Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Naaimachines en zo

 Reageer Reageer Pagina  <1234>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2018 om 19:04
Mijn eerste Naaimachine heb ik gewonnen met een Sinterklaas puzzel.  het was een Elna. Ik was pas elf jaar. dus wat moest ik er mee, mijn moeder had een oud handmachientjes. daarom heb ik hem aan haar gegeven. maar gebruikte hem zelf ook geregeld.al was naaien niet echt mijn hobby. na een aantal jaren naailes werd het wel mijn hobby. zelfontwerpen en maken prachtig vind ik dat nog steeds. 
is 1975 heb ik mijn eigen Elna gekocht voor mijn gevoel de beste machine die er bestond.al hij was wel duur ik heb er echt voor moeten sparen. wat heb ik daar een plezier van gehad hij stond bijna iedere dag op tafel. het was 2007 toen ik hem van de tafel af duwde.  een drama hij was stuk en niet te repareren. nieuwe werden er niet meer gemaakt in Zweden.
daarom kocht ik een Toyota en dacht de auto's zijn goed .dus de naaimachine zal ook wel goed zijn.
voor mij was dat niet zo, ik miste mijn Elna. daarom ben ik weer naar de winkel gegaan ,en kreeg het advies een Janome te nemen,en daar heb ik tot op de dag van vandaag nooit spijt van gehad, wat een geweldige machine.
oant Sjen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2018 om 19:59
Mijn eerste naaimachine was ook een Elna nu 55 jaar oud . het was er een met en vrije arm wat een uitvinding en een van de eerste zig -zag machines maar kon niet achteruit naaien .
Hij had een kniebeugel i.p.v. een voetpedaal . Nooit geen moeite met de hoogte van je tafel
De metalen koffer kon als werkblad gebruikt worden .

Ik weet nog dat hij met een minnetje uit de test van de consumentenbond kwam ,omdat het plaatje onder de naald glom . Volgens mij ligt daar je stof op . maar mijn moeder was altijd nogal gevoelig voor de tests van de consumentenbond . De verkoper heeft dan ook erg z'n best moeten doen
Hij doet het nog steeds ,alleen is spijkerstof te zwaar voor hem en knoopsgaten gaan een beetje moeilijk .
M,n 2e is een zweedse en die neemt denim met gemak en je kunt de snelheid instellen .Ik mis wel mijn metalen omhulsel
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2018 om 20:42
inderdaad die koffer zoals ik hem noemde was ook erg goed,  en  sterk  een goed sluiting. die had ik moeten bewaren, bedenk ik nu
oant Sjen
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2018 om 21:18
Bij mijn Pfaff zit iets om te vervoeren dat je met de beste wil geen koffer kan noemen. Een soort hard plastic omhulsel met een open gleuf aan de bovenkant waar de handgreep van de machine zelf doorheen gehaald moet worden. Dus je moet er vooral niet in de regen mee uit wandelen gaan.

Mijn man heeft toen we net getrouwd waren een "naaitafel" gemaakt. Een soort sidetable in het formaat van het houtwerk dat vroeger aan de oude trapnaaimachines zat. Reuze handig. Mijn machine staat altijd paraat. Er is daar goed licht is en er is een stopcontact. Sierraad in de kamer!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2018 om 11:43
Bloem ,als het dezelfde was als die van mij ,een sluiting aan de zijkant ,dan hoef je er niet om te treuren want mijn nieuwe past er niet in .

Ooit heeft mijn schoonzusje eens haar elektrische aangeboden die kon je in een meubel laten zakken en dan deurtjes ervoor ,maar die vond ik zo groot en we woonden toen niet zo groot .
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2018 om 13:07
deze is het

oant Sjen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2018 om 21:18
Ja die is het . Je kunt hem zelfs nog met schroeven aan de bodemplaat vastzetten zodat hij bij vervoer niet kan verschuiven .

De uitsparing paste om de vrije arm
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2018 om 10:50
De koffer van mijn Vendomatic vond ik bij aankoop teleurstellend. Het lijkt van karton gemaakt. Wel met hout verstevigd en goed sluitend, zelfs met een slot en sleuteltje. En achteraf valt de koffer mee, want die is nog steeds heel en de machine met extra spullen berg ik er nog steeds in op.

Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2018 om 11:39
Mijn tweede naaimachine was een Bernette Lockmachine type 334D. Ik kwam voor iets heel anders naar de winkel, die me uitnodigde voor een demonstratie van de Pfaff Synchrotronic. Ik had nog een goed werkende naaimachine, maar de nieuwe technische ontwikkelingen klonken veelbelovend. Dat wilde ik wel zien.

Interessant vond ik die machine met verschillende siersteekjes en de mogelijkheid om de stof tegelijk onder en boven te transporteren. Een extra hulpstuk kon stof snijden tijdens het naaien. Met een ander hulpstukje kon voor elke steek een derde draad worden toegevoegd bij het stikken van een locksteek. De techniek vond ik prachtig.

Na afloop van de demonstratie had ik nog wat vragen. Kon het hulpstuk voor stof afsnijden gelijk met het overlock hulpstuk gebruikt? Werd er zo langzaam genaaid omdat we de demonstratie dan beter konden zien? Kon het ook sneller? Het antwoord was nee. Het ingenieuze overlock mechanisme werkte alleen als er langzaam werd genaaid en er kon maar 1 van beide hulpstukken tegelijk geplaatst. Toch was ik onder de indruk van de techniek. Nadat de andere demonstratie bezoekers waren vertrokken bleef ik nog kijken.

“Vind je dat mooi?” vroeg de verkoopster, “Dan moet je dit eens zien.” Ze ging achter een lockmachine van Bernina zitten en naaide in sneltreinvaart twee lapjes stof aan elkaar, die gelijk netjes werden afgesneden en afgewerkt. “Hoe vind je dat?” vroeg ze.

Het was zo snel gegaan, dat ik nauwelijks had kunnen zien wat de machine deed, dus ze deed het nog eens langzaam over. Driedraads, vierdraads, met en zonder stof afsnijden, brede naad, smalle naad, rolzoom, en dat allemaal zonder ombouwen van de machine. Ik was onder de indruk. “Er zijn veel lockmachines,” zei de verkoopster, “maar deze is de allerbeste.”

Ik vroeg nog naar boventransport, maar zij liet me zien hoe de instelling van de persvoetdruk en het differentieel werkte. Dunne chiffon, dikke wol, jersey en denim, de machine had nergens een probleem mee. Ik was overtuigd. Dit was de perfecte aanvulling op wat ik had. En ik wilde meteen de beste machine.

Toch had ik nog een vraag. Voor het doorstikken met een siersteekje zou ik mijn gewone oude naaimachine blijven gebruiken. Maar die gaf wel eens een probleem met verschuiven van verschillende lagen stof. “Daar heb ik ook wat voor” en ze opende een doosje alsof ze een juweel onthulde. Het boventransport hulpstukje voor mijn oude naaimachine ging direct voor 5 gulden mee naar huis.

De nieuwe Bernette 334D was een dure machine. De nieuwprijs was 1349 gulden, maar een jaar later had de winkel al een inruiler voor 700 gulden, die ik kocht. Van beide heb ik nu al vele jaren plezier.
De lockmachine werd met 1 klikvoet geleverd, waarmee je eigenlijk al alles kan. Toch heb ik later de 2 uitbreidingen gekocht: een elastiekvoet en een blindzoom voet. Die zijn erg handig. Kortgeleden zag ik voor weinig geld een verzameling extra lockmachinevoeten, die niet van Bernina zijn, maar wel passen. Die moet ik nog proberen.

Regelmatig schoonmaken en een drupje olie hier en daar is genoeg om nog steeds een perfect werkende machine te hebben. Het werkvlak scharniert open voor schoonmaken en oliën. Verder is de behuizing afschroefbaar, zodat onderhoud makkelijk is.

De machine is deels van stevig aluminium, deels van plastic. Plastic wordt broos door zonlicht. De plastic kloshouder is kwetsbaar en al eens gebroken en gelijmd. De stofhoes die erbij werd geleverd beschermt niet tegen stoten en niet tegen zonlicht. Het is niet meer dan een plastic zak met reclame opdruk. Een vorig model werd nog geleverd met een stevige koffer, maar voor deze machine is dat niet eens te koop.

Ik heb er kortgeleden nog een Singer lockmachinetas bij gekocht. Die is stevig en sluit goed, maar beschermt niet tegen stoten. Daarom heb ik de tas in een stevige plastic krat gezet. Niet ideaal, maar het beste wat ik nu even kan bedenken.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Augustus 2018 om 11:16
Vandaag in de aanbieding van de Belgische Lidl webshop: naaimachinetas €19,99.

Je kunt kiezen uit een tas voor de gewone naaimachine en één voor de lockmachine. Eerder kostten deze €24,99 net zoals in Nederland, waar de tas voor de gewone naaimachine niet meer op de webshop staat.

