Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Probleem bij tas haken

 Reageer Reageer Pagina  <1234 5>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2020 om 15:14
Dan zien de steken er groter uit. Misschien kijken met een lineaal uit je schooltijd?

Dat probleem zoals met de schuine strepen heb je op een andere manier weer met rondjes haken. Als je dat doet volgens de meeste schema's, krijg je een zeshoek in plaats van een rondje. Na de 5de of 6de toer, kun je dan het beste het aantal enkele vasten in het begin halveren, zodat de meerderingen niet boven elkaar komen. Maar als je met rondjes begint, kom je ons gewoon weer vragen hoe dat het beste gaat.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 April 2020 om 19:06
Ik denk dat ik het heb! 
Iemand zei het hier al, maar ik begreep het niet helemaal.
Ik sluit iedere toer met een hv in de bovenste van de 2 lossen die als eerste steek gelden.
Bij mij is het een gewoonte om bij een losse altijd te proberen om door twéé lusjes te gaan in plaats van één. Anders gebeurt het dat die ene draad zo verschrikkelijk rekt als je 'm niet aantrekt.
Alleen, hierdoor kon ik de bovenkant van het eerste half stokje niet meer herkennen. Waardoor ik dus aan het begin van iedere toer een steek miste.

Ik voel me slim en dom tegelijk, haha.

Ik ben inmiddels aanbeland bij de toer om te beginnen met de hengsels. De zak is toch wel scheef geworden en smaller aan de bovenkant... en mezelf kennende zal ik een scheve tas nooit gebruiken.
Dus ja, waarschijnlijk haal ik het uit en begin opnieuw. Op dit moment is er toch alle tijd van de wereld.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2020 om 08:55
Je was slim genoeg om dit forum te vinden, om onze adviezen te lezen en zelf uit te vinden waar het fout ging. 3x slim = niet dom.

Soms kwamen mensen hier met de vraag: ik heb haken geleerd en ken de steken losse, vaste, stokje, maar wat is nu weer een keerlosse? Ik denk dat dat nu duidelijk wordt uitgelegd in de nieuwe haakboekjes. Er komt echt vaktaal aan te pas.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2020 om 09:28
Fijn dat je het ontdekt hebt .

Je was niet dom ,alleen een beetje te bescheiden omdat je niet durfde te vragen wat diegene ermee bedoelde .

Je kunt hier vragen wat je wilt op handwerk gebied . Waar we alleen een hekel aan hebben, dat ,als je iemand hebt proberen te helpen en daar soms zelf een stukje gehaakt of gebreid of hebt zitten zoeken nooit meer wat van zich laat horen .

Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2020 om 18:59
Heb alles uitgehaald en ben opnieuw begonnen. Nu gaat het wel goed, eindelijk, na twee pogingen.
Nogmaals bedankt iedereen.
Het lijkt me geweldig om uiteindelijk goed genoeg te zijn om zelf dingen te kunnen ontwerpen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2020 om 21:37
Dat gaat zeker lukken. Ik heb het haken en breien pas weer opgepakt, toen ik een kleuterdochter had met een Nenucopop, waarvan de kleertjes erg duur waren. De les op de lagere school was geen succes, ik was zo slecht, dat ik bij de jongens moest achterblijven. Bepaald geen straf, want in plaats van het gepietepeuter mocht ik tekenen of lezen, strips uitwisselen met de jongens. Ik heb samen met een vriendin uit Hemaboeken opnieuw leren breien en haken, ook voor de kinderen, best moeilijk, en nu ontwerp ik zelf poppenkleren, babydekens en omhaaksels voor juten tassen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2020 om 16:58
Gewoon doorzetten dus.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2020 om 17:14
of .het kwartje is gevallen
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2020 om 19:46
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

of .het kwartje is gevallen

Big smile
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2020 om 08:46
Ga je nu rond haken zonder de halve vaste en de keerlossen? Je kunt een lange dunne draad in een andere kleur vastknopen aan de eerste steek en die dan afwisselend voor en achter het werk meenemen, steeds een toer hoger. Aan het eind kun je dan 1 of 2 halve vasten haken, de draad afknippen en het eindje wegwerken. Of je doet het met de keerlossen en draagt de tas met die scheve streep aan jouw kant.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2020 om 10:28
Ja, ik heb nu een scheve streep ik het werk, maar dat is helemaal volgens het patroon. Het ging me vooral om die 136 steken die ik wilde behouden. Anders zou het patroon niet uitkomen als ik aan de hengsels begon.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2020 om 11:52
Voorlopig kan niemand commentaar geven over de schuine streep, want dan zijn ze te dichtbij. En later, als alles weer gewoon is, kun je hem naar je toe houden. Ik heb bij het omhaken van juten tassen ook wel eens dat het iets te ruim wordt. Mensen vinden het heerlijk om je dan op rimpeltjes te wijzen. "En hoe ziet jouw tas eruit?" vraag ik dan. Niet dus, ze maken niets zelf. Op kraamvisite (eens kan dat weer) wijzen ze je ook graag of foutjes in je deken of truitje. Als zij het beter kunnen, moeten ze dat maar doen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2020 om 13:01
heb je wel eens naar de fouten in confectie gekeken ?

Strepen die niet doorlopen . Zo dicht langs de rand gestikt dat de naad gewoon loslaat .

Met het breien op 4 pennen kan je verspringen , maar ik geloof niet dat er een foefje is voor de schuine streep .
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2020 om 15:11
Het maakt mij niet uit hoor, zo'n streep. Hij is er wel maar hij is niet lelijk of onregelmatig.
Als de tas klaar is moet ik nog een flap maken, die erop naaien en een knoop op de tas zetten om de flap vast te kunnen zetten. Dat doe ik indd wel zó dat de kant met de streep naar binnen wordt gedragen.

Dat mensen die niet kunnen handwerken je op foutjes wijzen, heb ik nog niet meegemaakt. Misschien iets wat nog moet gebeuren. Lijkt me een beetje vreemd als je het zelf niet kan.

En over confectie... inderdaad, soms kun je er gewoon aan zien hoe haastig het gemaakt is. Ik heb een broek van een soort blubberige satijnstof, het glipt gewoon weg bedoel ik, en de naden daarvan zijn helemaal scheef gestikt.
Verder zie je bijna altijd zo'n labeltje van 'Made in Bangladesh', en dan weet je dat het door kinderen is gedaan. 
Ik wil graag leren dingen zelf te maken, dat is ook leuker omdat je het dan helemaal naar wens krijgt. Smile
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2020 om 17:30
Je ziet het vooral goed bij ruitjesbloezen met borstzakjes. Bij de dure en goed gemaakte lopen de strepen door op de zak.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 April 2020 om 18:50
Het is gewoon zuinigheid .

Bij 1 stuk maakt het niet zoveel uit, maar als weet ik niet hoeveel keer een cm uitspaart ,kun je er heel wat broeken extra van maken .

Het is net als met behang met een motief ,als je dat door wil laten lopen heb je ook een paar rollen extra nodig .
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2020 om 12:41
Daar ben ik weer...

Ik heb 28 toeren in het rond gehaakt en heb de 136 steken behouden. Dus ik dacht dat ik helemaal volgens het patroon bezig was.
Vervolgens zegt het patroon:

Toer 29 - 2l, hst in de volgende 12 stk, 60l, volg 20 stk overslaan, hst in volg 35 stk, sluit met een hv.

Daarmee maak je het begin van de hengsels.
Maar... toen ik dat had gedaan, zag ik dat die hengsels helemaal niet recht tegenover elkaar staan. Als de tas beethoudt wokkelt hij een soort van.
Als de bodem rond was geweest, had het niet uitgemaakt, maar aangezien de bodem rechthoekig is, moet het recht staan ten opzichte van de rechthoek.
(Ik hoop dat je het een beetje voor je kan zien.)

Nu heb ik begrepen, dat het patroon er geen rekening mee heeft gehouden dat het begin van iedere toer steeds is versprongen. (In totaal 28 steken.)
Maar het hoort toch juist bij rondhaken dat het begin van de toer naar rechts verplaatst?
Hoe hebben die mensen van het boek het dan gedaan?

Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2020 om 12:48
Ik moet het opnieuw uitrekenen, maar ik ben heel (echt héél) slecht in getallen en technisch denken, dus als iemand toer 29 opnieuw kan indelen, heel graag.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2020 om 15:26
als je de tas plat op tafel legt met een rechthoek,waar zit je dan met je haakpen . ?
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 April 2020 om 15:33
In één van de hoeken. En vanaf daar haak je omhoog.

Ik heb geprobeerd het zelf uit te rekenen maar het kwam niet uit toen ik het ging haken.

Ik ben een beetje geïrriteerd vanwege dat boek, ze zeggen zelf dat je begin bij rondhaken verschuift naar rechts. Geen flauw idee wat ze denken bij die tas.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.078 seconden.
Lang Yarns