. Voor alle steken worden de draadspanning, steeklengte en steekbreedte automatisch ingesteld en van de automatische instelling kun je afwijken. Die afwijking is per steek beperkt. Zo maakt de machine in alle varianten goede steken.

De machine kan alleen met het voetpedaal werken. Er is geen knop om de machine te laten starten zonder voetpedaal. Er is geen knop om de naaisnelheid in te stellen. Ook dat kan alleen met het voetpedaal.

De machine heeft geen geheugen om een serie van verschillende steken achter elkaar op te slaan en daarna zo veel als je wilt te herhalen. Ook is het niet mogelijk om van een steek maar 1 exemplaar te
stikken. De ingestelde steek wordt herhaald tot het voetpedaal wordt losgelaten.

De machine stopt altijd met de naald in de bovenste positie. Stoppen met de naald naar beneden kan alleen door met de hand het wiel aan de rechterkant van de machine naar je toe te draaien. Zorg er wel altijd voor dat de naald boven staat voordat je van steek verandert, want de naald en de naaldbevestiging kunnen beschadigen en de machine ontsteld raken als de naaldpositie verschuift terwijl de naald zelf wordt vastgehouden in de stof en het spoelmechanisme. Maar dat geldt voor elke naaimachine.

De "automatische naaldinrijger" is helemaal niet automatisch, maar maakt het wel makkelijker de draad door de naald te halen. Naast de naaldhouder zit de inrijger gemonteerd. Die moet naar beneden getrokken terwijl de naald in de hoogste positie staat. Dan komt het haakje van de inrijger door het naaldoog, zodat de draad aangehaakt kan worden en door het pookje langzaam terug te bewegen door het oog getrokken. Achter de naald vorm de draad dan een lusje waaraan de draad verder door de naald getrokken kan worden. Ben je er niet bekend mee, dan kun je het beste 1 van de videootjes op Youtube bekijken.

Hinderlijk is dat dit model "automatische naaldinrijger"een handvat heeft dat een schaduw op het naaiwerk werpt. Het LED lampje geeft goed licht, maar zit boven de inrijger, zodat die schaduw alleen weg kan door ook de inrijger weg te halen.

Jammer vind ik ook, dat het transport mechanisme niet omlaag gezet kan worden. Met een bijgeleverd plastic plaatje kan het afgedekt. Twee gaatjes in de steekplaat geven het plaatje houvast. Een ongelukkig systeem, dat ik niet vaak zal gebruiken. Maar gelukkig heb ik nog een goede machine waarvan het transport verlaagd kan worden.

Bij de oudere metalen machines zijn meestal schroefgangen in het werkvlak ontbreken aangebracht, om stofgeleiders en dergelijke te monteren. Ook die ontbreken bij de Singer.

Verder heb ik geen van de klachten die ik las in recensies over deze machine. De motor loopt goed. De machine kwam goed afgesteld aan. De gebruiksaanwijzing is niet erg duidelijk voor iemand die voor het eerst een naaimachine gebruikt, maar er staan veel duidelijke filmpjes op Youtube. Aan het inrijgen moet even wat aandacht gegeven worden, want elke machine is wat dat betreft in principe gelijk, maar het voelt toch weer anders. Ik ben geen moderne Singer gewend, toch maar na het lezen van de gebruiksaanwijzing had ik er geen probleem mee.

Het spoelsysteem is gelijk aan dat van vele oudere machines. Ik had zelfs nog oeroude spoeltjes Class 15 Metaal, SINGER or INSPIRA, die de machine zonder probleem gebruikt. Een ander model spoeltje moet je er niet in stoppen. Waarom zou je ook? Deze spoeltjes zijn in de meeste naaimachine winkels goedkoop te koop. Mijn winkel had ze niet in voorraad, dus had ik er al een aantal in China besteld voor de oudste naaimachine. Die zijn spotgoedkoop en werken perfect. In het boekje staat hoe het spoeltje ingezet wordt en zelfs hoe het spoelhuis in onderdelen uitgenomen wordt voor onderhoud.

Regelmatig schoonmaken en een drupje olie zijn belangrijk. Een kwastje is bijgeleverd, maar een stofzuiger doet beter werk. Altijd zuigen en niet blazen om stof en draadjes weg te krijgen. Gebruik NOOIT die luchtdruk busjes om de machine schoon te blazen, want alle troep komt dan in het binnenste van de machine terecht, waar je niet makkelijk bij komt.

Het metalen frame heeft een veel te ruime plastic behuizing. Al die loze ruimte werkt als klankkast, waardoor de machine meer geluid maakt dan nodig. Dat is jammer. Ik zet alle naaimachines op een trillingdempend matje. Dat helpt. Maar liever had ik een goed passende slanke behuizing.

Intern is ook veel plastic gebruikt. Het mechanisme om spoeltjes te winden bestaat helemaal uit plastic, met een rubber bandje. De hele unit kost in de USA 6 dollar. Maar de behuizing moet ervoor open. Die zit deels met plastic clips in elkaar, die makkelijk kapot gaan. Dat maakt reparatie lastig. Liever had ik een goed demonteerbare behuizing met alleen schroefbevestiging.

De machine heeft een liggende kloshouder en een staande kloshouder. De plastic pennen worden op de machine gestoken en kunnen makkelijk vervangen worden.

De klikvoet adapter is het goedkoopste model. Voor een paar dubbeltjes meer hadden ze er een handiger exemplaar op kunnen steken, waarin een naaigeleider past. Maar dat kun je voor weinig geld zelf bijkopen.

Het type klikvoetjes dat op deze machine past is de Singer standaard, die door bijna elk ander merk wordt toegepast. Het is dus niet moeilijk extra voetjes te vinden.

Er worden een paar naaivoetjes bij geleverd, 3 spoeltjes en 4 naainaalden. Dat is weinig, maar voor weinig geld koop je extra bij. Ik raad aan om allereerst een euro uit te geven aan een satijnvoet, om de borduursteekjes nog beter te laten stikken.

Ik weet niet of ik de machine helemaal compleet geleverd kreeg. Volgens het Singer filmpje op Youtube hoort er een DVD bij, die niet bij mijn machine in de doos zat. Volgens de beschrijving op de Lidl website wordt er een afdekkap bijgeleverd. Maar er zat alleen zo'n ongelukkige plastic zak bij, die tegen niets beschermt.

Singer maakt meer modellen in deze serie Brilliance. Volgens de Singer beschrijving heeft het duurdere model een harde beschermkap. Ik zie nergens dat die kap voor dit model is bij te bestellen, maar Lidl heeft wel een stoffen naaimachinetas te koop voor €24,99.

Bij een naaimachinewinkel kan deze machine tot 250 euro kosten. Bij Amazon staat het model te koop voor 200 euro. De normale prijs is bij Lidl €149,-. In de LIDL dagdeal aanbieding kocht ik het voor 100 euro. Daar komt €2,99 verzendkosten bij.

Het model is van 2013, dus nu al van 8 jaar geleden. De verkoop van onderdelen is in de USA 25 jaar gegarandeerd. Die zekerheid hebben we in Europa niet.

De doos die ik ontving was duidelijk al eens door iemand anders open gemaakt. De machine zag er netjes, gaaf en schoon uit. Misschien is het eerder aan iemand anders geleverd die het terug stuurde. In Duitsland en België mag het dan niet meer als nieuw geleverd worden, in Nederland wel. Daarom krijgen wij in Nederland vaak apparaten geleverd die in andere landen door klanten werden teruggestuurd. Ik kan me voorstellen dat de machine vanaf de fabriek in Vietnam niet goed afgesteld werd geleverd aan Lidl, die het ongezien leverde aan een Duitse klant, die het terugstuurde omdat de machine niet goed naaide. Dan is het daarna alsnog afgesteld, zodat het na levering aan mij een goed werkende machine is. Ik heb daar geen bezwaar tegen.

Met de prestaties van deze machine, de prijs die ik betaalde, de garantie dat ik het mag proberen en binnen 90 dagen retourneren, plus drie jaar volledige garantie, en daarna nog service tegen betaling, ben ik na 2 dagen testen tevreden. Ik heb nog vele dagen de tijd om verder te testen.

Als ik van mening verander laat ik dat weten.






Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2018 om 15:20
Thumbs Up
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2018 om 16:37
Veel technische informatie heb je bij elkaar gezocht! Zelf ben ik tevreden met de machine die ik heb. De zoektochten van jou herken ik bij mezelf wel bij diverse soorten blokfluiten maar niet bij naaimachines.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2018 om 17:14
Blokfluiten, die zoektocht was voor mij toen ik een jaar of 10 was voorbij. Ik kreeg een gescheurde blokfluit, waar een touwtje omheen gebonden was om het dicht te ouden. Op les had ik dus vaak zo'n overslaand geluid, dat je wel kent van blokfluiten, denk ik. Ik kon verder zoeken wat ik wilde, maar ik mocht geen andere kopen van thuis. En daarmee was het klaar.

Nooit heb ik meer een fluit gekocht. Maar later wel een eigen naaimachine.
Nu dus een machine die kan wat de eerste machine nooit zal kunnen,
omdat die daarvoor niet gemaakt is.

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns