Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Pop

 Reageer Reageer Pagina  123 4>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Pop
    Posted: 17 April 2020 om 13:48
Hallo,

Ik ben van plan om voor mijn volgende project een pop te haken voor mijn nichtje.
Ze is nog maar vijf maanden, en ik heb nog nooit een pop gemaakt, dus ik vraag me een paar dingen af over de materiaalkeuze.

Welk garen kun je het best gebruiken? Katoen, synthetisch? Iemand ervaren daarin? Het wordt ook echt een pop waarmee gespeeld gaat worden dus het moet wel gereinigd kunnen worden.

En dan de ogen... zijn knoopjes af te raden of kan het wel?

Er zitten ook lintjes in het patroon voor in de haren, ik denk dat ik die weg ga laten of anders heel stevig vastmaak. Anders peutert mijn nichtje het er misschien af en het laatste wat ik wil is een gevaarlijke pop cadeau doen.

Bedankt!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 April 2020 om 15:16
Ik maak poppen van katoen of acryl. Beiden zijn goed wasbaar. Acryl voelt iets zachter aan dan katoen, maar is ook iets pluiziger. Als een kindje er veel mee speelt gaat het ook iets pluizen. Katoen kan verkleuren.
Onder 3 jaar geen veiligheidsoogjes gebruiken. De kleintjes krijgen ze los. Ook geen knoop, oogjes borduren. Als je een draad afhecht, zorgen voor een lange draad korte gaan ook los.
Laat de lintjes ook maar weg, er anders geen probleem van maken dat ze in de kortste keren weg zijn.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 April 2020 om 15:31
Duidelijk, dank je wel. Thumbs Up

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2020 om 09:38
Bij Tips en trucs staan tips om de nek van een pop stevig te maken, zodat hij niet aldoor knikkebolt.

Ik maak soms beren of poezen en daarvoor kun je één lange draad pakken voor ogen, neus en mond. Dat doe ik voor de kop gevuld wordt, Ik staak de draad door beide plekjes voor de ogen, aan iedere kant een helft, borduur de ogen en kom met beide draden boven bij de neus. Die borduur ik met allebei de draden, dieren hebben dan een streepje van neus naar bek, ook met de twee draden en dan splits ik ze bij de bek, twee keer heen en terug, en dan een ferme knoop achter de bek, de eindjes lang laten en de kop vullen. Zo hoop ik dan dat er niets los gaat. Maar een pop heeft anders gekleurde ogen, neus en mond. Je kunt in ieder geval wel al die draadeinden aan elkaar knopen voor het vullen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2020 om 10:43
Ik probeerde al te bedenken hoe ik zo'n gezichtje erop moet borduren.
In het originele patroon zijn de oogjes van die veiligheidsknoopjes, gewoon zwarte rondjes. Hoe borduur je nou een rondje? Heb ik nog nooit gedaan.

Ik denk trouwens dat ik de pop van katoen ga maken. Dan heb je een mat resultaat.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2020 om 10:49
Je zou een klein rondje kunnen haken en dan vastnaaien. Een beren of poezen neus wordt meestal een soort knopje of rondje als je tien keer in dezelfde gaatjes insteekt. Probeer het eerst op een proeflapje, dan bederf je de pop niet. Ik heb ook wel eens knoopjes al ogen gebruikt en dan goed vastgeknoopt aan de binnenkant. Het gaat er vooral om dat baby's alles in de mond stoppen of er op sabbelen. Overigens zijn er ook zonnekindpoppen volgens het Rudolf Steiner principe, die helemaal geen gezicht hebben. Om de fantasie te prikkelen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2020 om 10:58
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Overigens zijn er ook zonnekindpoppen volgens het Rudolf Steiner principe, die helemaal geen gezicht hebben. Om de fantasie te prikkelen.

Dat klinkt een beetje griezelig. Confused

Hoe dan ook, ik zal nog een flinke kluif hebben aan dit nieuwe project, net als bij de tas. (Waarvan ik overigens wel veel geleerd heb.)
Mijn boek zegt dat die tas 'makkelijk' is, en dat zegt -ie ook over de pop. Nou, dat zal ik dan maar zelf ontdekken.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2020 om 11:17
Ja makkelijk voor mensen met ervaring .

Die ervaring ga jij ook krijgen,als je zo doorgaat en doorzettingsvermogen heb je al .

Ik denk overigens dat een klein kind nog geen benul heeft van ogen .
Ze zal er aan gaan zitten plukken omdat ze dat voelt ,daarom zijn knopen of veiligheidsogen gevaarlijk ,maar het speelplezier zal er niet minder omzijn . Dus, lukt het niet, je nichtje zal er blij mee zijn . Als ze ouder is en de ogen wel gaat missen,kan je ze er altijd nog opmaken .

Succes ,en mocht je vastlopen roepen maar ,er is er vast wel een op het forum die je weer opweg helpt .
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2020 om 11:43
Thumbs Up
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2020 om 12:18
Volgens mij zitten er in de gezichten van die zonnekindpoppen kuiltjes voor de ogen en gleufjes voor de neus en mond. Daar zal wel een hele liftestyle bij horen, oogsten bij volle maan en dansen rond de meiboom, dat soort gedoe.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2020 om 13:36
Ik doe ook de oog en en mond met een draad ,op pinterest staat hoe je die moest naaien ,je moet het kunnen wassen dus katoen zal wel het beste zijn ,als je er een belletje insteekt dan is het ook weer leuk,suxes gewoon het patroon volgen en dan lukt het wel
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2020 om 17:23
Wibra heeft belletjes en piepers om in knuffels te stoppen. En speenkoordknijpers, ook handig om te zorgen dat ze niet 100 x de pop of knuffel uit de kinderwagen smijten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 April 2020 om 08:39
Er hebben eerder op de doos topics gestaan over hoe precies ogen te borduren, hangt natuurlijk ook van het type pop of. Misschien kan 1 van de 
geniale zoeksters dat topic vinden.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 April 2020 om 09:14
Ja, Bloem, het topic heette Gevonden op facebook, vandaar dat ik het niet kon vinden. Misschien kan zij de titel veranderen. Of kunnen wij pronken met haar veren door het Gezicht borduren te noemen en te knippen en plakken?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 April 2020 om 18:14
Het garen voor de pop is er nog steeds niet, dus ik heb uit verveling voor het eerst een stukje gebreid. Ik heb online heel mooie breipatronen gezien voor kleding. Volgens mij is breien meer voor kleding en haken meer voor decoratie, heb ik dat goed?
Welke is eigenlijk het moeilijkst van de twee?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 April 2020 om 18:29
Het zijn gewoon twee naast elkaar bestaande technieken om een stukje textiel te maken. Je kunt truien, vesten, rokken, jassen, kousen en ondergoed haken en breien. Ik heb heel oude breiboeken met badgoed en ondergoed. Op het ogenblik ben ik voor een slanke pop aan het haken, ik heb al een beha, slip en onderrok. Ik heb een tas vol van deze poppen, nog in doos, van Action, en eentje van een kleedjesmarkt, die nu al kleedmodel in dienst is.

Bij breien kun je meer steken verliezen of laten ladderen, dat is een moeilijkheid. Maar haken kun je ook best moeilijk maken, tapestry, tunisch, stokhaken. Kijk maar in je boek.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 April 2020 om 18:30
Je kunt haken zowel voor kleding als voor decoratie gebruiken .
Je moet alleen zorgen dat kleding niet te vast wordt ,want dan krijg je een plank ,maar daar is een patroon meestal al op aangepast .

Ja wat is er makkelijker breien of haken .Ik denk dat je beter kan vragen wat doe je liever ?

Ik ben meer een breister dan een haakster

Heb je al eens gekeken op de site van Garnstudio van Drops .
Daar vindt je mooie patronen om te breien haken zowel kleding als decoratie .

Lees de patronen eens door en kijk wat je ervan begrijpt .

Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 April 2020 om 19:18
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Het zijn gewoon twee naast elkaar bestaande technieken om een stukje textiel te maken.

O, is het zo eenvoudig. Ik dacht, misschien is er een reden waarom er twee technieken bestaan.
Ik vind het zo leuk om me te verdiepen in de dingen waarmee mijn overgrootoma zich bezighield. Als ik handwerk moet ik ook denken aan petroleumfornuizen en hondenkarren. Soort van 'de goeie-ouwe tijd'-gevoel.
Het is me echt gaan intrigeren toen ik ging bladeren in een oeroud handwerkboek dat ik had gekocht voor 2 euro.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 April 2020 om 19:22
Originally posted by Mutti Mutti wrote:



Ja wat is er makkelijker breien of haken .Ik denk dat je beter kan vragen wat doe je liever ?



Weet ik nog niet... het is allebei harstikke verslavend, dat weet ik wel. En ontspannend.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 April 2020 om 08:46
Ik kan het beide, ik vind breien iets leuker. In het Russisch hebben ze maar 1 woord voor breien en haken . . . 
Met breien krijg je meer flexibele werkstukken, haken is meer vast - dat schreef Mutti geloof ik ook al. Maar ik heb ook knuffels gebreid, haken is 
makkelijker maar het resultaat is niet minder het is meer voor zachte knuffels als je wilt dat het goed blijft staan kun je beter iets haken.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns