Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Afkanten/minderen armsgat

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Afkanten/minderen armsgat
    Posted: 01 December 2019 om 10:52
Goedemorgen breiwonders, ik heb weer eens jullie hulp nodig😬. Het gaat om patroon 67-4 van Drops (garnstudio.com/67/4). Ik ben aan de armsgaten begonnen, maar na de eerste 8 ‘simpele’ afkantingen (die ik. gewoon heb overgehaald) raak ik het spoor bijster. Ik brei maat M. Ik begrijp niets van de volgende beschrijvingen: ‘Kant daarna 10 keer 1 st af voor het armsgat binnen 7 st (dwz 2 st av, 2 st r, 3 st av) in iedere 2e nld - zieTip Afkanten: Kant 1 st af aan de goede kant als volgt: Brei de st die wordt afgekant av sm met de eerste st van de 3 av st aan de buitenkant van de minderingen.’
Hopelijk begrijpen jullie het wél🤓 - alvast dank voor het meedenken!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2019 om 11:23
Binnen die 7 steken moet je 1 steek minderen is mijn idee, daar waar je het het mooist of onopvallendst vindt
Dat moet je 10 keer doen, 10 keer betekend dus niet in 1 keer 10 steken minderen maar 10 keer minderen in de 2e naald, dus
de minderingen zitten verspreid over de komende 20 naalden.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2019 om 11:28
Of het patroon is altijd 2av 2r 3av en je moet altijd daar minderen waar je die 3 av steken hebt. Zodra je 1 steek voor die 3 steken av bent
brei je beide als ware het er 1 op de averechte manier.
 
Waarschijnlijk, mar jij hebt het voor je dus jij kunt dat goed zien, maak je die minderingen links en rechts in spiegelbeeld zodat ze altijd aan
de mouwkant zitten.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2019 om 11:49
Dank voor je snelle reactie Lidwina😃. Het patroon is steeds 2r 3av. Ik denk dat je gelijk hebt dat ik steeds moet minderen waar die 3 av steken zitten. Maar kun je mij uitleggen waaróm dat zo ‘moet’? Ik kan toch net zo goed steeds de eerste 2 steken van de naald samenbreien? Er is vast een goede reden voor deze manier van afkanten (eigenlijk minderen), en die probeer ik te doorgronden zodat ik weer wat geleerd heb😏.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2019 om 14:38
Moeten moeten, de meeste breisters doen niet zo aan moeten en denken vaak hmm als ik het zo doe dan vind ik het het mooist.
Lidwina zit trouwens nu heel hard te lachen achter haar computer (denk ik dan).
Ehm even denken waarom zouden ze het zo willen - als je heel goed naar de foto kijkt en de dame staat zeer gewillig in de juiste pose.
Dan zie je dat de av (of recht aan de goede kant) steken aan de kant in 1 baan langs het armsgat lopen, de strepen meer naar binnen
houden eronder in het luchtledige op. Dat effect krijg je alleen als je niet bij de eerste steken samenbreit, maar een paar steken uit de kant.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2019 om 16:13
😱O jee, heb ik lw en lidwina door de war gehaald? Sorry 😬😅!
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2019 om 16:26
Alsnog ere wie ere toekomt: dankjewel lw voor alle reacties😁! Ik had inderdaad al een paar keer heel goed naar de foto gekeken (hoewel het moeilijk te zien is op zo’n scherm), en eigenlijk vind ik het niet zo mooi hoe die strepen ‘in het luchtledige eindigen’ (goeie omschrijving trouwens👍, dát begrijp ik tenminste in één keer🤓). Ik heb er dus tóch maar voor gekozen om gewoon de eerste 2 steken van de naald samen te breien, en het ziet er prima uit😅. Nogmaals dank voor deze breiles👏
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2019 om 10:39
Ik vind dat helemaal niet erg, ik buig altijd diep voor Lidwina - ze kan heel mooi breien, ze kan fantastisch naaien. Ik wil haar zijn
als ik later groot ben LOL
 
Dit is dan de les dat er meer is dan moeten, je kunt ook kijken wat je zelf mooi vindt en dat dan doen.
Bij drops kun je op de foto gaan staan en deze wordt dan groter, ook kun je (maar dan moet ik even kijken) kiezen voor afdrukken
daar kies je voor afbeeldingen, dit kun je vervolgens annuleren maar dan heb je de afbeeldingen wel in een apart venstertje staan.
Dat venstertje kunt je met de toetsencombinatie Ctrl + vergroten met Ctrl 0 wordt het weer normaal.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 December 2019 om 10:30
Goedemorgen lw, hierbij even speciaal voor jou een update van mijn vorderingen .
Het zweet brak me uit toen ik bij de minderingen van de hals was aanbeland . Ik heb een zéér levendige fantasie, maar helaas niet op breigebied - ik zie dan gewoon niet voor me hoe uit al dat gegoochel met die steken ooit een soort V-hals met kabel kan ontstaan . Vaak is het bij mij dus simpelweg een kwestie van vallen en opstaan: gewoon stug doorbreien zoals ik dénk dat het moet en zien wat er gebeurt, zonodig weer uithalen en het op een andere manier opnieuw proberen. Een gewéldige oefening in geduld en zelfbeheersing, pppfffffff, haha! Maar ook nu is het weer gelukt: de hals is prachtig geworden ! (Ik dacht dat je het misschien wel leuk zou vinden om dit te weten. Groetjes en geniet van de mooie dag!)
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2019 om 11:46
Het is altijd leuk om te horen dat mensen verder kunnen komen nadat je ze geholpen hebt. Ik heb speciaal de trui nog even bekeken, ja dat ziet er
bijzonder uit. De rest van de dozen hoopt vast (met mij) dat het je straks lukt om hier bij "mijn creaties" een foto te plaatsen (wat nog niet eenvoudig is).
Zolang je een patroon kunt lezen heb je in principe geen levendige fantasie nodig, als je zoals b.v. zoals Teunis geen patronen kunt lezen
is het handig als je een levendige fantasie hebt. Of kijk maar eens naar de creaties van Bep, ook geweldig & fantasievol.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2019 om 07:48
@Breibrij, juist van dat zelf proberen, zelf nadenken en uithalen en opnieuw beginnen leer je het meest..
Niets moet en alles mag zolang jij tevreden bent met het resultaat.
Mijn ervaring is dat een patroon maar 1 weg is naar het resultaat en er zijn meerdere wegen denkbaar.
Als jouw eindproduct niet exact hetzelfde is, maar jou wel bevalt, prima toch?
Ook jij hebt nu de ervaring dat patroon lezen lastig is, en je het zelf eigenlijk "beter" kunt, of anders of minstens met een voor jou acceptabeler resultaat.
In mijn opinie wordt patroon lezen overschatTongue (vooral omdat ik het niet beheersWink). 

Mij helpt het om bij een 'probleem' het eerst "in mijn hoofd" te breien/haken. Als dat ontstane plaatje mij bevalt, dan maak ik het ook in het echt. 

Zo brei/haak ik ook. Ik bedenk wat ik wil maken, bedenk kleur en breisteek, ga dat werkstuk alvast maken in mijn hoofd, kom dan al 'dingetjes' tegen die ik oplos, en ga dan pas echt aan de gang. Al breiende/hakende kom ik ook nog wat zaken tegen die ik mij niet bedacht heb, maar die worden ter plekke opgelost. Inderdaad met stukjes uithalen, bedenken hoe dan wel en opnieuw maken. Soms wel een paar keerEmbarrassed
Kom ik er echt niet uit:, op YouTube zijn enorm veel filmpjes te vinden, ook met oplossingen waarvan ik zelfs na ruim 40 jaar breien het bestaan niet had vermoedt!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2019 om 20:03
Dank voor je snelle reactie Lidwina😃.
Ik zag dit staan en dacht wat heb ik nu weer gedaan? Teveel eer voor mij. 

En dan deze erachter aan
Ik vind dat helemaal niet erg, ik buig altijd diep voor Lidwina - ze kan heel mooi breien, ze kan fantastisch naaien. Ik wil haar zijn
als ik later groot ben LOL

Lieve deugd, ik ga nog verwaand worden. Dank je lw1463.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 16:22
Ik ben eigenlijk aan het wachten op een nieuwe creatie van je . . .
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2020 om 22:11
Ten eerste alle ‘hobbydozen’ een fijn, creatief en vooral gezond 2020 gewenst! Mijn trui is inmiddels klaar, en ik ga proberen of ik wat foto’s kan uploaden...
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.609 seconden.
Lang Yarns