Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Nieuwe haker

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Knofje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 Juni 2019
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Knofje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Nieuwe haker
    Posted: 22 Juni 2019 om 14:09
Hallo

Ik ben nieuw hier en pas begonnen met haken. Nu heb ik 2 knuffels al af en ben ik nu begonnen met een nieuwe een koe uit het boek bungelknuffels en boerderijdieren haken van Christel Krukkert en Monique Vos-Meulenbroek. Koe Klaartje. Nu snap ik wel heel goed het meerderen en minderen maar er staat nu Toer 4: 6x (1v, 2v in de volgende v, 1v) =24 vorige toer geëindigd met 18 die was gewoon 2 v in elke 2 v Nu dacht ik hè dan kan je toch ook gewoon elke derde dubbel doen dan heb je er ook 24. Maar het hele patroon loopt zo.. Toer 6 is 6x (2v, 2 v in de volgende v,2 v) =36. Of toer 8 6x 3v 2 v in de volgende vaste v 3 v Help, ik snap er even niks van
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2019 om 22:54
welkom hier. Het is gewoon een manier van opschrijven en hoe de ontwerpsters het liefste haakt want ge hebt gelijk, het is inderdaad de derde dan.

toer 4 ziet er als volgt uit als ge het voluit schrijft : 1v, 2v in de volgende, 1v en direct terug 1v, 2v in de volgende. Sommige schrijven 2 v en 2v in volgende steek..

toer 6 is dan : 4v en 2v in volgende steek


toer 8 :6v en 2v in volgende steek.


Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2019 om 08:06
Hallo Knofje welkom. Volgens mij snap je het prima, maar denk je nu even dat je het niet snapt.
Het is zoals Bep zegt, de manier van ontwerpen of van haken of van hoe de ontwerpster denkt dat iedereen het snapt.
Misschien ook om de verwarring te voorkomen als je schrijft 2v, 2v in de volgende vaste dan lezen mensen daar denk ik eenvoudig
overheen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2019 om 09:41
Iedere haakster heeft een eigen taal en soms ook eigen afkortingen. En als je een poosje haakt, ontwikkel je ook een eigen taal om die ontwerpen te vertalen in voor jou begrijpelijk Nederlands.

Er is een formule om rond te haken. Je begint met een aantal vasten en dat verdubbel je in de tweede toer. Daarna meerder je in de volgende toeren in de tweede vaste, in de derde, in de vierde enzovoorts. Wordt het rondje erg groot, dan kun je het beste niet meer op dezelfde plaats meerderen, want dan krijg je een zeshoek (als je met 6 vasten begonnen bent). Dan begin je de 7de toer met drie vasten, de meerdering en dan verder zoals het moest gebeuren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Knofje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 Juni 2019
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Knofje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2019 om 18:23
Dank jullie wel. Begrijp ik het dan goed bep dat het 6x 1 v 1 dubbele en dan weer 1 v is? En dan door haken tot het begin?
Ik had namelijk nu geprobeerd 6x 1 v nummer 7 dubbel dan weer 6 vaste nummer 15 dubbel maar dan kom ik niet uit. Dan heb ik nog 4 steken tot mijn touwtje het begin en dan zijn het er 21 🙈
Back to Top
Knofje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 Juni 2019
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Knofje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2019 om 18:28
Is het dan 1 vaste 1 dubbel 1 vaste 1 dubbel 1 vaste 1 bubbel

Of 1 vaste 1 dubbel 1 vaste 1 vaste 1 dubbel 1 vaste 1 vaste 1 dubbel 1 vaste ??

Sorry heb voor het eerst een patroon met haakjes Maar ik denk wel dat ik het zo moet gaan halen want het staat er denk ik niet voor niks?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2019 om 19:29
Ja, 6 x wat tussen de haakjes staat. Daar hoef je geen sorry voor te zeggen, je bent een beginner, dus je hoeft niet meteen alles te kunnen of begrijpen. Wij zijn er om te helpen.

Misschien kun je soms een blik werpen op Tips en Trucs, dan leer je een heleboel over handwerken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2019 om 15:28
Hé knofje, hartelijk welkom op dit leuke en behulpzame forum en succes met haken.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2019 om 19:23

Je doet zes keer wat tussen de haakjes staat, daarom was jouw redenatie dat het eigenlijk de derde vaste dubbel haken goed was.

Het nadeel daarvan is dat het er dan misschien net iets anders uit gaat zien dan de koe van Christel.
 
Gewoon proberen en volhouden Thumbs Up
Back to Top
Geerlig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Februari 2014
Locatie: Anna Paulowna
Status: Offline
Points: 4155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Geerlig Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2019 om 10:12
Welkom
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juni 2019 om 01:24

Of 1 vaste 1 dubbel 1 vaste 1 vaste 1 dubbel 1 vaste 1 vaste 1 dubbel 1 vaste ??
Deze is het voor die toer 4. (alles wat tussen haakjes staat moet er ook gebeuren en dan dat gedeelte 6 keer herhalen). En als ge het apart opschrijft dan ziet ge dat het is zoals hieronder in toer vier met dat verschil dat ChrKrukkert begint met 1 vaste en die tweede vaste (vooraleer te meerderen in de volgende) op het einde zet

het haken van een ronde (wat bij de meeste knuffels gebeurt) :

toer 1 : 6 vaste      (6)

toer 2 : 2 vaste in elke steek (12)


toer 3 : 1v, 2v in volgende, 1v, 2v in volg, 1v, 2v in volg, 1v, 2v in volg, 1v, 2v in volg, 1v, 2v in volg     (18)

(dit kunt ge opschrijven als (1v, 2v in volg) x 6)


toer 4 : 1v, 1v, 2v in volgende, 1v, 1v, 2v in volg, 1v, 1v, 2v in volg, 1v, 1v, 2v in volg, 1v, 1v, 2v in volg, 1v, 1v, 2v in volg    (24)


toer 5 : 1v, 1v, 1v, 2v in volgende, 1v, 1v, 1v, 2v in volg, 1v, 1v, 1v, 2v in volg, 1v, 1v, 1v, 2v in volg, 1v, 1v, 1v, 2v in volg, 1v, 1v, 1v, 2v in volg (30)



Meestal begint een ronde met 6 vasten en in elke toer moet ge hetgeen tussen haakjes staat 6 maal herhalen : 6x (1v, 2v in volg) Elke toer komen er zes steken bij. Er zijn er ook die de 'in volgende steek' weglaten en dan is het uitkijken naar de komma's die er staan. Het zou er ook zo kunnen uitzien 6x(1v,2v) en dan wil dat zeggen, eerste steek:1 vaste, 2de steek:2 vasten in die vaste.

En zo bestaan er nog veel manieren om iets op te schrijven, sterrekes, haakskes, vierkante haken, de m van meerderen,er zijn zelfs patronen waar alleen maar
6
12
18
24
30
36
staat en dan weet ge dat ge dus die ronde moet haken.


Het makkelijkst is :
toer 1 : 6vasten
toer 2 : alle steken meerderen,
toer 3 : elke 2de steek meerderen
toer 4 : elke 3de steek meerderen
toer 5 : elke 4de steek meerderen
toer 6 : elke 5de steek meerderen
toer 7 : elke 6de steek meerderen



Waarschijnlijk is uw koe ondertussen al af.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns