Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Verkorte toeren

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Verkorte toeren
    Posted: 04 Maart 2020 om 19:38
Beste breiwonders, ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb weer een vraag... Het gaat om Drops patroon Butterfly Heart (link: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7405&cid=7). Ging hartstikke goed, maar nu loop ik vast op de verkorte toeren. Ik brei maat M.
VERKORTE TOEREN:
Brei TEGELIJKERTIJD als er 2-6-0-2-0-6 nld van A.5 tot en met A.8 zijn gebreid VERKORTE TOEREN - zie uitleg boven - aan elke kant van het werk als volgt: brei tot er 26-26-24-23-18-18 st over zijn op de nld (brei A.5 tot en met A.8 als hiervoor), keer en brei tot er 26-26-24-23-18-18 st over zijn, keer het werk. Brei dan verkorte toeren voor de verschillende maten als volgt:
MAAT M:
Brei 6 st minder voor elk keerpunt 2 keer aan elke kant van het werk.
ALLE MATEN:
Als de verkorte toeren klaar zijn, brei dan de laatste nld aan de verkeerde kant zodat de volgende nld begint bij de schouder
Mijn laatste verkorte toer valt aan de verkeerde kant van het werk, dus aan het eind van een averechte naald. Nu heb ik 2 opties. Optie 1: de (averechte) naald uitbreien zodat de volgende naald inderdaad begint bij de schouder - maar dan heb ik in feite 1 verkorte toer te weinig gemaakt. Optie 2: keren zodat ik wél die 2 verkorte toeren maak, maar dan is mijn volgende naald een rechte ipv een averechte en die naald is verkort dus begint niet bij de schouder.
Het is misschien een onnozele vraag, maar ik begrijp echt niet wat nu de bedoeling is . Ik heb het ook al aan Drops gevraagd, maar met hun antwoord kom ik niet verder . HELP!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maart 2020 om 20:47
Ge moet dus beginnen met verkorte toeren als ge 6 naalden a5 tot a8 hebt gebreid.

Ge begint aan de goede kant met a5 tot a8 :
goede = naald 1
averechte = naald 2
goede = naald 3
averechte = naald 4
goede = naald 5
averechte = naald 6

goede kant verkorte toeren    26    -      26
averecht                      32    -      32   (1ste keerpunten)
goede                         38    -      38   (2de keerpunten)

en dan de averechte om te kunnen beginnen bij de schouder.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maart 2020 om 10:46
Je moet het juiste aantal steken hebben en daarna een averechtse om aan de juiste kant uit te komen, zo lees ik het.
Er zijn 2 dingen belangrijk (of 3 = rustig blijven ademen)
- juiste aantal steken (dus je breit net zo lang tot je daar bent)
- na de verkorte toeren uitkomen bij de schouder (via averecht)
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 09:54
Er zit waarschijnlijk een fout in het patroon, zegt Drops (en vervolgens hoor je daar niks meer van...), dus heb ik het zelf maar weer uitgevogeld. Het komt er op neer dat ik een heel stuk heb uitgehaald en vervolgens 1 toer eerder ben begonnen met de verkorte toeren. Voorpand is nu klaar, ziet er prachtig uit. Óp naar het achterpand
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 12:41
Voortaan maar breien met een "lifeline". Na een aantal naalden een draad door de steken op de naald rijgen en die aan beide kanten af laten hangen. Moet je dan uithalen (terugbreien) dan kun je het tot die plekken doen. Vooral handig bij ajour- en kabelpatronen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 20:26
Of bij Drops :-), maar inderdaad zelf iets uitvogelen is ook een hele goede oplossing, daar leer je van en ik lees dat het er mooi uitziet.

Maak even een paar aantekeningen voor jezelf, stel er zit nog zo'n stuk in.
Maar ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik ook altijd problemen heb met wat de voor- of achterkant van het breiwerk is . . . 
Back to Top
Oktoberfee View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 13 Januari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oktoberfee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2020 om 15:21
Hallo, ik lees net dat er een fout zit in het patroon. Telt dit voor alle maten, dat je vroeger moet beginnen met verkorte toeren?Ik heb net alles besteld om dit patroon te maken.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2020 om 17:00
Op de website staat altijd de meest recente versie van het patroon, dus daar kun je het mee vergelijken https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7405&cid=7
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns