Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Lengte breiwerk

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Brei0902 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 03 November 2019
Locatie: Nijmegen
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Brei0902 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Lengte breiwerk
    Posted: 03 November 2019 om 21:40
Hallo, ik ben een kindertehuis aan t breien. Nu moet ik beginnen met steken minderen voor t armsgat. Maar er staat bij 23 cm. Dat is eigenlijk 5 cm te kort. Kan ik gewoon doorgaan tot 28 cm en dan beginnen met armsgat?
Back to Top
Brei0902 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 03 November 2019
Locatie: Nijmegen
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Brei0902 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2019 om 21:42
Sorry het moet natuurlijk zijn: kindertrui 😃😃
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2019 om 22:43
De lengte kan je naar mijn idee helemaal zelf kiezen als het een mager en lang kindje is. Als je de lengte langer neemt zonder rekening te houden met de breedte van het kind, kan het zijn dat de trui wat nauwsluitend komt te zitten. 

Hopelijk kan je hier iets mee. Smile  
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2019 om 23:24
Natuurlijk kan je de lengte aanpassen. Zowel de lengte tot het armsgat als de lengte vanaf het armsgat.Tot het armsgat is probleemloos, na het armsgat wel even rekening houden met de halsafkanting, die komt X aantal toeren later, namelijk net zoveel toeren als dat jij er extra bij hebt gemaakt. Klakkeloos het patroon volgen kan dan niet meer, je moet zelf gaan denken.Clap
De breedte is nu niet meer aan te passen, maar bij het opzetten van je steken wel. Gewoon meer steken erbij. Als je een stekenpatroon breit, dus met teksten als "Van * tot * herhalen" is het verstandig dit aantal steken erbij te nemen.
 
Meten is wetenWink
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 November 2019 om 00:04
P.S. aanvulling op voorgaand, met een kunstgreep is de breedte wel aan te passen. Jaren  geleden had ik voor iemand een zomertruitje gebreid. Misschien had ik verkeerd gemeten, of was de dame in kwestie iets "gegroeid" (om wille van beleefdheid houd ik het maar op verkeerd metenWink), maar zij verzon zelf een oplossing: de mouwen weer even helemaal los (dus weer als een lap), de zijnaden los en dan links en rechts een X cm tussen het voor- en achterpand haken. Ook dit bij de mouwen en dan weer terug in het armsgat zetten. Het geheel zag er goed uit met de brede "zijnaden".

Er zou dus ook een verbreding in een trui gebreid kunnen worden. Met een contrasterende kleur lijkt het zelfs speciaal zo bedoeld. Met snelgroeiende kinderen misschien een snellere oplossing dan een nieuwe trui breien....
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 November 2019 om 09:18
In breibladen staat meestal een tekening met de maten bij de beschrijving van het patroon. In centimeters. Zo kun je zien of de mouwen en andere maten kloppen met die van degene voor wie je breit. Als het alleen om 5 cm langer gaat bij voor- en achterpand, kun je die er gewoon bijbreien. En aftrekken als het gaat om de centimeters tot aan de halsopening. Maar wij kennen de tekening niet. Gaat het om vleermuismouwen?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Brei0902 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 03 November 2019
Locatie: Nijmegen
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Brei0902 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 November 2019 om 09:40
Nee gewoon een trui met strepen (verschillende kleuren). Ik moet volgens patroon bij 23 cm voor de armsgaten beginnen en dan met 39 cm de schouder en halsopening. Breedte is prima. Dus als ik nu doorbrei tot 28 cm moet ik dan ook 5 cm bovenop die 39 cm zetten? Sorry voor deze vragen maar brei nog niet zo lang 🤗
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 November 2019 om 10:13
Het lijkt mij dat je even moet meten bij het kind of de oorspronkelijke 16 cm vanaf het armsgat tot begin halsopening genoeg is. Zo niet, ja dan moet je er een paar cm bijbreien tussen begin armsgat en begin halsopening. Hoogstwaarschijnlijk zul je dan ook de halsopening iets langer/groter  moeten maken, dus er dan ook op de schouders een paar cm erbij voordat je afkant.

Als je al eens kleren met de naaimachine hebt gemaakt, dan weet je dat de lapjes per maat in elke richting iets groter worden. Als je nu je breiwerk onderverdeeld in lapjes die je maakt, voorpand  achterland mouwen, dan begrijp je misschien wat ik bedoel met meten en iets vergroten. Zo niet, vergeet dit dan maarLOL
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 November 2019 om 10:59
Naaipatrooninzicht is inderdaad heel behulpzaam. Maar dat vereist ook weer ervaring.

Kort gezegd: alle lengte die je extra breit voor je aan het armsgat begint, staat los van de afstand tussen armsgat en schouder. Dus de extra 5 CM moet je bij de totale lengte optellen. Het zou wel kunnen dat, als je het kind gaat meten, dat de afstand tussen armsgat en schouder misschien ook een centimeter groter zou mogen.    
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 November 2019 om 12:49
Of een passende trui van het kind er bij pakken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 November 2019 om 14:15
dat kan gemakkelijk. Zelfs als ge een trui tot op de grond wilt breien kan dat. En vanaf het armsgat doet ge terug zoals het in uw patroon staat, vermits het hier in centimeters staat aangegeven. Wel meten vanuit het midden van het pand (dus efkes een lat of boekske leggen van eerste afkantingen van de armsgaten) om die 16 centimeter te kunnen meten.

Ofwel een hulpdraadje steken op 23 centimeter naar beneden vanaf die eerste armsgatafkantingen en vanaf daar meten tot uw 39 cm.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.559 seconden.
Lang Yarns