Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Losse of vaste col?

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Losse of vaste col?
    Posted: 13 Augustus 2019 om 22:26
Al een tijdje ben ik bezig met het breien van een trui voor mijn vader. Aanvankelijk zou ik een gewone ronde halsopening breien waar hij een boordje van een overhemd overheen kan dragen. Na een tijdje vroeg hij of ik er een col op zou kunnen breien omdat hij het vaak koud heeft aan zijn nek. 

Eerlijk gezegd vind ik een vaste col op een trui eigenlijk een beetje vies. Een bloes of overhemd doe je na een dag of twee tot drie in de was omdat er toch wat vettigheid aan de kraag komt. Volgens mijn vader kan hij er best drie weken mee doen... De wol die hij uitgezocht heeft is een zuivere scheerwol en die trui komt daarmee op dik 100 euro! Zo'n trui ga je toch niet telkens wassen vanwege een vette nek?

Een of meerdere losse cols bij een trui met ronde hals lijkt mij de aangewezen oplossing. Je kan dan de col wassen en wisselen naar behoefte. Nu zegt mijn vader dat hij wat moeite heeft om met zijn armen in zijn nek de col op z'n plaats te brengen als hij de trui aantrekt. 

Zou het mogelijk zijn om een losse col met hulp van een knoopsluiting op de trui te bevestigen? Dan kan hij het als een geheel aantrekken. Het moet er natuurlijk niet te meisjesachtig uit gaan zien. 

     
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2019 om 00:37
Kan je er geen "blinde" sluiting van maken? Dat de knoopjes aan de binnenkant komen? En dat dat de omgeslagen col over de knoopgaatjes zal vallen?
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2019 om 10:50
Kamilla, ik zou geen probleem van die zgn vettige nek maken. Je vader zal zichzelf wel vaker wassen dan de trui. Gewoon de col er aan vast maken. Vroeger werden coltruien heel veel gedragen en die werden echt niet iedere dag gewassen. Bovendien, een jasje met revers of een winterjas was je toch ook niet dagelijks? En daar zit de kraag ook tamelijk vast tegen je nek. En niet iedereen draagt altijd een sjaal. Apropos sjaal of das. Hoe vaak gaan die in de was?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2019 om 11:17
Of helemaal een losse col met zo'n mini voor en achterpand voor als hij naar buiten gaat - lekker echte wol en dan zo'n col voor onder de jas.
En verder ben ik het wel met Lidwina eens.
Of hoe ik vaak zelf denk over dingen cadeau geven (dat heeft wel even geduurd voor ik zo ver was) ik bedenk het (of maak het) en ik geef het.
Mijn plezier en bemoeienis houdt daar op, daarna is het aan de ontvanger. 
Zoals mijn nichtje eens zei, mijn mama heeft de puzzel niet afgekregen en hem weer in de doos gedaan - tsja dat mag, zij had hem gekregen.
Na dat soort mededelingen geef ik misschien geen puzzel meer (of misschien ook wel) 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2019 om 12:03
Je kan toch gewoon een overhemd aan doen met kraag ,bovenste knoopje open en daarover de trui met col .

Zo draagt mijn man altijd zijn fleecetruien met col waar een rits in zit
Dan zit het goed wasbare overhemd op z,n huid.

Nu gaat die fleecetrui wel vaker in de was ,maar dat is omdat het een smeerpoets is en nog het liefst z'n handen aan zijn trui afveegt ,
Mag van mij hoor ,ik ben in de loop der jaren heel wat makkelijker geworden .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2019 om 14:49
Bedankt voor jullie goed doordachte raadgevingen. Smile

Het feit ligt er dat ik nog nooit iets gebreid heb als een col, noch los noch vast. Alle opties zijn voor mij experimenten en dat moet dan direct heel goed lukken omdat je het weggeeft. Confused  

Ik ga jullie ideeën met mijn vader bespreken, want hij is degene die er mee moet lopen. 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2019 om 09:11
Als je een col bij de halsopening begint en dus eindigt in het luchtledige dan moet je bij het afhechten echt heel los afhechten. Losser dan los.
Daar zijn heel veel verschillende manieren voor, maar het is altijd zoeken naar wat voor jou werkt. Gelukkig is er goegel en utoeb.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2019 om 09:27
Als je echt in het luchtledige eindigt, zou ik voor ik aan het afkanten begon eerst om de paar toeren ,verdeeld over je pen meerderen ,maar dat zie je wel als je boordsteek breit .

Je zou dan ook steeds een dikkere pen kunnen nemen en echt vreselijk los afkanten.
Gelukkig kan je van die kant af makkelijk uithalen .

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2019 om 13:00
Dat zeer los afkanten had ik ook al een beetje bedacht. Een knoopjessluiting middenvoor op de col heb ik ook nog overwogen. Dan kan hij frisse lucht aan als hij ergens komt waar het te warm is.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2019 om 13:11
Een rits zou ook nog kunnen ,die kun je dan in het voorpand doorlaten lopen .

Je ziet heel wat om over na te denken .Je kunt alvast met de mouwen beginnen 🤔
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2019 om 13:23
Alle vier de panden zijn al af tot aan het armsgat. Een rits is wel praktisch, maar eerlijk gezegd vind ik die met de kwalteit van de wol niet echt stijlvol. Zo'n dikke rits heeft een bepaalde stugheid. Zeker als die bovenaan dubbelgeslagen gaat worden. Dus die mogelijkheid had ik al afgeschreven. Hij heeft twee truien met rits.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Augustus 2019 om 08:51
Het kan wel hoor, los afkanten - dat je schwung hebt en er ook nog met je hoofd door kan.
Ik probeer altijd de suspended bind-off uit deze handleiding te volgen
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2019 om 10:44
Heel erg bedankt. Ik ga dit soort linkjes eens in een apart vakje in mijn computer bewaren. Smile 

We zijn in ieder geval overeengekomen dat het toch een losse col gaat worden. Waarschijnlijk twee stuks. Dat betekent dat ik eerst in alle rust de trui af kan maken.   
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2019 om 10:30
LOL dat is altijd goed, eerst even rust en dan kun je denken tijdens het breien Thumbs Up
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2019 om 10:46
Ik denk dat dat een goed idee is .

Je zit dan ook niet vast aan het aantal steken wat je overhoudt na je minderingen .

Er is een manier van opzetten voor sokken die heel rekbaar is .
Ik geloof dat die zelfs uitgelegd staat bij Drops .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2019 om 20:35
Als ik jouw bericht lees over minderingen dan krijg ik al buikpijn. Ik denk ook dat mijn huidige plan een heel goeie oplossing is. Vooral omdat ik mijn vader ken! Denk je dat hij de moeite neemt om knoopjes los te maken om zijn col te verschonen? Als de col gisteren nog kon, kan het morgen en of overmorgen ook nog wel... Die knoopjes vond ik persoonlijk een heel goed idee!

Verder gebruikt hij vaak zalf vanwege een droge huid. Dan lijkt me een vastgebreide col toch niet zo'n fris idee. Bedenk wel dat ik op 150 KM afstand woon en dus niks te vertellen heb wat hij aantrekt.

Het komt helemaal goed. Als het af is, komt er natuurlijk een foto!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2019 om 08:26
Echte wol, zalf en een droge huid klinken mij in de oren als een hele goede combinatie - ik zou me er niet te veel zorgen over maken.
 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Augustus 2019 om 12:20
en zo een sjaalcol die hij gewoon over zijn hoofd heeft te trekken?

een sjaalkraag had ook nog gekund, kan hij gewoon zijn hemd er onder aan doen, vanachter komt de kraag hoger en vooraan staat het wat open zodat ge zijn hemd nog ziet.
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1614
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 13:44
de sjaalkraag lijkt mij ook een hele handige oplossing in dit geval. 

je kunt ipv zo een losse col breien met een stukje voor en achterkant ook deze gewoon kopen als hij geen overhemd eronder aan wil. 

maar eerst maar lekker de trui afbreien. Komt tijd komt raad. 
groetjes,



geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 13:48
Misschien een domme vraag: wat is een sjaalkraag? Ik ken dat alleen met naaiwerk als alternatief voor een reverkraag op een jasje. Ik dacht dat Bep in het vorige bericht zo'n opgerolde cirkelvormige gebreide "boa" bedoelde. Een beetje los, quasi nonchalante nekbedekking. Staat leuk, maar zal niet de smaak van mijn vader zijn.   
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns