Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Minderen in patroon

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
gapje View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 09 Augustus 2019
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer gapje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Minderen in patroon
    Posted: 09 Augustus 2019 om 21:57
Zou iemand mij kunnen helpen? Ik ben een vest aan het breien met daarin een soort noppenpatroon in de heengaande toer 4 steken uit 1 steek en in de teruggaande toer 2 x 2 steken averechts en dan de 2 gemaakte steken minderen tot 1 zodat je een nopje krijgt. Daartussen zitten nog 3 steken in de heengaande naald averechts, recht, averechts en omgekeerd in de teruggaande naald. Nu moet er in de voorpanden voor de halsafschuinining geminderd worden voor elke 10e steek 2 steken averechts samenbreien. En dat is dus mijn vraag hoe kun je dat doen en ook je noppenpatroon behouden. Ik kan hierover nergens iets vinden.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2019 om 08:55
Ik denk dat de ervaren breisters hier je kunnen helpen, als je de link naar het patroon geeft. Of het goed woord voor woord overneemt.

Ik neem aan dat elke nop 4 steken uit 1 is en in de teruggaande naald 2 x 2 steken averechts samenbreien en dan van de 2, die over zijn, een overhaling maken. En tussen die noppen zitten 3 steken gerstekorrel.

Hoe je noppen aan de rand van de voorpanden zitten, weten we dus niet, maar je zou die mindering de eerste keer in de 3 gerstekorrel kunnen doen, zodat de noppen iets dichter bij elkaar zitten en de tweede keer de nop laten verdwijnen in de mindering.

Het beste kun je een proeflapje maken en zo zien hoe het wordt met de minderingen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2019 om 10:11
Voor de 10e steek, dat klinkt apart, is het soms een vest met een boordpatroon. Even lezen, ja een vest.
Zo'n noppenpatroon moet plaatsmaken voor de minderingen, ik verwacht eigenlijk dat die tien steken voor de mindering geen
noppenpatroon is maar b.v. een ribbelsteek. Bij iedere mindering kijk je dan of de nop wel of niet overeind kan blijven, want
als je mindert zullen er ongetwijfeld een aantal noppen sneuvelen. Kijk wat jij het mooiste vindt.
Back to Top
gapje View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 09 Augustus 2019
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer gapje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2019 om 10:24
Het is een patroon uit de filati home. Het klopt inderdaad wat u zegt elke nop is 4 steken uit 1 en in de teruggaande naald 2 x 2 steken averechts samenbreien en dan van de 2, die over zijn, een overhaling maken. Alleen tussen die noppen zitten 3 losse steken in de heengaande toer averecht, recht, averecht. En in de teruggaande recht averecht recht. De rand is ook in de heengaande toer kantsteek, av, re, av en op het einde av, re, kantsteek. In de teruggaande kantsteek, av, re en op het einde re, av, re kantsteek.
Voor het minderen staat er: hiertoe voor de laatste 10 s 2 s av samenbr. Deze mindering in elke 2e naald.
Ik heb al een proeflapje gemaakt maar het wil niet lukken. Het patroon blijft verspringen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2019 om 11:13
die 10 steken op het einde of in het begin (naargelang of ge het rechter- of linkervoorpand breidt) zijn altijd hetzelfde. De 2 die ge averechts moet samen breien vallen er juistekes voor of juistekes achter en voor de rest moet ge gewoon zien dat die rechte steken boven elkaar blijven lopen en dan volgt de rest (noppen) vanzelf.


Is het die grijze vest uit de nummer 70?
Back to Top
gapje View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 09 Augustus 2019
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer gapje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2019 om 11:39
Het is idd het vest uit de filati nr 70 pagina 9
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2019 om 11:58
Het was het enige vest waar ik die 3 steken met de rechte in het midden zag, maar noppen zag ik niet.

Back to Top
gapje View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 09 Augustus 2019
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer gapje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2019 om 12:26
Ja deze is het inderdaad, ik wist niet hoe ik het anders moest beschrijven.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2019 om 16:26
Als je een vergrootglas hebt, kun je op de foto misschien zien hoe zij het minderen hebben opgelost.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns