Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wat te doen met hele oude boekjes

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wat te doen met hele oude boekjes
    Posted: 04 Mei 2019 om 19:15
Beste allemaal,
Zoals in een vorig topic vermeld, gisteren verschillende tijdschriften boekjes gekregen.

Er zitten ook 3 hele oude vergeelde ( bang dat ze stuk gaan ) boekjes bij. O.a breien, haken
Wij willen ook deze niet weggooien. Om deze reden de vraag, wat ermee te doen?

Zelf dacht ik om ze te geven aan een museum, máár weet niet of dit bestaat. Wie weet raad ?

Groetjes Petra,

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2019 om 19:18
Ik heb dergelijke boekjes als curiosa gekocht. Niet om uit te breien of haken, hoewel dat best leuk kan zijn. Maar ik heb wel meer patronenboeken om door te bladeren zoals je met fotoboeken doet. Je zou kunnen proberen ze te verkopen aan ontwerpers en makers van kleding voor historische films en tv-series. Maar ik zou niet weten hoe je die kunt vinden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2019 om 20:59
Je zou kunnen informeren bij het textielmuseum in Tilburg of het Museum voor de vrouw in Echt. Ik ben van de afdeling : bewaren, maar ik ben bang dat na mij alkes weggegooid zal worden. Ik heb nog boekjes van mijn moeder en grootmoeder
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2019 om 08:22
Ik geef dat soort dingen altijd aan Magtelt LOL maar dat is vast niet het goede antwoord.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2019 om 09:49
Nee want die heeft ze al. En bij mij zal er veel na mijn overlijden in de oud papierbak gegooid worden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2019 om 21:35
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Nee want die heeft ze al. En bij mij zal er veel na mijn overlijden in de oud papierbak gegooid worden.
Leuk dat je ze al hebt , weet je misschien hoe oud ze zijn daar ben ik wel nieuwsgierig naar?
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2019 om 21:38
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik ze maar zelf houd ben inderdaad bang dat ze anders in het oud papier belanden. Die mevrouw waar ik ze van gekregen heb wilde ze ook in het oud papier gooien als ik ze niet wilde . Vandaar al die boekjes. Die mevrouw is zelf 88 jaar en kan door de reuma helaas niet meer handwerken.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2019 om 21:55
Ik denk jaren 50 maar eerder kan ook. Sommige boeken werden door nijvere breisters bij elkaar gespaard met wolwikkels.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2019 om 08:18
Je kunt ook naar de spelling kijken dat geeft een idee van hoe oud ze zijn. In Wikipedia kun je de geschiedenis van de Nederlandse spelling
terugvinden. 1934 is daar een belangrijk jaar, toen verdween zoo, heeren en visch.
Ik zag dus ook pas in een oud boek van mijn moeder dat Bos en Lommer vroeger Bosch en Lommer heette (wijk in Amsterdam)
Dat ene gele boekje lijkt een Bayer uitgave, dat kan wel eens echt oud zijn.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2019 om 21:23
Dank je wel LW, durf bijna niet in het linker boek te bladeren is heel broos, maar ga het een deze dagen eens proberen en op zoeken. Dat gele is inderdaad van Bayer. Heb al gezocht of er iets van jaartallen opstond maar helaas niet gevonden. Van het linker is helaas de kaft er niet bij.
Ga ze toch maar bij mijn naaispulletjes in de vitrine zetten en zelf houden . In de hoop dat de kids ze nooit gaan weggooien later.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2019 om 07:44
Dat boekje van Bayer is heel herkenbaar - ze hadden vaak die vorm (oblong) dieper dan hoog en er waren allemaal verschillende van.
Maar aan jaartallen deden ze niet, trouwens dat heb je tegenwoordig ook nog dat er geen data in handwerkbladen staan. Als ik zelf
iets koop en ik zie geen datum dan schrijf ik dat er op. Daar zit vast een filosofie achter, dat op die manier de mode niet oud is.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2019 om 08:01
De datum van breibladen en -boeken is zwaar geheim. Ik moet altijd erg lachen om titels als Hip Haakwerk of Moderne breipatronen, als je dan naar make=up, kapsels en poses van de modellen kijkt. Hartstikke gedateerd. Bij baby- en kinderbreibladen komen de patronen na een paar jaar weer terug. Dan blader ik in een nieuw tijdschrift en zie jurkjes of pakjes, die ik jaren geleden al cadeau gaf.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2019 om 08:27
ik heb ook zo een hele doos bij mijn moeder vandaan
die kan ik ook niet weg gooien 
maar als ik er niet meer zal zijn straks zullen de boekjes 
waarschijnlijk ook bij het oude papier belanden 
het is niet anders maar wel jammer 
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2019 om 21:46
Dank je wel voor de info.
Magtelt inderdaad zie je steeds alles terug komen. Het beste is denk ik gewoon alles te bewaren.
Niania, prachtig dat je zo'n doos vol hebt. Ik houd wel van deze oude boekjes maar ik heb geen goede opbergruimte daarom had ik eerst aan museum of iets gedacht. Maar kan het toch niet wegdoen. En kan me voorstellen dat je dat ook niet kan zitten toch de mooie herinneringen aan van je moeder. Hopelijk komen ze later dan ook niet bij het oudpapier terecht.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns