Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wieg haken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Leia View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Augustus 2019
Locatie: Heerenveen
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wieg haken
    Posted: 08 Augustus 2019 om 10:12
Ik ben een wieg aan het haken van Phil Aviso (met 3 draden) en nu is de bodem klaar, en de volgende naald is een 'breeknaald'. Nergens op het internet heb ik kunnen vinden wat een breeknaald is. Volgens de instructie moet je aan de averechte kant rechts insteken, links weer bovenkomen en dan een vaste haken. Het is een verschrikkelijk zwaar klusje, dat is me ook gelukt (al heb ik het idee dat het helemaal zo niet de bedoeling was), maar hoe moet ik dan nu verder? Dat staat er helemaal niet bij! Help!
Léia
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2019 om 10:33
Wat voor wieg wordt dit? Babywieg, poppenwieg? Welk patroon is het? En hoe verder? Daarvoor moeten we toch echt weten wat er in het patroon staat. Waar komt het vandaan? Boekje of internet? Van een afbreeknaald heb ik alleen gehoord als de naald van mijn naaimachine gebroken is, maar nog nooit bij haken of breien. Het lijkt dus een vertaald patroon.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Leia View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Augustus 2019
Locatie: Heerenveen
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2019 om 11:32
Hi Lida, het wordt een echte (reis)wieg voor mijn aanstaande kleinzoon, het patroon kreeg ik gratis bij het garen:
Ik heb ook een paar keer gedacht: dit heet waarschijnlijk een breeknaald omdat mijn haaknaald zo direct in tweeën gaat, of mijn wijsvinger (het was vreselijk zwaar werk). Ik heb nog gedacht, misschien moet het een breuknaald zijn (omdat je er overgaat van de bodem naar de zijkanten, maar dat levert ook niks op. En dat het een vertaalprobleem zou kunnen zijn heb ik ook al overwogen. Phildar is Frans, breek is in het Frans Pause en dat betekent gewoon pauze. Word ik dus ook niks wijzer van.
Ik heb het werk omgedraaid, omdat je op de averechtse kant moest werken en dat leek me ook logisch, omdat je van links naar rechts moest ipv van rechts naar links. Maar hoe nu verder? Er liggen als het ware twee steken naast elkaar; waar moet ik insteken? Moet ik nu weer terug haken, of is de binnenkant de goede kant? Ook raar, toch? Of zou de averechte kant betekenen dat ik alleen de achterste lus had moeten gebruiken?

Ik kan toch wel aardig haken, maar hier snap ik echt helemaal niks van...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2019 om 11:55
Als er in mijn breiwerk een vouw moet komen, dan doe ik in tricotbreisels één naald recht op de averechte kant of één naald averecht op de rechte kant. Bij haakwerk steek ik in in de achterste lus. Bij poppenreiswiegjes (de rand) en poppenrugzakjes (de flap).
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2019 om 12:11
Het voorbeeld van de wieg bekeken, mooie wieg, maar ik wordt er dus niet wijzer van. Ik ga vanmiddag eens zoeken of ik iets meer kan vinden, nu even geen tijd. Eten klaar maken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2019 om 12:43
Precies zulke wiegen haak ik voor babypoppen tussen de 30 en 50 cm. Gewoon uit mijn hoofd, ik zal wel eens een patroon hebben gezien. Met die breuklijn, die ik nooit breeknaald heb genoemd. Ik zou dat meteen even afkloppen op ongeverfd hout. Bij tasjes met klep doe ik het ook zo. Een heel haaksel met steken, die in de achterste lus zijn ingestoken zijn, is ook leuk, bijvoorbeeld tasjes of mutsjes. Ik heb die steek ergens in een sierradenhaakboekje staan en die ontwerpster beweerde die steek uitgevonden te hebben. Mooi niet, ik deed het al jaren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2019 om 12:50
Ik heb gebeld met mijn breiwinkel omdat ik weet dat ze daar phildar boekjes hebben. Het komt uit zomer 2014. Ik had de dochter aan de lijn. Zij had hem zelf gemaakt, maar het patroon niet echt gevolgd. Zij dacht dat er als de bodem klaar is in de achterste lus gehaakt moest worden. Dus zoals Magtelt zegt in de achterste lus insteken en daarna gewoon verder haken en de hele lus weer nemen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Leia View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Augustus 2019
Locatie: Heerenveen
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2019 om 14:28
Jeetje, dan is het eigenlijk heel simpel. Heb ik me daar mijn hoofd, wijsvinger en haaknaald bijna over gebroken...
Ik ga dat maar eens proberen, gewoon in de achterste lus van de steek. Dank jullie wel!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2019 om 16:13
Nu heb ik een probleem. Gaat het nu over de overgang van de bodem naar de zijkant of voor de rand aan de bovenkant van de wieg?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Leia View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 08 Augustus 2019
Locatie: Heerenveen
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2019 om 17:02
De overgang van de bodem (die ovale tekening) naar de zijkant. Er staat haak een breeknaald (bij de steken staat aangegeven hoe dat moet) en dan direct daarna een rij vasten. Moet ik het dan weer omkeren of ga ik door op de averechte kant? En waar moet ik dan insteken? Want na die breeknaald heb ik 2 steken naast elkaar liggen... Zie je hoe onduidelijk dat is?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2019 om 17:37
Ik weet niet hoe jij haakt, maar ik haak aan de buitenkant van het werk van links naar rechts. Dus als de bodem klaar is haak je een ronde waarbij je alleen de achterste steek van de lus neemt en niet de hele V. Daarna haak je gewoon verder in de rondte aan de voorkant van je werk, dus niets met omkeren. Als het goed is heb je dat bij de bodem ook niet gedaan. Als ik naar het voorbeeld van de wieg kijk ziet het er ook zo uit.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2019 om 22:01
Ik haak altijd door in spiralen, dan krijg je die schuine lijn niet. Aan het eind haak ik dan twee halve vasten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2019 om 07:50
Wat heb ik daar boven nu geschreven? Ik haak van rechts naar links natuurlijk, hoe kom ik er bij? Sorry, echt suf van mij.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2019 om 08:42
En ik wilde nog zeggen, dat ik voor het hoofdeind altijd in spiralen doorhaak maar dan met halve stokjes of hele stokjes, om de verhoging te krijgen. Wil je het super mooi doen, dan kun je op die plaats met een andere bol (in dit geval 3) aanhechten en aan het eind van de verhoogde toer afhechten. De draadeindjes kun je direct mee haken of later afhechten. Maar dat is voor een poppenwieg mij teveel arbeid.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2019 om 10:43



In dit filmke doen ze uw beschrijving van de breeknaald, averechte kant, links insteken enz.....https://www.youtube.com/watch?v=rcP9ZTOwuE0
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2019 om 14:11
Mijn manier gaat sneller. Ik heb zonder geluid gekeken en ik vond het behoorlijk gemier. Zo van Breek je pols voorzichtig.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Loes View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 Februari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 524
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Loes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2019 om 17:14
wel mooie wieg
groetjes Loes
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2019 om 11:17
in de achterste lus gaat inderdaad veel sneller en zo doe ik het ook bij kleine dingeskes, maar hier moet een babietje in en dan denk ik dat het toch aangewezen is om een stevigere 'breeknaald' te hebben zodat de bodem beter vasthangt aan het opstaande deel.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2019 om 11:54
Ik vind het op die manier een mooie stevige overgang en zoals Bep zegt waarschijnlijk steviger dan in de achterste losse alleen te haken. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
geerke View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 13 Mei 2011
Locatie: Canada
Status: Offline
Points: 796
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer geerke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2019 om 03:12
Wat een leuke wieg ,hoop dat het gaat lukken ,maar dat zal wel als je zo"n goeie haakster bent.
Maar heel mooi om zo iets te maken voor je kleinzoon .
grioetjes Geertje
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns