Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Tegelswijsheden en andere antiquiteiten

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Tegelswijsheden en andere antiquiteiten
    Posted: 05 Mei 2020 om 20:24
Ik had het in een ander topic over "zondagssteek houdt geen week" en "luie naaisters draad".

Van het concert des levens krijgt niemand een program.

Het leven is een feest, je moet wel zelf de slingers ophangen.

Wie zich niet weet te behelpen is niet waard dat hij armoe lijdt.

Bij toevalligheden: Dat is Gods hand, daar moet je niet in kietelen.

Wie volgt?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2020 om 20:30
Als de hemel naar beneden valt, hebben we allemaal een blauw hoedje.

Volgens mij betekent het iets als: nou ja, het zal mij een interesseren als de wereld vergaat. (Je moet het ook droog en emotieloos uitspreken.)
Het is een uitspraak die zelfs mijn grootouders oudbollig vinden.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2020 om 21:40
Originally posted by Chrissie Chrissie wrote:

Als de hemel naar beneden valt, hebben we allemaal een blauw hoedje.



Dat zeg je tegen  mensen die vaak roepen" ja, maar als....."

Antwoord: Ja hoor!! Als de hemel naar beneden valt, hebben we allemaal een blauwe hoed.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2020 om 21:43
Elke reis begint met de eerste stap.

Vallen is geen schande.
Blijven liggen wel.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2020 om 09:04
Wie niet kan wat hij wil, moet willen wat hij kan.

Of:

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maat zoals het gaat.

Dat lijkt me een Corona wijsheid.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2020 om 10:26
Ik hou erg van Cruijff, van toeval is logisch - iets wat mijn nichtje nog niet snapte.

Verder zeggen wij vaak hier, geluk moet je afdwingen. Dat komt er eigenlijk op neer dat je er in moet geloven en je best voor moet doen
of zo heb ik het geïnterpreteerd.

Mijn schoonopa zei vaak, de 1 houdt van de moeder, de ander van de dochter - dat zei hij dan ook vaak als reactie op iets wat een ander zei.
Een soort besef van dat niet iedereen gelijk is, afhankelijk van het onderwerp of de mensen met wie je praat is de diepere betekenis ook anders.
Soms berustend, soms humoristisch.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2020 om 11:25
De beste huisvrouw die bestaat is zeker, waar op markt en straat geen mens van weet geen mens van praat .

Als het verspringt, springt het er ook wel weer uit
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2020 om 11:32
Een optimist is een man ,die z,n motor vast start terwijl hij op z,n vrouw wacht .

Was van mijn wiskundeleraar .
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2020 om 12:05
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Een optimist is een man ,die z,n motor vast start terwijl hij op z,n vrouw wacht .

Was van mijn wiskundeleraar .


Die had een vrouw waar hij altijd op moest wachten.

Ik vinnut een goeie
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2020 om 17:03
Nog zo'n tegeltjeswijsjheid (ook verschenen op een bierkaartje)
Zolang mijn baas doet alsof hij mij goed betaald, 
Doe ik alsof ik goed werk




Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2020 om 10:47
Wie geeft wat hij heeft, is waard dat hij leeft (van tante zaliger + 2003)
(in het dialect) Wa ge ruurt, da ge stuurt, da ge meevuurt Van mijn grootmoeder zaliger +1970)Dat wil zeggen : Wat ge aanraakt moet je ook nemen, en opeten (was met voedsel) Dat zou NU in de coronatijd best wel overal mogen uithangen. 
Nog eentje:
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd


Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2020 om 11:08
Vaak hoor je in tv programma's dat er nogal vaak het woordje als wordt gebruikt. Als..... ja maar als......
Mijn moeder zaliger, zei dan altijd,als mijn zus een pieleke had gehad was het mijn broertje geweest.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2020 om 11:21
Klets maar aan mijn kont, mijn kop is de stad uit.

Echt Amsterdams: Als iemand op het platteland woonde: "Oh, waar ze de wereld met kranten afgeplakt hebben."
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2020 om 13:11
 die van Mutti vind ik leuk met die optimist

en van Magtelt: Wie zich niet weet te behelpen is niet waard dat hij armoe lijdt.. die kende ik niet. vind 'm wel mooi

en de mijne gaan natuurlijk over mijn hobby al denken veel mensen dat het met beessies te maken heeft....

avond spin brengt zegen in
spin in de morgen, kommer en zorgen

ja als de mensen 'savonds nog zaten te spinnen hadden ze het de volgende dag makkelijker
deed je dat niet, moest je meteen in de ochtend aan de gang en zien dat het klaar kwam
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2020 om 13:42
Is de eerste week van Augustus heet , zorg voor een goed warm winterkleed.

Er staat ons dus nog wat te wachten
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2020 om 16:00
Die over armoe komt uit de jaren 50, toen de meesten het niet breed hadden en moeders konden toveren met oude kleren en kliekjes. De school van mijn kinderen vroeg om "waardeloos materiaal", nou als kind wist ik wel raad met dozen en dergelijke, niks waardeloos.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2020 om 16:47
ja mijn moeder was ook zo'n tovenares. en een breister. alles hadden wij gebreid, van onderbroeken en hemdjes, natuurlijk de winterse borstrok, tot rokken, twinsets en kousen/sokken.
en wat voelde ik me rijk!
en nog! als ik iets van mijn ouders geleerd heb, is het rijk te zijn met wat het leven geeft Smile

en met sinterklaas... dan werd er heel veel snoep gestrooid
dacht ik
want jaren later vertelde mijn moeder dat ze maar 1 kilo strooigoed kon kopen (met 8 kinderen) en als wij niet keken strooide zij, eerst in de ene hoek, wij allemaal daarnaartoe, meteen in de tweede hoek, wij allemaal daarnaartoe en zij, die zei dat ze ons hielp zoeken, stopte alles weer snel in de trommel. Zo kon ze per avond wel 4 of 5 keer strooien LOL
en met 1 snoepje in de mond en 1 pepernoot in je handen had je toch een 'berg' snoep!
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Augustus 2020 om 16:50
geen oud wijf bleef aan het spinnewiel

(alle mensen kwamen kijken)
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2020 om 00:15
Originally posted by Jondala Jondala wrote:

Vaak hoor je in tv programma's dat er nogal vaak het woordje als wordt gebruikt. Als..... ja maar als......
Mijn moeder zaliger, zei dan altijd,als mijn zus een pieleke had gehad was het mijn broertje geweest.
of zoals mijn grootouders zeiden:
Als ons kat een koe was, dan konden we die melken onder de stoof (kachel)

Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2020 om 11:07
Als.....
De hemel naar beneden valt, hebben we allemaal een blauwe hoed.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns