Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Saskia wol

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Saskia wol
    Posted: 25 Augustus 2019 om 22:53
Wie van jullie heeft ervaring met Saskia wol van Wibra?

Dit weekend heb ik een trui uitgetrokken omdat die zo vreselijk onherstelbaar pluizig en vervilt eruit zag. Dikke klodders en slierten wolresten heb ik er eerst af moeten trekken. Ik heb de ervaring dat als je wol een tweede leven geeft na het uittrekken, dat het pluizen minder is of zelfs weg blijft. Bij deze weet ik het nog niet zo...

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Augustus 2019 om 08:22
De kwaliteit van Saskia wol is erg verschillend, de dikte van de draad hangt er van af of het lichte of donkere wol is. De dikte van de draad van één bol kan afwisselend dik of dun zijn. Er kan een verborgen knoop zijn waar de draad gebroken was. Ik heb truien gehad, die na twee jaar rijp waren voor de kattenmand, en andere die jaren goed bleven. Eens een stola, die na 15 jaar dragen en wassen nog erg mooi was en die ik in de kledingcontainer heb gegooid, omdat ik een andere kleur wilde.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Augustus 2019 om 11:11
Bedankt voor dit inzicht! Het is dus waarschijnlijk een eigen merk van Wibra met wisselende kwaliteit. Dat de dikte van de draad op dezelfde bol verschillend is, heb ik nog niet meegemaakt. Mijn wol was zo paars als een rode kool geschikt voor pen 4½ - 5. Ik denk als ik een dunne strakke draad meebrei op bijvoorbeeld pen 6, dat ik er een prima tuin-werktrui van kan breien. Van hetzelfde merk had ik ook ooit een groene variant. Die trui heeft het langer uitgehouden. Dus het blijft een verrassing.    
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Augustus 2019 om 07:55
Zeeman heeft Royal en die wol heeft dezelfde eigenschappen als Saskia. Inmiddels hebben beide winkels veel andere namen in de wolkast. Sommige met echte wolmengsels of een percentage katoen. Voor mijn poppenkleren ben ik heel tevreden over Soft en Supersoft van Zeeman.

Ik ga jouw tip over een dunne meebreidraad wel gebruiken in schoentjes. Ik kende hem wel, vroeger breiden moeders en oma's wel eens naaigaren mee in de hiel van sokken, vooral als het om klompendragers ging.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Augustus 2019 om 12:02
die Saskia wol dat zijn die 100grams bollen voor 1 euro?
Tijdens het dragen trek ik de slierten klodderkes er al af. vb. ik draag mijn sjakosj altijd zoals een facteur en dan komen er op mijn rug van die klodderkes door de wrijving van de draagriem, of op de mouw onder de oksel, daar klit het ook gewoonlijk bijeen. En als het echt teveel wordt, dan steek ik die trui in de zak voor het maken van vodden. Ik vind dat na x aantal keer wassen de rek al uit de trui is en die krijgt ge er niet meer in als ge ze uittrekt om opnieuw te gebruiken (denk ik he).
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 September 2019 om 19:41
Saskia en royal  garen, is geen Wol   maar  100% acryl,
oant Sjen
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 September 2019 om 09:30
Dat klopt helemaal. Waarschijnlijk is "wol" ongeacht de samenstelling in de volksmond toch een verzamelnaam voor breigaren die geen katoen of linnen is.   
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.656 seconden.
Lang Yarns