Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Mondkapje

 Reageer Reageer Pagina  <12345 6>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2020 om 22:56
ik was vandaag naar de supermarkt en gebruikte een papieren mondkapje wat hier voorradig was (ben op visite en geen eigen mondkapje bij me)
zo'n papieren ding met van die slappe elastiekjes om m'n oren....en die zijn nog bijna 1,00 per stuk. nou, dat zit voor geen meter hoor, zo'n ding! Unhappy sluit nergens af, schuift voortdurend of naar beneden of in m'n ogen....
nee, aan mij is het niet besteed!

wat ik wel leuk vond was op het advertentiebord bij die supermarkt, een bericht je van het repaircafe aldaar dat daar wasbare mondkapjes kunnen worden afgehaald. mooi initiatief
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2020 om 08:45
Dat is zeker een leuk idee .

Het repair cafe is hier gesloten ,maar de medewerksters kunnen het ook makkelijk thuis doen .
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2020 om 10:50
Ik heb verschillende soorten mondkapjes geprobeerd. Voordat dit virus bestond had ik thuis wat van die stofkapjes liggen. Ook de medische FFP2 maskertjes. Ik gebruikte ze in de supermarkt, maar ze zijn toch benauwd en ongemakkelijk. Nu kun je ze eigenlijk niet meer kopen in Nederland. Er zijn soms aanbiedingen voor belachelijke prijzen. Bij Alie zijn ze ook duur maar ik heb er iets anders gevonden dat comfortabeler is en op den duur ook goedkoper. https://vlierbloesem.wordpress.com/2020/08/14/kan-een-beschermend-masker-comfortabel-zijn/
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3601
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2020 om 18:38
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Augustus 2020 om 10:35
Dank je, niania.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2020 om 19:12
ik las hier laatst hier iets over het gebruik van stofzuigerzakken of stofzuigerfilters als filter in mondkapjes maar nu las ik dat dat niet zo'n goed idee is ivm de samenstelling van het materiaal waarvan het gemaakt is. lees je in en weest gewaarschuwd....http:///www.rivm.nl/sites/default/files/2020-06/Achtergronddocument afraden stofzuigerzak v1.0.pdf
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2020 om 22:19
Dank je, Carolina.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2020 om 09:49
Ik gebruik zelf een tissue en ik heb mijn man gewaarschuwd voor de stofzuigerfilter. De filter is al diverse keren gewassen op 60 graden, maar blijft in vorm, en juist dat lijkt me niet goed.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2020 om 11:24
Ik heb (net pas) dat filmpje bekeken dat helemaal aan het begin staat (deze) maar ik vraag me af (blond hè) is het niet makkelijker als je die tunnel 
voor het elastiek eerst naait voor je de boel aan elkaar naait ?
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2020 om 13:22
ik naai ze met lintjes eraan maar als ik jouw gedachten had, zou ik dat meteen uitproberen Thumbs Up
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2020 om 15:27
Ben grijs , ik had er twee gemaakt zo een met vouwen ,dat elastiek er tussen zetten was een vreselijk gepriegel , de volgende heb ik gemaakt met twee rechthoekjes aan de zijkanten ,dubbel vouwen zodat het een tunnel wordt ,jouw idee dus , en daar het elastiek door .
Ging stukken vlugger en past prima .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2020 om 15:59
En als de elastiekjes rond de oren pijnlijk zijn, kun je een bandje met twee knopen maken voor in je nek of op je achterhoofd. Bij mij was het probleem dat het haar achter mijn oren steeds dikker werd, omdat er al maanden geen kapper aan is geweest. Maar ik heb het getrimd op 2 cm en nu is het niet meer lastig.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2020 om 16:15
ik maak ze voor mezelf ook met knopen en knoopsgaten elastiek, dat kan ik eraf halen wanneer ik dat kapje in kokend water zet.
ik zag ze bij de winkel....hoe leg ik dat nou uit?
pyama elastiek door de twee tunneltjes overal flink ruimte latend en dan een knoop erin.
dan kun je het masker op doen en dat elastiek, verdeeld in twee lussen, een achter je nek en de ander achter je hoofd.
nadeel daarvan, vind ik, je kunt elastiek niet heet wassen dus dan zul je het er, hoe dan ook, steeds uit moeten halen.

overigens geven die stoffen maskers volgens het artikel bij het rivm, maar weinig bescherming. veel lagen keukenpapier beschermt veel beter dus dat is aan te raden onder je stoffen masker....mits het goed afsluit langs je neus
zucht, ik vind het nogal n gedoetje

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2020 om 16:29
Van de winter nemen we een bivakmuts .Eigengebreid van ongebleekte katoen ,kan ook in de kookwas .Hopelijk schrikt het virus daarvan ,dat het de benen neemt .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2020 om 09:30
Ik dacht het lijkt er toch van te komen, die maskers - dus dan maar aan de slag, ik had het idee dat de volgorde van wat je wanneer naait
in het filmpje niet klopte daarom vroeg ik het. Ik begrijp van Mutti dat dat niet aan mij of mijn technische inslag ligt.

Een masker is ook meer om een ander te beschermen dan om jezelf te beschermen. Dus vooruit maar.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2020 om 13:14
als ik eerder genoemd artikel goed heb begrepen biedt vooral een uit meer lagen keukenpapier bestaand mondkapje effectieve bescherming voor de dragen, miits goed afgesloten langs de neus en onder de kin.

ik neem nu 2 vellen keukenpapier, leg die op elkaar en vouw ze diagonaal zodat ik een driehoek van 4 lagen heb.
die plak ik met van dat witte afscheurpleister langs mijn neus
daaroverheen doe ik mijn mooie zwarte mondkapje, die houdt het zooitje op de plaats en sluit zeer goed langs de kin
dan krijg ik nog net genoeg adem voor naar de supermarkt op de fiets, m'n boodschappen in m'n karretje en terug fietsen

een ding is zeker, je hoeft met zo'n pakking niet bang te zijn voor hyperventilatie, dat lukt eenvoudigweg niet LOL

praten lukt wel maar de ander kan je niet verstaan en dat heeft ook wel iets rustigs
ja, al met al vind ik het eigenlijk wel prettig zo

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8149
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2020 om 15:22
Er liepen vanmorgen toch wat meer ,vooral ouderen met een mondkapje in de supermarkt.

Is jouw mondkapje geen soort envelopje dan carolina . ?

In de mondkapjes die ik gemaakt heb ,kun je een stukje keukenpapier of een papieren zakdoekje instoppen ,dat kun je als je lang onderweg bent verwisselen en het gebruikte weggooien . De stoffen zelf kook ik uit in soda met azijn . Na het drogen heet strijken en meer kan ik niet doen .

Ik stond vanmorgen te wachten op iemand die de draaideur uitkwam , is er een vrouw met dochtertje die precies door de door mij opengelaten ruimte liep .

Wel hingen er weer nieuwe A 4 tjes met de tekst ,per klant 1 wagentje ,maar als daar niemand op let heeft dat ook geen zin .

Ik desinfecteer mijn handen ,spuit een stuk papier nat ,en neem dat stuk papier mee om de deuren van de diepvries kasten te openen . Meer kan ik niet doen . Waar ik wel van geschrokken ben is dat er bij de plaatselijke voetbalclub corona is vastgesteld ,na de eerste keer spelen na de vakantie van de hoogste klasse . Dat zal wel uit het buitenland komen .
Alles is nu hermetisch gesloten ,maar met hoeveel personen is er al contact geweest ? Scholen alweer begonnen .
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2020 om 15:50
Ja Mutti, als ik de aanwijzingen in het patroon volg, zit er aan de zijkant een opening in om filter/zakdoekje/ stuk keukenpapier oid in te schuiven maar ik vind dat een heel gepriegel dus dat deed ik al niet meer. Mondkapjes die ik daarna maakte, stikte ik dat stukje ook gewoon dicht en droeg eronder een zakdoekje.
maar omdat ik vandeweek las dat een paar lagen keukenpapier en dan goed afsluitend langs neus en kin, de beste bescherming geven, ben ik hier toe overgegaan.

mijn mondkapje sluit goed af langs de kin en langs mijn wangen en neusrug maar aan de zijkanten van mijn neus voel ik toch lucht stromen wanneer ik adem.
Tja ik ben zo'n typ....of ik doe het niet of ik doer het wel maar dan doe'k 't goed.
En het is leuk als ik een ander tegen eventuele besmetting bescherm maar zolang we niet met ons allen mondkapjes dragen wil ik ook graag mezelf zo goed mogelijk beschermen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2020 om 18:05
Ik maakte mezelf wijs, dat ik mondkapjes droeg voor mezelf en voor anderen. Maar als de anderen geen mondkapje dragen kunnen ze de pot op. Ik doe het voor mezelf.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2020 om 19:19
Magtelt Thumbs Up
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns