Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Afkanten armsgaten

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
CarlaB View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Oktober 2019
Locatie: Tuitjenhorn
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer CarlaB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Afkanten armsgaten
    Posted: 16 Oktober 2019 om 14:15
Hallo allemaal,
Ik ben een babyvestje aan het breien en ben begonnen bij het achterpand en nu moet ik afkanten voor de armsgaten.
Ik zal hieronder even neerzetten wat er in het patroon staat want ik kom er niet helemaal uit.

Ik heb tot een hoogte van 17 cm gebreid.
Voor de armsgaten moet ik aan weerszijden 1 x 2 st. afkanten en daarna om de twee naalden 1 x 2 en 1 x1 steken afkanten. 

Vervolgens moet ik verder breien tot een hoogte van 30 cm. en dan moet ik voor de schouders 1 x 4 steken, daarna om de 2 naalden 2 x 4 steken afkanten

Tegelijkertijd moet ik voor de hals de middelste 8 steken afkanten, daarna ieder deel apart eindigen en aan de halszijde afkanten: 2 naalden hoger 1 x 6 steken afkanten.

Is er iemand die dit voor mij kan uitleggen? Alvast heel erg bedankt.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2019 om 15:20
Je moet bij een rugpand aan beide kanten een armsgat hebben, dus moet je ook aan 2 kanten, aan weerszijden, afkanten. Je kunt alleen afkanten aan het begin van een naald. Dus je begint met bij de heengaande naald 2 steken af te kanten en dan brei je verder de naald uit tot het einde, in het patroon waar je mee bezig bent. In de teruggaande naald kant je weer 2 steken af en breit de naald tot het einde. Je hebt nu aan beide kanten 1 keer afgekant. Om de 2 naalden afkanten betekent dat je iedere 2e naald iets moet doen. In jou geval betekent het dat je in de heengaande en teruggaande naald aan het begin 2 steken moet afkanten. En in de volgende heen en teruggaande 1 steek afkanten. ( Het lijkt ingewikkeld, maar is in feite heel eenvoudig. De heengaande naald is in feite je 2e naald tenopzichte van de vorige heengaande naald. Voor de teruggaande precies hetzelfde.)
Je hebt nu 5 steken aan beide kanten afgekant. Je breit door tot het werk 30 cm hoog is.
Nu de schouders. Je begint met aan beide kanten 4 steken af te kanten. Je hebt dan 1 heengaande en een teruggaande naald gebreid. Nu zorg je dat je het midden van je werk bepaald hebt. Weer aan het begin van de volgende heengaande naald 4 steken afkanten, breien tot 4 steken voor het midden. 8 steken afkanten, door breien tot einde. Keren en terugaande naald aan het begin 4 steken afkanten. Door breien tot de afgekante steken voor de hals. Keren en de steken die er nu staan breien tot het einde. Dit was een heengaande naald, maar hier hoef je dus aan het begin niets te doen. Nu weer een teruggaande naald, dus 4 steken afkanten. Naald uitbreien. Als het goed is heb je nu aan een kant 3 keer 4 steken afgekant. Zoals ik het uit jouw beschrijving begrijp staan er op je naald nog 6 steken en die kun je nu alle 6 afkanten. Je hebt nu nog een aantal steken van de andere schouder op je pen staan. Je hecht de draad aan de halskant aan en breit je pen tot het einde. Dit was een teruggaande naald. Nu weer een heengaande en 4 steken afkanten aan het begin. Naald uitbreien. Je hebt nu aan dit gedeelte ook 3 keer 4 steken afgekant bij de schouder. Je hebt nu nog 6 steken over die je kunt afkanten.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
CarlaB View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 16 Oktober 2019
Locatie: Tuitjenhorn
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer CarlaB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2019 om 15:28
Hallo Lida. Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik begrijp het nu helemaal. Nu kan ik weer verder met mijn babyvestje. Groeten Carla.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2019 om 11:16
Als CarlaB hiermee uit de voeten kan, prima.
Maar is het echt zo dat je alleen aan het begin van een naald kunt afkanten/minderen?
Doe ik al jaren dus iets wat helemaal niet kan!
Ik kant aan het begin normaal af, steek overzetten 2e steek breien, overgezette steek over de gebreide steek, en aan het eind van de naald 2 steken samenbreien, instekend bij de 2e steek.
Het resultaat zal hetzelfde zijn, maar je kunt dus echt afkanten/minderen in het einde van je naald.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2019 om 12:17
Het klopt dat je aan het einde van een toer wel twee steken kan samenbreien. In totaal heb je dan 1 steek geminderd op die plaats. Maar als je bijvoorbeeld 5 steken moet minderen, lukt dat niet meer. Je houdt dan altijd je allerlaatste steek over op de naald en die zit dan op de verkeerde plaats om er de volgende toer mee te beginnen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2019 om 17:27
Ik neem de steken, als het meer dan 2 zijn, over op de rechterpen en weef de draad daartussendoor. Dan kant ik ze aan het begin van de volgende naald af, maar zijn ze niet hoger. Vooral bij armsgaten valt dat niet op.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Oktober 2019 om 22:53
Wat een goed idee! Daar heb ik nog nooit over nagedacht. Alhoewel me een beetje de neiging bekruipt om de steken toch even te fixeren met een garendraadje of te zigzaggen. Inderdaad valt het weg in de naad.  
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 11:16
Waarom zou je zo moeilijk doen en je meerdere steken aan het einde afkanten? Als je aan het begin afkant is het dan wel niet op dezelfde hoogte, maar dit verschil is in breiwerk absoluut niet te zien, is dus niet storend en geeft ook geen verminderd draagcomfort.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 12:06
Ik denk dat het vanaf pen 4,5 of zo wel verschil gaat maken.
Ik weet dat veel armsgaten beginnen met eerst 5 afkanten (en dan in elke 2e toer 1x afkanten), en dan werkt mijn methode inderdaad niet, maar zelf doe Ik dat niet.
Ik kant aan het begin en eind 1x af, en dat in elke naald, dus ook de teruggaande. Het resultaat is een geleidelijker verlopend armsgat. Het is dan ook makkelijker om met de rondbreinaald steken op te pakken  langs het armsgat om de mouw te maken. 
Rondbreinaald of de klassieke 2 pennen, op de details is er echt wel verschil.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 15:11
Als je arm apart breit en het moet later in elkaar en de afkantingen zitten dan in de oksel, dat zie je niet. Maar ik moet wel zeggen dat ik
erg gecharmeerd ben van zichtbare raglan minderingen, maar ieder zijn meug - niet dan ?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2019 om 09:14
@ Teunis bij alle genaaide kledingstukken heeft de onderkant van mouw en armsgat een klein horizontaal gedeelte. Ook bij het patroontekenen wordt dat gedaan. Ook bij mouleren wordt het zo uitgevoerd. 
Het idee om aan ieder kant van een mouw gelijk af te kanten vind ik bij 2 of 1 steek afkanten een goed plan. Ga ik zeker in het vervolg zo uitvoeren. 

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2019 om 11:59
Ik maak voornamelijk poppenkleren, dus vrij dunne draad en korte afkantingen bij de armsgaten. Bij kindertruien deed ik hetzelfde, maar na hun 12de hoefden ze geen gebreide truien meer.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns