Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Textiellijm- en verharder

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Textiellijm- en verharder
    Posted: 08 Mei 2019 om 09:33
Bij Action staan potjes textiellijm en -verharder, bij de hobbyspullen. En het spul werkt. Ik heb al een poppengipsbeen en de punten van spitzen voor ballerinapopjes verhard, de kleur komt terug (lijkt even wit) en ze worden echt hard.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2019 om 10:06
Bedankt voor de tip.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2019 om 21:37
bedankt voor de tip. Heb hier soms probleem met verharden
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2019 om 07:49
Haarlak en stijfselspray werkten nooit zo lang.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2019 om 20:52


is het deze Magtelt?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2019 om 08:20
Dat is krek dezelfde pot. Ik heb de punten van de poppenspitzen met mijn vinger in de neus in de witte smurrie gedoopt. Het poppengipsbeen heb ik met een make-up kwastje ingesmeerd. Het kwastje meteen gewassen, het is weer zacht. En nu ga ik het weer gebruiken om de bovenkant en het voeteneind van een poppenbedje te verstevigen en de achterkanten van een tweezitsbankje en een fauteuil.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2019 om 12:00
Ik heb die een paar weken geleden gekocht om te proberen iets 'hard' te maken, maar ook 'waterbestendig' wat nog moet uitgeprobeerd worden. Dan kan ik het buiten zetten. Er staat op dat het als vernis kan gebruikt worden dus dan denk ik dat het na droging tegen water kan.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2019 om 19:24
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar het is wel de bedoeling dat bepaalde creaties hard blijven, ook in de was en bij het gefriemel van kleine vingertjes. Ik hoor graag over je bevindingen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Loes View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 Februari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 524
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Loes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2019 om 21:55
bedankt voor de tip
groetjes Loes
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mei 2019 om 07:57
Je moet wel proberen egaal te smeren, anders zie je later waar harde plekjes zitten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2019 om 20:49
Een textiellijm die flexibel blijft zou ook handig zijn. Bijvoorbeeld als je iets op stof wil  plakken, of een T shirt wil versierien, dat kan het beter niet verharden.

Weet iemand een goede flexibele textiel lijm te vinden?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2019 om 17:57
Originally posted by Cocos Cocos wrote:

Weet iemand een goede flexibele textiel lijm te vinden?


Ik heb hier een flacon "Collall" textiellijm voor het met stof bekleden van kistjes e.d. Ik heb geen ervaring met versieren van T-shirts e.d. Dus hoe flexibel het blijft, weet ik niet. Ik kan voor de grap wel twee poetslappen aan elkaar plakken en dan morgen voelen hoe buigzaam het is?   
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2019 om 18:17
Goed idee!
Ik zou je dankbaar zijn.Tongue
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2019 om 18:20
Dan ga ik nu plakken. LOL

Ik herinner me dat mijn moeder kleedjes borduurde met Hardanger-techniek. Die uitgeknipte stukjes stof moesten goed gefixeerd zitten. Die kleedjes heb ik inmiddels gekregen en zijn keurig flexibel. Het blijft goed in de (hand)was.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2019 om 18:51
Ik heb een simpel katoenen tricot shirt bij Zeeman gekocht, en dat versierd met een daarvoor gekocht machinaal borduursel. Dat heb ik met de hand opgeregen en daarna met de machine in een smalle zigzag steek vast gestikt.

Voor een volgend shirt heb ik een versiering die een beetje te groot is voor de breedte van het mouwloze shirt. Daar knip ik dus een randje van de versiering af. Dat zou gaan rafelen als ik de garens aan de kniprand niet fixeer. Maar als de textiellijm hard wordt, krijg ik aan de randen van die harde schurende stiksels, die de huid gaan irriteren.

Vroeger heb ik wel eens textiellijm van Action gebruikt, die zacht en flexibel droogde. Nu heb ik textiellijm van Action, maar deze maakt het gelijmde garen hard.

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2019 om 22:20
Volgens mij ziet de proef er geslaagd uit. Het dubbele lapje voelt soepel aan en is makkelijk te bewegen. Van harde schurende stiksels in "velpon-stijl" is absoluut geen sprake. 

Mijn twee lapjes waren katoen geweven in linnenbinding. D.w.z. een reep stof van een oud laken dat recht op en neer & heen en weer geweven is. Ik neem aan dat je de versiering niet op het tricot gaat lijmen, maar de lijm alleen als anti-rafelmiddel gebruikt. Als je textiellijm op tricot zou gebruiken, is op die plaats de rek er wel uit. 

Ik vroeg me af of je een foto van het bewijsstuk wilde zien, maar er valt natuurlijk weinig te beoordelen aan een plaatje. 
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2019 om 12:15
Je hebt helemaal goed begrepen waar het me om gaat. Heel erg bedankt voor de lijmtest.
Nu moet ik nog even zoeken waar dat wordt verkocht.
Thumbs Up
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2019 om 21:49
De flacon die ik heb van 100 ML kost bij Bol.Com 11.30 euro. Misschien is er ook een kleinere inhoud te koop. Of heb je wellicht een winkel in de buurt.    
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2019 om 16:33
Ik zal eens bij de naaimachinehandelaar vragen naar "Collall" textiellijm. Maar misschien hebben Gamma en Praxis het wel. Voor de knutsel dingen is hier verder geen speciaalzaak meer, maar Zeeman en Wibra en Action hebben ook best wel veel.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2019 om 14:41
Als je textiellijm wil hebben die vast maar dan ook gelijk echt goed vast zit zou ik die van de action aanraden...
Zelf heb ik deze op aanraden van mijn schoonmoeder gekocht...
En ik ben er super blij mee...
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.594 seconden.
Lang Yarns