Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Pop

 Reageer Reageer Pagina  <1234>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2020 om 20:54
Het garen is er. In het patroon staat dat ik heel vast moet haken. Ze zeggen dat ik een naald moet gebruiken die twee maten kleiner is dan welke wordt aangeraden voor het garen. Is dat normaal voor poppen haken?
Mijn proeflapje is heel stevig en bijna zonder gaatjes tussen de steken.

Vast haken doet pijn aan je handen. Cry
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2020 om 12:06
Originally posted by Chrissie Chrissie wrote:

Ik had van mijn tas een foto willen plaatsen, maar ik ben niet zo goed in dat soort dingen. Als de pop klaar is probeer ik het nog maar eens.


Ik kan zó foto's op facebook plaatsen, maar niet op de hobbydoos. Soms is er een lieverd, die dan mijn poppenfoto's van facebook plukt en ze hier plaatst. Hoe het me lukt, weet ik zelf niet, mijn foto's verschijnen vanzelf in een map, die mijn man heeft ingesteld, en facebook begrijpt dat, blijkbaar.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2020 om 11:51
LW


Ik heb je geantwoord
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 April 2020 om 10:22
Kringloop winkels zijn hele nuttige winkels en vindplaatsen van allerlei schatten. Ik denk dat de onze wegens de Corona dicht is terwijl
ik eigenlijk wel weer eens behoefte heb aan een goede struintocht.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2020 om 17:25
Ik had van mijn tas een foto willen plaatsen, maar ik ben niet zo goed in dat soort dingen. Als de pop klaar is probeer ik het nog maar eens.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2020 om 16:19
In de kringloopwinkels komen die boeken ,als er kleiner gewoond moet /gaat worden terecht .

Mijn man vraagt wel eens of hij een doos van boven moet halen .
In de zomer zeg ik dan, van de winter maar . Ik ben ook bang dat hij even vol terug gaat .Vorige keer kwamen mijn werkstukken e.d uit de doos ,dat was alleen maar terug lezen .

Hij begrijpt het wel ,want zo is het bij hem met gereedschap in de schuur .

Moet ,denk ik ,nog even wat ouder worden.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2020 om 16:09
Je mag ook laten weten dat hij wel lukt
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2020 om 15:38
Het handwerkboek dat ik voor 2 euro heb gekocht komt ook uit een kringloopwinkel. Het is oud maar goed. Het is geweldig dat 2 euro zo inspirerend kunnen zijn.

Nou, als het garen er is en de pop lukt niet zal ik hier weer vragen stellen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2020 om 12:00
Ja en wat vrouwen in Oost-Europa presteren is ook zo mooi. In de jaren 60 was haken heel populair, van die vestjes die uit granny squares waren opgebouwd of poncho's. In de jaren 50 waren het wijde gebreide slobbertruien over strakke broeken. Mijn moeder breide met opgewekte tegenzin slobbertruien voor mijn grote zus en mij. Misschien zijn er in jouw regio nog oude brei- en haakboekjes te vinden in de kringloop. Rond Apeldoorn was er een aso onverlaat die alles afstruinde, vandaar dat ik zo'n welgevulde boekenkast heb. Op Marktplaats is vast ook weinig te vinden, sorry.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2020 om 11:39
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

In het Russisch hebben ze maar 1 woord voor breien en haken . . . 

In die noorderlijke landen doen ze het meest aan handwerken, hè? Ik heb ook dingen uit Finland gezien.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2020 om 11:38
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:


Overigens heb ik ooit een poncho gehaakt met een verlengde tunische haaknaald en die was loodzwaar. Ik droeg hem bijna nooit. En toen een vriendin vroeg of ze hem mocht lenen om tunisch werk te bekijken, kon ik hem goed missen. Haar dochter had net een stage in Namibië achter de rug en die moest wennen aan onze winterse kou. Die vond hem heerlijk, ik was blij dat ik er af was.

Ja, daarom dacht ik dus dat breien geschikter is voor kleding maken. (En kleding maken en ontwerpen lijkt me het leukst. Hoewel speelgoed me ook wel leuk lijkt.)
Er staan een paar kledingpatronen in mijn haakboek, voor kinderen en volwassenen, en de foto's en kleuren zijn harstikke mooi, maar ik denk toch: oef, dat ziet er zwaar uit. Er is een gehaakt kindervest en dat ziet er zo solide uit.
Aan de andere kant is er ook een opengewerkt vest, en dat ziet er weer heel leuk uit.

Toen mijn vader mij aan mijn tas zag haken, zei hij dat haken volgens hem een versimpelde versie van breien is. Ik heb hem toen gewaarschuwd dat als je dat op een hobbybeurs zegt, je moet uitkijken voor haaknaalden in je oog. Van boze haaksters.
Maar ik ga niet meedoen aan een handwerkoorlog, hoor.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2020 om 09:20
Lekker aan de gang gaan ,het is geen gevaarlijke verslaving dus wat let je .

Haakwerk neem je makkelijker mee,maar tegenwoordig met de rondbrei pen zit je ook niemand meer de ogen uit te steken .

Met een rondbreipen ,kun je ook gewoon heen en weer breien ,het is even wennen .
Bij Zeeman en Wibra zijn ze spotgoedkoop .


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2020 om 09:06
Ik geloof dat er vroeger twee stromingen bestonden, net als bij de Beatles en de Rolling Stones of Elvisfans versus Cliff Richardsfans. Dat breisters en haaksters elkaar niet konden luchten of zien. Maar...in breipatronen staat vaak een gehaakt randje om het af te werken, of een gehaakt knoopsgat. En dan werd die "k" echt niet weggelaten. Ik hield van de Beatles meer, maar had niets tegen de Stones, en Elvis en Cliff hadden beide leuke liedjes of zulke zoete dat het glazuur van je tanden sprong.

Overigens heb ik ooit een poncho gehaakt met een verlengde tunische haaknaald en die was loodzwaar. Ik droeg hem bijna nooit. En toen een vriendin vroeg of ze hem mocht lenen om tunisch werk te bekijken, kon ik hem goed missen. Haar dochter had net een stage in Namibië achter de rug en die moest wennen aan onze winterse kou. Die vond hem heerlijk, ik was blij dat ik er af was.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2020 om 08:46
Ik kan het beide, ik vind breien iets leuker. In het Russisch hebben ze maar 1 woord voor breien en haken . . . 
Met breien krijg je meer flexibele werkstukken, haken is meer vast - dat schreef Mutti geloof ik ook al. Maar ik heb ook knuffels gebreid, haken is 
makkelijker maar het resultaat is niet minder het is meer voor zachte knuffels als je wilt dat het goed blijft staan kun je beter iets haken.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 April 2020 om 19:22
Originally posted by Mutti Mutti wrote:



Ja wat is er makkelijker breien of haken .Ik denk dat je beter kan vragen wat doe je liever ?



Weet ik nog niet... het is allebei harstikke verslavend, dat weet ik wel. En ontspannend.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 April 2020 om 19:18
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Het zijn gewoon twee naast elkaar bestaande technieken om een stukje textiel te maken.

O, is het zo eenvoudig. Ik dacht, misschien is er een reden waarom er twee technieken bestaan.
Ik vind het zo leuk om me te verdiepen in de dingen waarmee mijn overgrootoma zich bezighield. Als ik handwerk moet ik ook denken aan petroleumfornuizen en hondenkarren. Soort van 'de goeie-ouwe tijd'-gevoel.
Het is me echt gaan intrigeren toen ik ging bladeren in een oeroud handwerkboek dat ik had gekocht voor 2 euro.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 April 2020 om 18:30
Je kunt haken zowel voor kleding als voor decoratie gebruiken .
Je moet alleen zorgen dat kleding niet te vast wordt ,want dan krijg je een plank ,maar daar is een patroon meestal al op aangepast .

Ja wat is er makkelijker breien of haken .Ik denk dat je beter kan vragen wat doe je liever ?

Ik ben meer een breister dan een haakster

Heb je al eens gekeken op de site van Garnstudio van Drops .
Daar vindt je mooie patronen om te breien haken zowel kleding als decoratie .

Lees de patronen eens door en kijk wat je ervan begrijpt .

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 April 2020 om 18:29
Het zijn gewoon twee naast elkaar bestaande technieken om een stukje textiel te maken. Je kunt truien, vesten, rokken, jassen, kousen en ondergoed haken en breien. Ik heb heel oude breiboeken met badgoed en ondergoed. Op het ogenblik ben ik voor een slanke pop aan het haken, ik heb al een beha, slip en onderrok. Ik heb een tas vol van deze poppen, nog in doos, van Action, en eentje van een kleedjesmarkt, die nu al kleedmodel in dienst is.

Bij breien kun je meer steken verliezen of laten ladderen, dat is een moeilijkheid. Maar haken kun je ook best moeilijk maken, tapestry, tunisch, stokhaken. Kijk maar in je boek.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 April 2020 om 18:14
Het garen voor de pop is er nog steeds niet, dus ik heb uit verveling voor het eerst een stukje gebreid. Ik heb online heel mooie breipatronen gezien voor kleding. Volgens mij is breien meer voor kleding en haken meer voor decoratie, heb ik dat goed?
Welke is eigenlijk het moeilijkst van de twee?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 April 2020 om 09:14
Ja, Bloem, het topic heette Gevonden op facebook, vandaar dat ik het niet kon vinden. Misschien kan zij de titel veranderen. Of kunnen wij pronken met haar veren door het Gezicht borduren te noemen en te knippen en plakken?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns