Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Onduidelijkheid phildarpatroon

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Onduidelijkheid phildarpatroon
    Posted: 23 Maart 2020 om 12:58
Als het kan voorlopig rustig aandoen ,voldoende drinken .

In bed voel je je een hele piet ,maar zodra je eruit bent heb je behoorlijke wiebel benen .

Ik ben nog steeds benieuwd hoe de mindering voor de mouw is .
Als je weer fut hebt zou ik het leuk vinden als je dat nog even liet weten .

Ik denk dat het rugpand iets over je bovenarm hangt .Verder ken ik een dropped shoulder alleen iets waar je mee naar de fisio moet .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2020 om 12:49
Goed uitzieken en extra vitamine D slikken! En fijn dat je moeder verder kan met de trui. Ik heb niet gehamsterd met wc papier of afbakbroodjes, maar ik ben wel schuldig aan wol hamsteren de laatste 20 jaar. Ik kan nog jaren vooruit. En toen ik naar linnen tassen zocht om op te leuken, als bezigheidstherapie, vond ik 4 bollen bordeauxrode wol. Een moeilijke kleur, behalve als hij net in de mode is.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
WilmaW View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Maart 2020
Locatie: Houten
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer WilmaW Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2020 om 10:48
Mijn excuses voor weer een late reactie: ik ben flink ziek geweest. Ik ben niet getest op Corona, maar ik had, en kom nog steeds bij, van een stevige luchtweginfectie. Nu al vijf dagen in bed en eindelijk in staat om te antwoorden. Ik weet niet hoe en of ik hier afbeeldingen van het patroon mag weergeven, maar ik denk dat ik door alle reacties mijn moeder verder heb kunnen helpen, waarvoor mijn hartelijke dank.
 Het is inderdaad geen zadelmouw (ik heb opgezocht wat dat is, eigenlijk een ronde raglan), maar het is meer een zogenaamde dropped shoulder. Ik heb mijn moeder de uitleg van Mutti voorgelegd en daar kon ze wel wat mee. 
Mijn moeder woont nog zelfstandig en breien is haar lust en haar leven. Nu met dit hele Corona-gedoe kan ze niet veel, en ze had ook geen breiwerk meer, en daar had ik voor haar twee pakketten met patroon via de Hobbydoos besteld. Gelukkig kan ze nu weer verder, al zal passen voorlopig niet aan de orde zijn. Als het af is zal ik hier melden hoe het gelukt is.
Nogmaals dank voor de hulp, mede namens mijn moeder. 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2020 om 23:00
Het is een gewone rechte mouw met Magtelt haar trukje om ze ietwat passend te maken (zodat ge geen dikkigheid in de oksel krijgt zoals Kamilla haar trui).
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2020 om 20:40
Deze werkt wel.

Maar ik zie er niets bijzonders aan ,Het is niet de zadelmouw van Beb ,want dan ligt er een plat stuk op de schouder .

Het is ook geen raglan De mindering iAls het mijn jasje was zou ik mijn uitleg aanhouden ,maar ik ben niet alwetend helaas ,De mindering gaat iets sneller omdat je een paar keer 2 steken aan het begin mindert .

Het is wel een leuk jasje
Back to Top
WilmaW View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Maart 2020
Locatie: Houten
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer WilmaW Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2020 om 19:43
De link in mijn vorige post werkt volgens mij wel.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2020 om 19:42
Krijg hem helaas niet geopend .,misschien een ander wel . Ik werk met een tablet welli ht is dat de reden
Back to Top
WilmaW View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Maart 2020
Locatie: Houten
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer WilmaW Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2020 om 19:42
Ik dacht dat ik de afbeelding kon kopiëren in dit forum, maar dat lukt https://cdn.hobbydoos.nl/images/patroon/210183/14-groot.jpg?maxwidth=1100&maxheight=750
Back to Top
WilmaW View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Maart 2020
Locatie: Houten
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer WilmaW Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2020 om 19:39


 


Dit is de afbeelding van het jasje.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2020 om 21:45
zijn het zadelmouwen misschien? Die gaan zo zoals u beschrijft.

Hier een vb.https://www.jessica-tromp.nl/child_kind/z04%20breipatroon%20kindertrui%20met%20zadelmouwen.htm
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2020 om 13:41
Kan je niet een proefstukje breien met ander garen hoe het eruit gaat zien als je een van de adviezen breit .

Ikzelf ben nogal van het visuele ,als je dan ziet hoe het wordt valt het kwartje misschien .

Er is altijd wel wat met die phildar patronen . Hoevaak we hier niet met de hobbydoosjes hebben zitten puzzelen op een phildar patroon .
Ze zijn mooi ,maar vaak onduidelijk ik denk door het vertalen .

Je zou ook nog bij Phildar zelf kunnen vragen wat ze met die minderingen bedoelen .

Je kunt geen foto van het jasje plaatsen ?

Succes en laat nog eens weten hoe het afgelopen is
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2020 om 08:50
Hoe wordt er dan voor de mouw geminderd .?


De mouw moet in het armsgat passen .
Back to Top
WilmaW View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Maart 2020
Locatie: Houten
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer WilmaW Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2020 om 23:03
Voor de duidelijkheid:  de beschreven mindering is inderdaad voor de armsgaten van het rugpand. De armsgaten hebben volgens het getekende patroon een nogal hoekige vorm: er wordt in een vrij scherpe hoek geminderd (ik denk over 5,5 cm, overeenkomend met de hoogte van de kop van de mouw), waarna er niet meer afgekant wordt en het breiwerk recht omhoog gaat. Aan dat rechte stuk wordt dan de bovenkant van de mouwkop vastgenaaid, die bovenkant is bij maat 42/44 32 cm. 
Alvast hartelijk dank voor alle reacties.
Back to Top
WilmaW View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Maart 2020
Locatie: Houten
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer WilmaW Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2020 om 22:52
Hallo allemaal, 
Door alle Corona ellende had ik niet meer op het forum gekeken en dus ook niet alle reacties gelezen. Het gaat inderdaad om het armsgat. De mouw heeft een erg korte kop, dus het is niet een raglan (ik brei niet, maar naai wel), maar eerder een heel erg lage en brede mouwkop, waardoor de schouder enigszins afhangt. De mindering zoals beschreven tussen de sterretjes moet twee keer herhaald worden, daarna moet er nog 1 x 1 st m
Geminderd worden. Volgens het getekende patroon is de kop van de mouw dan 5,5 cm. hoog.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 12:53
Dat kan ook Machtelt

Het is zo jammer dat we verder niets weten van het patroon . Het kan een raglan zijn of een gewone mouw .

Of die doorloopt tot aan de hals of dat er nog een schouder komt .

Als het jasje een mouw heeft zou je daaraan ook kunnen zien hoe we kunnen helpen .

We wachten maaraf ,er zal wel een reactie komen .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 12:43
Als het maar om 2 steken gaat, kun je die ongebreid afhalen en in de volgende pen afkanten. Desnoods de draad doorvlechten. Ik doe dat ook met 3 of 4 steken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 09:51
Volgens mij gaat het alsvolgt


Je bent op 30 cm begonnen met 2 steken af te kanten .Dan komt het sterretjes stuk Dan brei je 2 toeren en kant aan het begin 1 steek af ,dan brei je weer 2 toeren en kant weer 1 steek af . Vervolgens brei je weer 2 toeren en kant 2 steken af Dan heb je dus gedaan wat er tussen de sterretjes stond . Het patroon geeft aan dat je dat 2x moet doen . Je
begint dus weer opnieuw met na 2 toeren 1 steek af te kanten vervolgens na 2 toeren weer 1 steek afkanten weer 2 toeren breien en dan die laatste keer 2 steken af te kanten . Dan heb je dus wat er tussen die sterretjes stond 2x gedaan . Dit doe je dus aan beide kanten omdat je alleen aan het begin van een pen af kan kanten moet je zowel in je heengaande pen als in je teruggaande pen afkanten en dan 2 pennen breien zonder afkanten .

Staat er in je patroon ook hoeveel steken je dan op je naald hebt staan ?

Zo is het zoals ik het lees en uit het patroon opmaak .

Succes
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 09:32
Er staat "aan weerszijden", dus de afkantingen gaan om en om, in naald 2 verdwijnen er 2x2 steken, in naald 4 2x1 steken. Een raglanafschuining, die wat sneller gaat. Dit zou dan ook bij de mouwen moeten gebeuren. En aan één kant van de voorpanden. De beschrijving stopt, dus we weten niet of het doorgaat tot de laatste twee steken. Of dat er staat "Herhaal zoveel keer wat tussen de ** staat. Of wordt er bedoeld dat je deze minderingen 2 x doet? Tot en met naald 8? Als er een tekeningetje bij het patroon staat, met centimeters, zou het duidelijk moeten zijn.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 09:27
Stom had niet gelezen dat het over het armsgat ging .
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2020 om 09:14
Ik neem aan dat het over het achterpand gaat. 
Ik zelf zou voor de zekerheid voordat de minderingen beginnen eerst een lifeline in mijn werk doen en dan als volgt te werk gaan.

Afkanten kan alleen aan het begin van de toer, dus vanaf de lifeline 

aan het begin van toer 1, 2, 7, 8, 13, 14:   2 steken afkanten
Aan begin van toer 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12:  1 steek afkanten.



Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.656 seconden.
Lang Yarns