Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Naaimachines en zo

 Reageer Reageer Pagina  <1234>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2018 om 06:57
Bep, dit is fantastisch. Dank je wel voor deze link. Ga ik zeker gebruiken. Weer iets wat ik toch ook bewaren moet, lege garenklosjes!!
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2018 om 15:08
Originally posted by bep bep wrote:

hier een link om die grote klossen op handelbare naaimachineformaatklossen te zetten


Goede tip, Bep.
Ik heb in een naaidoosje een oud knutselwerkje liggen van een naaimachine spoeltje en een verbogen grote paperclip. Het is een Singer Class 15 Metalen spoeltje, met een serie van die ronde gaatjes in de platte plaatjes onder en boven aan het spoeltje. De paperclip heb ik door die gaatjes heen gefrommeld en het lange deel van de paperclip staat omhoog, zodat er een klosje op gestoken kan. De metaaldraad van de clip staat ietsje wijder uit dan de binnendiameter van een garenklosje. Als je het klosje erop schuift, dan veert de clip ietsje naar binnen zodat het klosje vastgeklemd wordt.

Dat Singer Class 15 Metalen spoeltje zat ooit in een naaigerei doosje met overhemdknoopjes, drukkertjes, kleine klosjes garen, handnaainaalden en naaimachinespoeltjes. Het garen van die setjes is vaak niet van de beste kwaliteit, maar goed genoeg om met de hand een afgevallen knoopje weer aan te naaien in de goede kleur, als je niet een hele klos wil kopen voor dat ene knoopje. De spoeltjes van die setjes waren eigenlijk nooit passend voor de naaimachine die ik op dat moment gebruikte. Ik gebruik ze in plaats van een gewoon garenklosje voor de bovendraad op de naaimachine gebruikt, of als tweede garenklos voor naaien met een dubbele naald, en dus ook voor die kloswinder constructie.

Tegenwoordig zitten in die setjes meestal plastic spoeltjes en dan is dat dubbelzijdig plakband een goed idee voor de klosjes winder.

Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2018 om 15:14
Ik ben nu bijna klaar met het opknappen van alle naaimachines die ik in huis heb.

Omdat ik zag wat een versleten rubber bandje van de spoelwinder kan aanrichten in het binnenwerk van de machine, heb ik in China 10 van die rubberbandjes besteld. De metalen machines hebben nu verse bandjes en het winden van spoeltjes en klosjes loopt nu weer zo soepel als een snorrende kater.

De Chinees wilde er niet minder dan 10 tegelijk verkopen, dus ik heb er voorlopig ruim genoeg. 
Plastic machines zijn lastiger open te maken, dus die klus heb ik even uitgesteld.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2018 om 15:27
Bij Action heb ik een nieuwe trildempende mat voor onder de naaimachine gekocht. Action noemt het een diervoeder placemat. Eigenlijk is het een schoonloopmat, die je voor de kattenbak legt, zodat de kat zijn voetjes schoonloopt na gebruik van de kattenbak, zoals wij mensen een deurmat gebruiken. Maar ik gebruik het dus als trillingsdemper onder de naaimachine. Het is er in cyclaam-roze en appel-groen en kost €1,19.

Ook goed bruikbaar als trildemper is de schuimplastic mat op een rol, die ze bij Action verkopen. Gaat iets minder lang mee, maar je kunt die op de maat knippen die jou het beste uitkomt.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2018 om 11:48
Vandaag kost de Singer naaimachine tas in de Lidl webshop geen €24,99 maar €14,99.
Het is een dag aanbieding, dus alleen vandaag kun je voor die prijs bestellen.

Verzendkosten zijn €2,99 en dat maakt dat het bestellen van 1 goedkoop artikel toch nog duur kan worden, maar ook als je meerdere dingen ineens bestelt betaal je niet meer dan €2,99.

De grote klossen garen zijn er nog steeds voor €2,49 per 4.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2018 om 14:54
Ik moet er nog bij vermelden dat die aanbiedingen gelden voor Lidl Nederland. Als je in België woont kun je daar niet bestellen. De Belgische en Duitse Lidl webshops hebben verschillende naaimachine tassen te koop voor €19,99.

Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2018 om 21:45
Ik heb de oude naaimachine van mijn moeder mogen overnemen. Als verjaardagscadeau helemaal opgeknapt en nu gebruik ik hem. Het is een Vendomatic 7948 (V&D) en gaat al heel wat jaartjes mee!


Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2018 om 14:53
Originally posted by Lelie Lelie wrote:

Ik heb de oude naaimachine van mijn moeder mogen overnemen. Als verjaardagscadeau helemaal opgeknapt en nu gebruik ik hem. Het is een Vendomatic 7948 (V&D) en gaat al heel wat jaartjes mee!


Met de Vendomatic 7948 heb je een betrouwbare machine met de meest gebruikte basis functies.
Die oudjes blijven gewoon heel veel jaren probleemloos werken.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2018 om 15:23
Wat leuk van je moeder die ik zelf gebruik is van mijn oma geweest en is welgeteld een jaar ouder als dat ik zelf ben...
Die van mijn moeder heb ik ook op zolder staan en nog een borduur machine...
Zou bijna denken dat ik een reserve voor de reserve heb ...
Back to Top
noeky13 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2021
Locatie: Nijverdal
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer noeky13 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2021 om 19:01
Hallo dames, via google kwam ik op dit forum. 
Ik heb namelijk een slinger naaimachine en mijn bovendraad  (bij de naald) knapt elke keer. 
Of de onderkant pakt die niet goed, zitten halen in. 
Heeft iemand tips waar ik na kan kijken?  Heb al een andere naald gedaan. Alles er weer op en af gedaan. Maar waarschijnlijk doe ik wat verkeerd?
Kan het aan de garen liggen?

Mocht iemand de gouden tip hebben dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt

Groeten Anouk 
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2021 om 20:18
hallo Noeky, welkom op dit forum Handshake
mij is opgevallen dat goedkoper garen veel sneller breekt dat bijvoorbeeld Gutterman
ook kan het aan de spanning van je machine liggen; probeer eens te naaien met de spanning wat losser of juist wat strakker...uitproberen is het enige wat ik kan adviseren
succes Thumbs Up

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2021 om 20:28
Kijk eens op Matri ,die hebben een hele lijst met oplossingen .
Ze verkopen ook naaimachines ,maar zijn ook een beetje naaimachine dokter .

Een nieuwe naald wil helpen .Boven en onderdraad van het zelfde merk .
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2021 om 08:53
goeie tip Mutti Thumbs Up dankjewel! de rest van de ochtend zit ik te kwijlen bij het zien van zoveel mooie machines Smile
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2021 om 09:01
Noekie13, heb je ooit echte naailes gehad? Het eerste wat ik leerde bij mijn Bernina was: als je de bovendraad inrijgt, houd dan het klosje licht vast.

Ga je naaien, haal dan de onderdraad op, zet draaiend aan het wiel de naald op het beginpunt in de stof, houd beide draden losjes vast achter de machine en naai een paar steken. Dan pas laat je de draden los. Voor de stevigheid van de naad, kun je een paar steken terugnaaien en dan pas de naad.

Dit was echt de naaigrondwet, dit moest.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2021 om 10:03
De tip kan wel goed zijn ,maar heb je er wat aan ?

Er bestaat een regel wat je moet doen .

als hij aan de onderkant lust en de bovendraad knapt maar die weet ik helaas niet meer uit mijn hoofd .
Ik heb hem ook niet nodig gelukkig want mijn machine staat al jaren in dezelfde " stand" .alleen de kleur garen wisselt .

Heb je de stofzuiger wel eens voorzichtig geprobeerd ? Want de transporteur en het bakje waar de spoel inzit zijn stofvreters .



Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2021 om 10:26
Dag Anouk,
Heb je de machine pas? Ben je die voor het eerst aan het proberen?
Of is het een machine die je allang hebt en altijd goed heeft gewerkt?

Het probleem kan ook liggen in heel erg oud garen dat nog op de machine zat.
En ook het spoeltje moet goed opgewonden zijn.
Heeft jouw machine een spoeltje waarvan de spanning regelbaar is?
Of is dat een klein langwerpig klosje dat de machine heen en weer beweegt?

Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2021 om 11:38
ik overweeg dit jaar een coverlock te kopen
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2021 om 13:25
Overwogen heb ik het ook. Maar ze zijn nogal duur.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2021 om 14:28
ja, ik keek laatst op die site die Mutti noemde, was dat Matri? daar stonden ze voor tussen 5 en 600
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2021 om 14:47
Dat was denk ik wel matri.
De goedkoopste is dat niet, maar die staat wel goed bekend. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Mijn gewone naaimachine, de eerste, kocht ik bij V&D. Daarbij kreeg ik een nette demonstratie, maar als ik nog nooit een naaimachine gebruikt zou hebben, dan was dat waarschijnlijk niet genoeg geweest. Maar het was beter dan de demonstratie die Singer indertijd gaf. Dan kon je alleen in een volle winkel toekijken hoe iemand wat naaikunstjes deed. De V&D machine was goed.

Jaren later kreeg ik in een naaimachinewinkel een demonstratie met een lockmachine. Dat was echt goede gedegen informatie over verschillende modellen. Omdat die machine duur was heb ik niet meteen gekocht. Pas een paar jaar later kocht ik het gekozen model tweedehands voor de halve prijs in een naaimachine winkel. Nooit spijt van gehad.

Nog niet zo heel lang geleden kocht ik in de webshop van Lidl een computernaaimachine, waar ik een miskoop aan gehad zou hebben als ik inmiddels niet een beetje verstand zou hebben van naaimachines. Het is een goed ontworpen machine die niet goed afgesteld werd geleverd. Ik kon het met wat hulp zelf afstellen en nu heb ik er een goede machine aan.

Coverlock machines zijn best duur. Tweedehands worden ze ook aangeboden, maar van die modellen heb ik geen verstand. Ik weet dus niet of de machine goed is. Kan ik niet beoordelen. Als het in de Lidl webshop werd aangeboden voor een aantrekkelijke prijs, dan zou ik het wel willen proberen. Je mag de machina dan namelijk 3 maanden lang gebruiken en als het niet bevalt dan stuur je het terug. Ik denk dat 3 maanden ruim genoeg is om te weten wat je er aan hebt.

Bij Matri mag een machine ook terug, maar die geeft je minder tijd. Over de voorwaarden van Matri weet ik niks.

Dat is zo´n beetje wat ik zelf heb onderzocht.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.828 seconden.
Lang Yarns