Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Restjes garen/wol

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Restjes garen/wol
    Posted: 28 November 2019 om 09:13
De restjes garen gaan bij mij in een grote doos, en als de overstroomt, krijg ik van mijn vrouw te horen dat het tijd wordt om dat eens op te ruimen. Weggooien vind ik zonde, dus ga ik maar er een deken van maken.

Door het forum ben ik ook op andere ideeen gekomen, zoals poppenkleertjes, knuffels of (kerstboom)versieringen. 
Met dank aan jullie allen!

Toch, om mijn horizon steeds verder te verbreden, de vraag:

Wat doen jullie (nog meer) met de restjes wol/garen?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 November 2019 om 12:33
Altijd weer een leuk onderwerp! Smile Restjes verwerken dwingt een mens tot creatieve oplossingen bedenken waar je bij een pakket nieuwe bollen nooit op zou komen. 

Toch hebben mannen het maar moeilijk: altijd weer de vrouw die alles opgeruimd wil houden. Mijn voordeel is dat ik hier de handwerkster en klusser ben. Als ik met de workmate in de kamer bezig ben, zal mijn man me nooit op de vingers tikken. Hij is blij dat hij het zelf niet hoeft te doen. 

Ik heb ooit een soort vest/jasje gebreid van vierkante lapjes. Zonder sluiting, rechte 3/4 mouw. Lapjes van 8 bij 8 CM op pen 6. Zorgen dat de gecombineerde draden op 6 gebreid kunnen worden. Daarna omgehaakt en vervolgens als jasje aan elkaar gehaakt. Daar ben ik massa kleine bolletjes in kwijt geraakt. 

Je kan natuurlijk ook kiezen voor gestreepte lapjes waar je leuke kleurencombinaties mee kan maken. 

Als je een saaie trui hebt, kan je er met kleine restjes leuke versieringen op borduren. 

Wanneer de restjes minder dan 5 gram wegen, gaan ze naar de tuinierafdeling om plantjes mee op te binden of om zakken dicht te binden.      
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 November 2019 om 18:04
Ik heb in een heel oud breiboek een kleedje staan, dat uit restjes is gebreid. Gewoon aan elkaar geknoopt. Wel met ongeveer dezelfde woldiktes, anders wordt het een hupjes kleedje (hupjes = struikel). Maar bij een deken kan het wel. Of je neemt dunne draden samen. Je kunt er ook een juten tas mee opleuken, kleine vierkantjes of aan elkaar knopen en rondhaken op een bodem, de draden stop je bij het aannaaien naar binnen. Voor kleinkinderen kun je een sliert punniken en daar een letter van maken voor op een rugzak of een deken. Of een figuurtje. Ik heb een punnikmolen, dus dan is dat snel gedaan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 November 2019 om 17:26


Even doorscrollen en dan zie je een mooie manier om "de eindjes"  aan elkaar te knopen.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 November 2019 om 18:44
Ahhh, wat een leuke site! Het valt me op als mensen het over restjes hebben dat er altijd zoveel vrolijke kleuren in hun wolmand zitten. Bij mij zitten er meestal "groentesoep-tinten" in omdat de heldere kleurtjes altijd het eerste op zijn. Ik moet bekennen dat ik voor restverwerking wel eens een vrolijke bol erbij gekocht heb om het geheel een betere uitstraling te geven.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2019 om 09:37
Ik heb bijna antieke boeken van 3 suisses met in de titels "restjes". Maar een grote dolfijnknuffel of een deken, daar heb je wel veel restjes in dezelfde kleur voor nodig. Restjes vind ik bollen waar eventueel in het midden nog een wikkel zit, of waar de wikkel met een draadje erom bij zit. Bij Wibra en Zeeman koop ik meestal in het groot in, 10 bollen, ik bewaar de kassabon, maar meestal heb ik genoeg over voor een ander project. Ik heb eigenlijk nog nooit bollen teruggebracht. Als restjes erg lang blijven liggen, doe ik ze in de weggeefkast of ik breng ze naar de kringloop.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2019 om 11:23
Kijk, mijn "horizon" is al wat breder.
De verwijzing naar de site van hobbygigant is een eye-opener, maar inderdaad, altijd vrolijke kleurtjes. Ik moet toch echt niet denken aan een heel vest in bijvoorbeeld fel groen neon.Shocked

Bij mij zijn de restjes ook 'groentesoep', met tonen van lila, oker en blauw.😁

Kleding met restjes, in blokken of streepjes maak niet uit, doet mij erg denken aan de jaren 60 van de vorige eeuw. Prachtige kleding, maar alleen geschikt voor de jaren 60 party, dacht ik zo. Niemand draagt dat vandaag de dag toch nog?
Ik stoor mij niet echt aan modetrends, maar volledig uit de tijd zijn.... of zou een gilet of mouwloos vestje in blokjes of streepjes wel kunnen?

@Kamilla, hier in huis ben ik de huisman, kok, dierenverzorger en klusjesman. We hebben zogezegd de rollen omgedraaid; zij verdiend het geld en ik doe de rest. Na mijn ontslag met handdruk kon het even niet anders maar na verloop van tijd beviel ons de situatie zo goed, dat we het zo hebben gelaten. Mijn vrouw klaagt heel zelden, maar als ze al eens een opmerking heeft over al de brei- en haakspulletjes die overal rondslingeren, is het serieus tijd om alles weer eens op 1 plek te verzamelen.

Maar goed, restjes voor dekens, sjaals, dassen, knuffels, tassen, saaie truien opleuken, kleine projectjes en eventueel kleding....
Zijn er nog meer ideeën?

Zelf dacht ik nog aan het "aankleden" van opbergdozen, ongeveer zoals de boterkuipwiegjes van Magtelt, maar dan zonder binnenkant (en dat kan zeker in streepjesWink).
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2019 om 13:42
Opbergdozen, vazen, blikjes voor potloden en scharen, alles kan bekleed worden. Zittingen van krukjes. En je kunt dassen haken in de breedte, de eindjes kun je later meeknopen met franjes.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2019 om 16:14
Bij alles wat ik versier met een voering of bekleding, zorg ik wel dat het uitneembaar en wasbaar is. Je kan talloze mini-projecten bedenken als telefoon-etui's, place-mats, pannenlappen e.d. 

Originally posted by Teunis Teunis wrote:

Kleding met restjes, in blokken of streepjes maak niet uit, doet mij erg denken aan de jaren 60 van de vorige eeuw. Prachtige kleding, maar alleen geschikt voor de jaren 60 party, dacht ik zo. Niemand draagt dat vandaag de dag toch nog?

Het zijn niet alleen de kleurtjes of het feit dat het gehaakt is dat de jaren 60-look geeft. Ook de modellen in combinatie met de ontzettend strakke spijkerbroeken en lange loshangende haren, gitzwarte oogschaduw e.d. die daaraan bijdragen. Dus als je het modebeeld van nu zou bekijken (je huidige kapsel, de bril die je nu draagt) en daar met restjes mee aan de slag gaat, kom je er vast niet uit te zien als een "achterlopende hippie" uit de 60-er jaren. 

In een tijd waarin hergebruik van materialen populair is, word je misschien nog wel toonaangevend met je nieuwe creaties. LOL     
 


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2019 om 17:39
Je kunt een hele doos vol cadeautjes bij elkaar breien en haken. Inderdaad placemats, pannenlappen, polswarmers, hoofdbanden, colsjaals, sleutelhangers. Omgehaakte juten tassen, boodschappennetjes. Met labels: Created by Teunis, Save the planet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2019 om 23:07
@Kamilla, wat je zegt klopt  natuurlijk, het is het totaalbeeld.
De lange lokken zijn verdwenen, de beatle-bril is wat hoekiger geworden en de spijkerbroek is nu van corduroyTongue
Toonaangevend met eigen creaties? Tot nog toe was het meer zoiets van: 'ach hij is wat excentriek maar doet niemand verder kwaad, dus laat hem nou maar.'
In dat beeld past een streepjes of blokjespatroon als je het goed beschouwd dan eigenlijk best wel.

@Magtelt, een hele reeks cadeautjes is een heel aardig idee. Kleine projectjes om weg te geven. In de huidige tijd een boodschappennetje is subliem!
Labelen en een "vermanend vingertje" om de wereld te redden... niet helemaal mijn stijl, maar een (al dan niet goed) voorbeeld geven, ja dat weer wel. Of iemand dat wil navolgen is dan weer aan die persoon zelf.

Dames, bedankt voor het meedenken. Er borrelen allerlei ideeën op.
GEWELDIG!

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2019 om 08:02
Made with love by Teunis?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2019 om 10:42
Zelf haak ik op dit moment een corner-to-corner deken van overgebleven bollen, kleuren combineren valt niet mee - maar als jij veel
groentonen hebt wordt het misschien wel juist heel mooi.
Boodschappen netjes zijn van toen weer helemaal van NU, de mijne blijft in de laatste fase steken - maar het wordt tijd dat het afkomt.
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1614
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2019 om 22:36
groetjes,



geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2019 om 07:40
Ik heb al een zak restjes klaarliggen voor de weggeefkast of de kringloop. Want de doos met resten puilt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2020 om 21:15
je kan van de resten ook kerstboomhangers maken.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.672 seconden.
Lang Yarns