Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vilten en blokken en dat soort dingen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vilten en blokken en dat soort dingen
    Posted: 30 April 2020 om 16:11
Hai,

Omdat ik nog niet alle spullen heb om verder gaan met de pop, had ik een tussenprojectje gemaakt. (Van die geweldig goedkope Zeeman-wol.)
Het is een zitmat die na afloop gevilt wordt. Doet iemand hier aan vilten? Op het plaatje zag het er heel mooi uit, je had zeg maar de vorm van een in het rond gehaakte mandala maar dan zonder dat je de steken nog ziet. Het zag eruit als iets wat je in een winkel kan kopen.
Nou, vanmiddag heb ik het in de wasmachine gegooid, ik was heel benieuwd naar het resultaat. Maar er was nauwelijks iets veranderd.
Misschien heb ik gewoon het verkeerde materiaal gebruikt. In het patroon staat geloof ik een honderd procent wol-garen, maar dat van mij is 20 procent wol en 80 procent acryl.
Ik heb het project alsnog opnieuw in de wasmachine gegooid, en nu op 60 graden. Als ik het verwoest heeft het me maar twee euro gekost. Big smile

Ik vind het wel heel leuk om mijn werkstukken een 'nabehandeling' te geven. Sommige dingen worden bijvoorbeeld zoveel netter en mooier als je ze blokt. Ik blok meestal met water en spelden. Maar het schijnt dat je ook kunt blokken met hitte.

Heeft iemand nog leuke tips over nabehandelingen (om het werk te verfraaien/anders te maken)?
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2020 om 18:22
Ik vermoed dat er niet genoeg wol in het garen zit. Acryl vervilt niet én kun je niet blokken.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2020 om 18:58
O, dat wist ik niet. Bedankt voor het antwoord.
Ik heb meerdere keren acryl geblokt (met water)... het werd wel iets platter en netter. Maar in mijn boek staat inderdaad dat je acryl niet heet moet blokken. Dat heb ik eens gedaan met een weefwerkje, en toen begon het heel vreemd te ruiken.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.578 seconden.
Lang Yarns