Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Textielgaren zoals Hooked / Zpagetti ...

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Textielgaren zoals Hooked / Zpagetti ...
    Posted: 14 Juni 2019 om 12:02
Bij het opruimen kwam ik 5 klossen textielgaren tegen in verschillende kleuren. Ik ben begonnen met haken van een kattenmandje, maar dat moet een beetje vast en na een klein stukje merkte ik al dat het niet mijn ding is om met dit dikke garen/dikke haaknaald te werken. Nu heb ik een stukje geprobeerd te breien, met naalden nr. 12. Dat gaat op zich goed, al wordt het wel zwaar. Ik heb besloten dat ik er maar een vest/jasje van wil gaan breien, lekker om in de herfst buiten te dragen. Maar … ik kan nergens een patroon vinden. Nu is dat patroon op zich niet zo erg, mijn probleem is dat ik echt geen flauw idee heb hoeveel klossen ik nodig zou hebben voor een vest in zeg maar maat 44.

Iemand ervaring met het breien van een vest/trui van dit textielgaren? Of in ieder geval een manier waarop ik kan berekenen hoeveel ik nodig heb? Ik heb wel zo'n tabel gevonden, maar daar staat t/m naalddikte 8 een indicatie op.

Hopelijk heeft iemand van jullie een idee! Alvast bedankt voor het meedenken.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2019 om 12:50
Dat is echt zo'n klus die mij ook had kunnen overkomen. Ervaring met textielgaren heb ik niet. Evenmin als breiwerk op pen 12.

Mijn werkwijze zou zijn:

... de hoeveelheid beschikbaar garen wegen* met nauwkeurige weegschaal
... een vestpatroon in gedachte nemen en globaal noteren
... de hoeveelheid garen verdelen onder de 5 panden
... proeflap breien
... noodoplossing bedenken voor aanvullende garens als de hoeveelheid per pand op is

*soms zitten er kartonnen rollen in een klos die je er niet bij moet rekenen.

Misschien zijn er anderen met suggesties die minder improviserend zijn.

Ben benieuwd!

Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2019 om 13:13
Ik heb er ooit een tasje van gemaakt maar vond het niet fijn om mee te werken; veel te dik!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2019 om 13:17
voor een trui kunt ge gerust een paar naalden groter pakken. Dus bv een 14. Die bollen hoeveel gram zijn die en hoeveel meter zit er op?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2019 om 17:04
In de bieb zijn wel boekjes over zpagettigaren, daar zou je een blik in kunnen werpen. Je hoeft geen lid te zijn om binnen te lopen, in de catalogus te kijken en in de kast te neuzen. Voor het lenen van een boek heb je een pasje nodig, dat wel. Maar kijken en ter plaatse lezen kost niks.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2019 om 19:16
Hehe, ik kon mijn bericht niet meer zo gauw terugvinden, maar toch gelukt...

Sorry voor deze late reactie.

Voorlopig even heel andere dingen aan mijn hoofd. Dikke buik waar ik last van had. Naar de huisarts. Met spoed naar het ziekenhuis doorgestuurd, diverse onderzoeken gehad. Cyste bij eileider. In het gunstigste geval moet ik worden geopereerd, in het ongunstigste geval... daar denk ik maar liever niet aan. Vandaar dus even helemaal geen handwerken of zo meer voorlopig. Moet a.s. donderdag weer naar het ziekenhuis voor een nieuwe echo bij een andere gynaecoloog, dus het wordt nog een spannende tijd.

Als ik alles weer een beetje op de rails heb, ga ik wel weer eens verder met opmaken van de zpagetti, met al jullie tips moet ik een eind komen. Ik ben ook lid van de bieb; daar zijn wel boekjes, maar die laten alleen patronen voor bijv. een poef, kattenmand, bureaubakjes e.d. zien, verder niets wat betreft kleding. Maar nu eerst maar eens kijken hoe het verder allemaal gaat lopen hier...
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2019 om 19:19
Niet zo mooi, veel sterkte de komende tijd.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2019 om 19:20
Dank je, kan ik wel even gebruiken! Maar we houden moed en hopen dat het meevalt...

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2019 om 20:06
Jouw gezondheid gaat voor. Heel veel sterkte met het afwachten.
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3615
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2019 om 21:22
ik zou er geen kleding mee gaan maken 
is volgens mij veel te dik en te zwaar
heb er nog nooit kleding van gezien 

Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5762
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2019 om 21:39
heel veel sterkte
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.461 seconden.
Lang Yarns