Deze aanbieding geldt in België, alleen vandaag nog.
Nederlanders kunnen er niet bestellen.

Omdat de Belgische webshop nog een voorraad van 6.400 tassen te verkopen heeft, verwacht ik dat die aanbieding binnenkort ook in Nederland zal gelden. Want je mag in bestellen bij een Lidl shop in een ander land, maar er wordt door Lidl wel vaak geleverd vanuit een ander land.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Augustus 2018 om 15:35
Bij het onderwerp PATRONEN zie ik allemaal haak en breipatronen.
Gratis eenvoudige NAAIPATRONEN kun je hier vinden en downloaden:
https://so-sew-easy.com/easy-tunic/
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2018 om 15:22
Voor wie een eenvoudige naaimachine zoekt:
Bij Lidl webshop Nederland is nu in de aanbieding voor 75 euro + 2,99 verzendkosten:

SINGER® Naaimachine Tradition 2282


32 ingebouwde steken, waaronder 19 decoratieve steken, 6 basissteken, 6 stretchsteken en een automatische 1-faseknoopsgatfunctie.
Met draadinrijger, wat echt handig blijkt als je eraan gewend raakt.
De machine heeft een aluminium frame met een plastic behuizing daaromheen.
Lidl geeft 3 maanden probeer mogelijkheid: niet-goed-geld-terug.
Plus 3 jaar garantie op de machine.

Er wordt geen opbergkoffer bijgeleverd.
Een naaimachinetas kost bij Lidl Nederland €24,95 extra.
Dat is duurder dan in België en Duitsland.

Volgens het boekje moet de machine gebruikt worden met Singer type 2020 en Singer type 2045 naalden, maar gewone Schmetz naalden zijn net zo goed. Een tip naar aanleiding van mijn ervaring met een andere Singer machine: Lees het bijgeleverde boekje. Test de machine dan goed met de naald die in de machine zit. Gaat alles goed, verwissel dan de Singer naald voor een gewone Schmetz naald. Daarmee moet de machine net zo goed werken, anders is de machine niet goed afgesteld.


Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2018 om 15:45
Kleine setjes naaispullen heeft Lidl nu voor 99 cent.
Onder andere 10 spoeltjes type Class 15, voor Singer naaimachines en voor een heleboel andere merken.

Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2018 om 14:35
Eindelijk heb ik de goede hobbydoos gevonden om mijn Bernette lockmachine op te bergen:
Een hobbybox van 40x40x40 cm MDF, met deksel, bekleed met schuimrubber en bekledingsstof. Stevig genoeg om als zitje te kunnen gebruiken. Daar is vooral de kat erg blij mee.

Het kwam van de Lidl webshop, waar de Singer Lockmachine tas weer naar retour mag. Ik krijg per saldo zelfs nog geld terug en mijn opbergprobleem is opgelost. Thumbs Up
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2018 om 20:58
Geweldig - laatst zei iemand ook tegen mij - wie zoekt zal vinden. Toen dacht ik ook al, dat is ook zo
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2018 om 23:01
Veel plezier met de hobbybox. Met geduld en een beetje vindingrijkheid krijg je veel voor elkaar.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2018 om 17:45
De setjes spoeltjes voor de naaimachines zijn inmiddels in de Lidl webshop uitverkocht, maar als je een beetje zoekt kun je ze online nog makkelijk bij andere handelaren vinden. Ook voor de lage prijs van rond de euro per 10 stuks.

Heb je naaigaren nodig?
Nu in prijs verlaagd: Goede kwaliteit naaigaren op grote klossen voor €2,99 per 4 in de Lidl webshop.
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2018 om 18:54

Heb je naaigaren nodig?
Nu in prijs verlaagd: Goede kwaliteit naaigaren op grote klossen voor €2,99 per 4 in de Lidl webshop.
[/QUOTE] 

de link werkt niet

Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2018 om 12:34
Originally posted by niania niania wrote:


Heb je naaigaren nodig?
Nu in prijs verlaagd: Goede kwaliteit naaigaren op grote klossen voor €2,99 per 4 in de Lidl webshop.
 

de link werkt niet

[/QUOTE]

Het is nog op voorraad zie ik, en de prijs is nu zelfs €2,49 per 4 klossen.
Ik heb dat garen al eens eerder gehad en de kwaliteit is goed.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Oktober 2018 om 23:24
hier een link om die grote klossen op handelbare naaimachineformaatklossen te zetten
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.594 seconden.
Lang Yarns