Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Nieuwe Paaskleren

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2019 om 21:38
Bedankt voor jullie gezellige reacties!

Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Rustig aan Kamilla. Ik draag geen rokken meer. Ik ben gewoon geïnterresseerd. Waar heb je het patroon vandaan?
   

Het laatste deel van jouw vraag kan ik gauw beantwoorden: het is een zelf getekend patroon.

De opzet van een klokrok is 1/3 taillewijdte min 1. Vervolgens de gewenste lengte aftekenen. Dat is een heel voor- of achterpand.

De rest van jouw vragen worden na de drukte met hulp van een foto beantwoord.   
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2019 om 22:50
Dank je wel Kamilla. Bedoel je dat 1/3 van de taillewijdte bij de onderwijdte van de rok erbij komt?
Knip je het patroon in en legt dan uit?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2019 om 10:46
Oei wat een technische praatjes.

Je was mooi met Pasen en nu ook op je verjaardag.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 April 2019 om 19:20
Heel mooi gedaan
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Loes View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 Februari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 524
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Loes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2019 om 10:23
mooi gemaakt
groetjes Loes
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2019 om 22:17
Bedankt voor jullie complimenten! Smile

Ik had Lidwina nog wat uitleg beloofd. Hopelijk is het dan duidelijk met hulp van een paar plaatjes.

Allereerst het ontwerp van de klokrok op schaal 1:10. Echt heel eenvoudig! 


1/3 taillewijdte -1 aftekenen (69:3-1= 22 CM) horizontaal en verticaal en daartussen zodat er een kwart-cirkel getrokken kan worden. Daarna roklengte 75 CM aftekenen naar alle kanten tot de zoom. Dit wordt ook een kwartcirkel. Patroon uitknippen. Dit is een "halve" rok, d.w.z. een compleet voor- of achterpand.

Jij noemde in een vorig bericht ook de cirkelrok. Dit is een vergelijkbare constructie maar dan 1/6 taillewijdte -1. Dit wordt een "kwart" rok, d.w.z. een half voor- of achterpand.

****** 

Op de volgende foto zie je het echte patroon met het meetlint. 


******

Het patroon heb ik middendoor geknipt zodat ik twee gelijke helften krijg. 

Op de foto hieronder zou het precies op jouw manier uit het stof gehaald kunnen worden. Ook deze lap is 1.40 meter. Maar ik heb twee redenen om dit niet zo op stof te leggen. Namelijk:

-- het stof is al een aantal jaren oud en daardoor is de vouw verkleurd
-- de stofrichting; hier krijg je recht van draad middenvoor en middenachter, hangt wat stugger



******

Daarom heb ik voor de volgende variant gekozen. Dat betekent dat het er net niet in zat. Deze manier van leggen geeft een soepeler resultaat dan dat je gebruik maakt van de vouw en de zelfkant die beide recht van draad zijn. 


De lengte van het ingezette driehoekje neem ik ongeveer als 1/3 van de totale lengte van de zijnaad omdat ik dat mooi vind. Theoretisch had het een beetje kleiner gekund.

De totale omtrek onder bij de zoom is 78X4=3.12 meter. Met de hand onzichtbaar omgezoomd. Wink 




Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2019 om 22:34
dit heb ik ook al eens gedaan maar dan een hele cirkelrok uit tricot voor de zwierders. En als ik het me goed herinner de stof in vieren geplooid. Was dus echt een cirkel met een gat in. (sorry maar dit zijn dus mijn naaitermen)


Dan is hetgeen gij getekend hebt het patroon van een halve cirkelrok? En moet het gewoon op dubbelgevouwen stof gelegd worden?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2019 om 23:19
Inderdaad kan je een klokrok een halve cirkelrok noemen. Een cirkel met een gat    ... Klopt! Als je jezelf loodrecht tot je taille ingraaft, kan je je rok helemaal om je heen leggen.

Het stof ligt dubbelgevouwen als je de patroondelen erop legt.   
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2019 om 00:01
dankuwel Kamilla. Vroeger toen ik nog een kind was, bestonden er alleen maar rechte rokken, smalle rokken of klokrokken. Nooit geweten dat die laatste in feite de halve cirkelrokken van nu zijn. Zelfde met al die stofsoorten. Diolen, terlenka, corduroy, flanel en Jersey heette het vroeger. Nu hebt ge tricot, punta van hier en punta van ginder, scuba en weet ik wat nog meer. En ik heb geen flauw benul wat dat allemaal is dan. Voor mij is dat dus jersey/tshirtstof, dunne, dikke, stevige en slappe. (weer mijn naaitermen)
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2019 om 13:42
Dank je wel Kamilla. Helemaal duidelijk. Op dezelfde manier deed ik het vroeger ook. Ik kan mij alleen niets herinneren van die min 1 cm die je doet, al begrijp ik het wel. Ik maak geen rokken (meer) omdat ik ze niet kan dragen. Gewoon een kwestie van ijdelheid. Als ik wel nog rokken zou dragen zouden het zeker geen wijde rokken zijn. Vind ik niet meer staan bij mijn leeftijd, tenzij lang. Ik draag altijd broeken, jammer maar helaas want eigenlijk ben ik een rokjesmens. Het behoedt mij er wel voor rokjes te dragen die te kort zijn voor mijn leeftijd.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2019 om 13:47
Toch nog iets vergeten. Over jou manier van op stof leggen. Mij lijkt wel dat je rokken sneller scheef worden. Cirkelrokken heb ik vroeger heel veel gemaakt en gedragen. Voordat ze gezoomd werden hing ik ze op een hanger en iedere 10 cm een wasknijper aan de zoom. Als dat zo een week gehangen had werd de zoom pas afgemeten en gecorrigeerd.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 December 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5399
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer geesje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2019 om 17:46
Mooi gemaakt, !!!!
Maar als ik alle uitleg lees dan snap ik er niets meer van..
Heb vroeger veel genaaid, maar nu al jaren niet meer.
Ik ben een echte rokjes fan, maar als je veel op de fiets zit,
dan is een broek prettiger.
groetjes geesje
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2019 om 23:46
Aha geesje, dan is de broekrok HET kledingsstuk voor u.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns