Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

namiddagoppas

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: namiddagoppas
    Posted: 03 Augustus 2019 om 11:49
Sinds een maand of drie-vier komen er in de namiddag, (tussen 12.30 en 16.30), twee dames van een dienst, voor broer te helpen. Hij zit al enkele jaren definitief in een rolstoel, (M.S.) Hij kan zijn armen en benen nietmeer gebruiken, dus bij alles heeft hij hulp nodig. Zijn rechterhand, die kan hij nog wel wat bewegen. 
Op zijn bril heeft hij een reflectortje en een laserlampje staan. Die reflector stuurt de muisfunctie, de laser die dient om via het LUCY toetsenbord te schrijven. 
De ene komt maandag en donderdag, de andere vrijdag. 
Zij komen om mij wat te 'ontlasten', dan heb ik een paar uurtjes voor mezelf, of om iets te maken voor broer zijn comfort. 
De taak van die hulp is:
's Middags broer eten geven, boterhammetjes smeren en drinken aanreiken,
Daar broer urine-incontinent is, heeft hij een sonde die via de buikwand rechtstreeks in de blaas zit. Aan de andere kant van die sonde zit een urine opvangzak. (max. 2 liter) 
Tussen de sonde en de urinaalzak zit een flip-flo kraantje. Dat staat normaal dicht overdag. Dus dat moet dan wel eens opengezet worden, en als de blaas leeg is, terug toe zetten. 
Tussendoor ook nog drinken geven. 
Als hij dan aan zijn pc zit, en die loopt vast, dan helpen om die terug vrij te krijgen. Meestal is dat een heropstart doen
Laat nu die de vrijdag komt, iemand zijn die ook breid, en dan ook nog beginnende is met af en toe maken van kleding en andere dingen in stof. 
Zij heeft mij eens gevraagd hoe ik het gedaan heb. 
Enkele weken geleden dan zei zij dat zij een kast gekocht had om al haar breigarens in op te bergen. Ze hadden een foto gemaakt van die kast, met die bollen breigarens in. Het zag er wat slordig uit, waardoor de stapels niet netjes rechtop stond. (elk stapeltje is een andere kleur). Daarom vroeg zij mij of ik daar een oplossing voor wist, maar liefst zo goedkoop mogelijk. 
Ik vroeg haar hoe diep en hoe hoog dat die platen mogelijk zijn om tussen die bollen breigarens te steken. 
Bleek nu dat de diepte van die kast, net even diep was ook de kartons waar de blikken van het katten-eten op staan. Dus heb ik haar dan zo'n 20 kartonnen schalen meegegeven. De week had daarop een foto gemaakt van die kast met breigarens en de kartons er tussen. Alles staat nu nejtes kleur per kleur rechtop. 
Zo zie je maar weer, afval voor de ene, is soms gerief voor de andere. 

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2019 om 17:53
Zo heb ik mijn t-shirts een tijd opgeborgen in mijn kleerkast. Grote kartonnen platen ertussen (geknipt uit chipsdozen van de supermarkt), zodat ik een hele plaat kon optillen en de gewenste kleur pakken. De laatste tijd draag ik liever bloesjes en heb ik een hele stapel T-shirts naar de kringloop gebracht. Bloesjes hangen, dus die kan ik makkelijker uitzoeken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2019 om 22:29
Zo zie je maar weer, iedereen heeft toch zijn / haar eigen manier om iets op te bergen. 

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2019 om 09:00
De één denkt in problemen en de ander denkt in oplossingen. Ik heb aan de binnenkant van mijn kleerkastdeur kleine haakjes geplakt, zodat mijn gekleurde kettingen en armbanden overzichtelijk hangen. Alleen draag ik haast nooit meer sieraden.

Ik zag ooit een plastic koker om plastic tasjes of sokken in te bewaren. Een gat aan de bovenkant om spullen in te werpen, een gat met randje aan de voorkant om ze er uit te halen. Het verkeerde kon je aan de bovenkant er weer in gooien. Dat heb ik nagebouwd van een langwerpige kartonnen doos.

Voor sokken of wolrestjes kun je ook een kartonnen doos ombouwen tot zo'n kerstballenbewaardoos. Eigenlijk horen deze tips bij Tips en Trucs.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2019 om 20:02
Een bijzonder verhaal, Francis! Heel mooi dat jij de zorg voor je broer zo op je neemt en ook dat de verzorgster aandacht heeft voor andere dingen dan alleen haar werk. Veel van wat we "waardeloos materiaal" noemen, is een basis voor iets leuks en nuttigs. Mooi opgelost! Big smile  
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2019 om 00:43
Dank u Kamilla

Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2019 om 08:28
Kijk eens aan wat een toeval dat de hulp voor je broer ook breid...
En dat je haar nog op weg hebt kunnen helpen met haar indeling fantastisch...
Ik weet zelf hoe groot de zooi kan worden met garens...
Heb net allemaal nieuwe plastic bakken gekocht zodat ik het eens goed kan sorteren...
Heb inmiddels zoveel liggen dat het niet meer past in de 6 bakken die ik al had...
Maar terug naar het toppic...
Wie weet heb je er wel een hobby maatje bij dat zou leuk zijn...
Je broer er blij mee en jij ook...
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns