Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Naaimachine trouble

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
charangie View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 25 Juli 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer charangie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Naaimachine trouble
    Posted: 12 Januari 2020 om 16:28
Ik dacht m'n naaimachine weer eens aan t werk te zetten maar dat liep anders als gedacht... Inmiddels heb ik alles los vast en schoongemaakt maar helaas.... Bijgaande foto laat zien wat er gebeurt....ik moest normaal gesproken hier mijn naaimachine voor wegbrengen maar ik moet dit toch zelf kunnen oplossen..... 40 euro per keer begint me een beetje tegen te staan
Een foto bijvoegen kan blijkbaar niet.... De bovendraad wikkelt helemaal om het spoelhuis heen waarna de machine vaststaat en in storing schiet... HELP!!!!!
groetjes Angelique
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2020 om 20:06
Iets dergelijks is mij wel eens een enkele keer gebeurd, maar dat was direct verholpen door even opnieuw op te spannen. Uit jouw eerste zin meende ik op te maken dat de machine een tijd stilgestaan zou hebben. Een onderhoudsbeurt is afhankelijk van het gebruik toch wel om het jaar nodig.

Heb je zelf aan het schroefje van de spoel gedraaid? Weet je zeker dat de bovendraad op de goede manier opgespannen is? Is de naald goed ingezet? Het lijkt me geen onvolkomenheid die iedere keer 40 euro moet kosten. Daar zou de onderhoudsmonteur een betere oplossing of goed advies voor moeten hebben.   
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2020 om 09:20
Misschien kun je op google iets vinden als je het merk en de klacht intoetst. Als een ander ook zo'n probleem heeft, is er misschien iets over geschreven.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2020 om 17:52
Als ik het zo lees, lijkt het of de bovenspanning veel te los is. Maar als je alles los en vast geschroefd en gesmeerd hebt zou ik hem toch naar de naaimachine dokter brengen. Je vind 40 Euro wel veel geld, maar een nieuwe naaimachine is duurder. Mijn onderhoudsmonteur zei ooit tegen mij toen ik mij over de kosten beklaagde: mevrouw uw auto moet ook regelmatig naar de garage voor een onderhoudsbeurt. Tja, daar had hij een punt, nietwaar.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2020 om 08:06
Als je bijna nooit naait, ben je misschien de beginners-instructies vergeten. Bij het inrijgen van de bovendraad het klosje losjes vasthouden. Dan het spoeltje in de machine stoppen. Dan de onderdraad ophalen en de stof onder de naald leggen, voetje laten zakken. Dan beide draadeindjes achter de machine losjes vasthouden, de naald laten zakken en een paar steken naaien. Dan pas de draadjes loslaten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2020 om 10:17
Ik zat laatst bij de opticien het gesprek van de naaimachineman af te luisteren. Hij vertelt moeder en dochter, bij dit type machine
moet je eerst de naald in de stof hebben voordat je met het pedaal gas geeft. Dat lijkt heel erg op het advies van Magtelt.
 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2020 om 11:47
Die vergat ik nog: naald in de stof zetten en dan een paar steken naaien, daarna pas de draadjes los laten. Dat stukje geheugen zit in mijn handen en niet in mijn hoofd.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2020 om 11:08
het lijkt mij ook de boven spanning.
Ik naai ook niet iedere dag meer,maar een paar keer per jaar heb ik een naai bevlieging.
mijn naaimachine is denk ik 17 jaar oud en 1 keer nagekeken.   hij werkt prima. niemand anders mag er aankomen. ik ben altijd bang dat ze de spanning verdraaien ,en dat wil ik niet.   
oant Sjen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2020 om 12:18
Mijn naaimachine heeft ook die leeftijd en is nog nooit nagekeken ,nu gebruik ik hem ook niet zoveel meer .

Niemand mag eraan komen ,net zoals aan mijn stoffenschaar ,anders wordt het papier knippen .

Op internet kan je ik dacht van Matri of Matri een hele nakijklijst vinden .

Heb je hem wel eens tussen de twee schijven die de spanning regelen schoon gemaakt ?

Ik doe dat met flosdraad en daar een paar knoopjes inleggen en dan die draad tussen de schijven heen en weer halen .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2020 om 16:30
Bij oude naaimachines had je ruim 20 smeerpunten. Als je die netjes bij hield, bleef alles goed functioneren. Mijn machine heeft nog maar 1 smeerpunt bij het spoelhuis. Je kan dus nergens meer bijkomen als leek. Toch zal de machine van binnen onderhouden moeten worden omdat olie dikker wordt en vuil aantrekt.   
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns