Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

patroon lezen.

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Anna en Eric View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 03 Februari 2020
Locatie: Almelo
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anna en Eric Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: patroon lezen.
    Posted: 03 Februari 2020 om 16:20
HOI IK KAN WEL EEN BEETJE BREIEN, HEB OOK ALLES WAT IK NODIG BEN.
GAREN PENNEN , BOEKEN ENZ. MAAR IK KAN GEEN PATROON LEZEN.
WIE KAN MIJ HELPEN OF HET MIJ UIT TE LEGGEN OP EEN SIMPELE MANIER?
BV HOE IK EEN TRUI MAAT 42 MOET BREIEN, AANTAL STEKEN, MINDEREN MEERDEREN,
ARMSGATEN ENZ
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2351
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2020 om 16:43
Zelf heb ik ooit profijt gehad van de website van Jessica Tromp, maar dat is wel een beetje zoekwerk. Zij heeft allerhande basispatronen, per model, maat en per aantal steken/naalden op 10x10 cm proeflapje. Je moet er even de tijd voor nemen.
Dat proeflapje breien is trouwens erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je de juiste maat breit.
In breibladen staat altijd voorin beschreven wat alle afkortingen betekenen. Daar kom je ook een heel eind mee.
Heb je dan nog vragen, onder vermelding van de patroontekst en het probleem waar je tegenaan loopt, kom je hier een hoop hulpvaardige tegen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23654
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2020 om 17:28
Misschien ligt er in de bieb nog een Breibijbel of Breien voor dummies.

Een bladzij met afkortingen en stekenuitleg kun je het beste printen en naast het patroon leggen.

Als je met echte wol werkt, kun je het proeflapje het beste wassen, anders zit je later met een te grote of gekrompen trui.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2020 om 09:51
Een proeflapje brei je en was je zodat je van te voren weet hoe het garen gaat reageren op de 1e was, anders heb je bijvoorbeeld de trui klaar
en is het opeens maat 50 i.p.v. maat 42 en ik spreek uit ervaring.
Het lijkt heel stom werk, maar ik voelde me veel dommer toen ik uiteindelijk een veel te grote trui had, waar ik ook nog speciaal voor naar de 
breiwinkel terug was geweest omdat ik niet genoeg garen had . . . 
Als je in patroon breit, dan brei je een proeflapje met dat patroon, het proeflapje is ook groter dan 10x10 centimeter - na het breien en de 1e keer 
voorzichtig wassen, lauwwarm water en b.v. baby shampoo - vlei je het neer op een handdoek, daar rol je het in op zodat het droger wordt (niet wringen)
Dan op een andere droge handdoek, het vlak leggen en met spelden recht en vlak leggen, niet te veel trekken. Als het droog is dan neem je 
in het midden van het proeflapje een vierkant van 10x10 centimeter en daar tel je hoeveel steken en toeren je nodig had.

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2020 om 09:53
Dus je hebt een boek waar een patroon voor een trui maat 42 in staat, zoek er 1 uit die je leuk lijkt en niet te saai (want dat is niet leuk) en ook 
niet te ingewikkeld (want ook dat is niet leuk) en dan ga je eerst eens aan de proeflap beginnen.
Back to Top
Hobbydoos_gebruiker View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3045
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hobbydoos_gebruiker Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2020 om 10:34
Originally posted by Anna en Eric Anna en Eric wrote:

HOI IK KAN WEL EEN BEETJE BREIEN, HEB OOK ALLES WAT IK NODIG BEN.
GAREN PENNEN , BOEKEN ENZ. MAAR IK KAN GEEN PATROON LEZEN.
WIE KAN MIJ HELPEN OF HET MIJ UIT TE LEGGEN OP EEN SIMPELE MANIER?
BV HOE IK EEN TRUI MAAT 42 MOET BREIEN, AANTAL STEKEN, MINDEREN MEERDEREN,
ARMSGATEN ENZ

Tja, dan wordt het toch wel een beetje moeilijk. Maar er is vast wel ergens een uitleg te vinden op Google, in de bieb of op de site van Jessica Tromp. Succes!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14077
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2020 om 10:39
Ojee lw1463, wat een geluk dat je zegt van dat proeflapje wassen. In alle ijver om te beginnen aan een nieuw project vergeten. Nu nog snel even gedaan. Ik heb al een stuk mouw, wordt nl dwars gebreid. Zal dus niet zo'n ramp zijn als het iets anders wordt. Dank je wel.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23654
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2020 om 11:59
Je zou kunnen proberen een patroon te lezen, ook als je dat niet wilt breien. Alle onderdelen worden apart beschreven. Het begint met "zet .. steken op". Een patroon bestaat uit .. steken plus .., dat wil zeggen, dat je aan het eind van de naald 1 of 2 steken extra nodig hebt om mooi uit te komen. Dan is er vaak een getekend schema, dat aangeeft met welke steek je moet beginnen en eindigen. De meerderingen en minderingen staan ergens in het patroon beschreven. En in tijdschriften staat ook meestal een tekening waarop je de aantallen centimeters kunt zien en hoe de meerderingen en minderingen en halslijn loopt. Soms lopen de schouders op en dan begin je aan het eind van de schouder te minderen om een mooie lijn van de schoudernaad te krijgen. Maar dat zijn allemaal dingen die je al breiend tegen kunt komen en dan kun je ons vragen hoe en waarom.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 09:35
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Ojee lw1463, wat een geluk dat je zegt van dat proeflapje wassen. In alle ijver om te beginnen aan een nieuw project vergeten. Nu nog snel even gedaan. Ik heb al een stuk mouw, wordt nl dwars gebreid. Zal dus niet zo'n ramp zijn als het iets anders wordt. Dank je wel.
 
Ik ben blij dat ook niks menselijks jou vreemd is LOL, mijn vermoeden is dat het vooral met wol een probleem is, niet 50/50 met acryl maar 
echt een hoog percentage wol en dan ook weer niet sokkenwol (ik weet niet wat ze daar precies mee doen). Vaak kun je het aan het garen voelen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 09:36
@AnnaenEric ik zou gewoon beginnen en me niet tegen laten houden, zo ben ik zelf ook begonnen. Tuurlijk gaat het wel eens fout, maar daar leer je van
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14077
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 10:40
Inderdaad gewoon beginnen. Kom je aan iets dat je niet begrijpt, eerst heel goed nadenken en dan vragen. Als je er nl eerst zelf over hebt nagedacht begrijp je vaak ook het antwoord beter.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns