Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Knuffels haken, tips?

 Reageer Reageer Pagina  <123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2020 om 20:42

Het leuke aan handwerken is inderdaad dat alles wat je maakt uniek is. Je stopt er een beetje van jezelf in. Ik denk dat de anderen op dit forum dat wel kunnen begrijpen.
Mijn moeder ziet het in ieder geval. 

De pop is trouwens nu klaar - het proefexemplaar dan! Nu heb ik een beetje door hoe je zo'n popje moet maken, dus de tweede wordt nog mooier. En die mag naar Warschau.
Mijn nichtje groeit hard genoeg dus tegen de tijd dat het klaar is, is ze alweer een stuk groter.


Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2020 om 20:45
Ik wil wel een foto plaatsen, maar dan moet ik dat op een tablet die nog nooit is gebruikt, alles instellen en zo... dus dat duurt nog wel even. In technologisch opzicht ben ik eigenlijk bejaard. 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2020 om 08:00
Dan hoor je hier helemaal thuis. Ik kan nu wel foto's van de digicamera op de laptop in een map zetten en daarna op facebook laten verschijnen. Maar dan zet een knappere hobbydoos ze hier op het forum. Of het met het nieuwe facebook gaat lukken, moet ik nog zien, ik kan niet eens mijn bladzij terug vinden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mei 2020 om 15:23
De stola gemaakt (patroon was heel makkelijk, bijna saai zelfs), netjes geblokt, en een fout laten zien.
Ik was ergens een stokje vergeten zodat je ergens een iets groter gaatje hebt in het patroon. Ik vroeg of ik het ervoor zou uithalen, waarop mijn moeder zei: 'NÉÉÉ, niet doen, alleen jij ziet zoiets.'
Mijn eerste verkoopsucces, hoezee. Ik kreeg zelfs nog fooi. Smile
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mei 2020 om 16:45
Ik heb wel eens gelezen, dat Amish vrouwen altijd een foutje maken in een quilt, omdat alleen God volmaakt is. Dus foutjes horen in een handwerk, zij zijn ook het bewijs dat het echt handwerk is. Overigens heb ik wel eens een kettinkje van 3 lossen in zo'n gaatje genaaid, toen waren er wel weer twee draadjes weg te werken en daar heb ik toch al een hekel aan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mei 2020 om 17:48
Mensen die Perzische tapijten weven doen dat ook (en ook met dezelfde gedachte). Het patroon in het Perzisch tapijt bij ons in de woonkamer is in het midden niet symmetrisch.

Dat van die drie lossen wilde ik ook doen, maar mijn moeder heeft de stola al in ontvangst genomen. Ze zegt dat als ik het niet had gezegd, ze de fout nooit had ontdekt.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mei 2020 om 18:56
Heb je er wel een foto van kunnen maken? Ik vergeet dat vaak en dan heb ik al een creatie weggegeven of opgestuurd. Niet dat het iets uitmaakt, meestal vergeet ik wat ik gemaakt heb en als ik er dan later mee geconfronteerd word, herken ik het niet eens. Dan komt iemand aan op een 18de verjaardag met gehaakte rolschaatsjes voor een baby. "Leuk", zeg ik dan, en dan blijkt het een compliment voor mezelf te zijn. Nou die misdaad is dan verjaard.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mei 2020 om 11:23
Zijn die schoentjes dan achttien jaar oud?
Ik zie mijn moeder vaak genoeg, dus er is altijd gelegenheid om een foto te maken.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2020 om 08:04
Ze zijn nu al veel ouder, die buren zijn verhuisd. Maar zo'n 35 jaar geleden kregen ze een zoontje en ik had al zo veel piepkleine jasjes gebreid, ik wilde eens wat anders geven. En toen die jongen 18 werd, vierden ze dat met de oude buren van toen. Het waren nog 4-wielige rolschaatsjes. Kun je nagaan hoe lang geleden.

Overigens vielen die jasjes best in de smaak. Nu kun je al trendy kleertjes kopen in maat 44, zelfs bij Zeeman, maar toen was het moeilijk om aan kleine jasjes te komen, baby's zwommen in maat 50.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juni 2020 om 10:49
Uhm, ja dat is dan zeker een verjaarde misdaad. 
Ik kan wel een jasje voor mijn nichtje haken (kan nog niet echt breien) maar het kind heeft nu al een grotere gardarobe dan ik. Dus: een pop!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2020 om 08:15
In de jaren 70 waren kinderkleertjes bijna allemaal donker, donkerblauw, bruin, erg saai, zelfs de jurkjes. En ik mocht vooral geen mutsje opzetten buiten in de wagen, daar zouden ze oorproblemen mee krijgen. De volgende generatie lag met een tricot mutsje op in de wieg, want het hoofd heeft het grootste oppervlak dus koelt het snelste af. Nog later moesten er wollen mutsjes gebreid of gehaakt worden voor Aziatische kindjes van 0 tot 2, ook vanwege het afkoelen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2020 om 14:56
Ik vind dat ik inmiddels vrij aardig kan haken, en ben steeds op zoek naar nieuwe projecten. Iemand op dit forum raadde me de site van drops aan, en daar kijk ik nu. Er zijn heel veel gratis patronen die ook echt mooi zijn.
Ik heb een heel gaaf patroon gevonden van een trui maar er zit een heel schema bij en zo... 
Gebruikt iemand ook die drops-patronen? Zijn die misschien nog te moeilijk voor iemand die nog niet heel lang haakt?
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2020 om 15:00
Er zijn ook heel veel gave breipatronen. En dan beeld ik me in dat ik een zelfgebreid ding draag en dat mensen vragen: 'O, waar heb je dat gekocht?', en dan zeg ik: 'Ik heb het zelf gemaakt.'
Dan zou ik me best wel cool voelen. LOL

Maar ik vind breien best wel moeilijk. Ik ben al helemaal gewend aan stokjes en vasten en zo. De steken vallen steeds als ik brei.

Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2020 om 18:04
ik vind over het algemeen de patronen van drops niet heel gebruiksvriendelijk.
Als je echt precies doet wat er staat kom je er wel, maar ze zijn niet echt simpel te begrijpen.
Vind ik dus.

Het zijn vaak wél fraaie patronen en als het gaat zoals het er staat zit het product ook meestal wel heel goed.



Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juni 2020 om 18:48
Originally posted by Lao-tse Lao-tse wrote:

ik vind over het algemeen de patronen van drops niet heel gebruiksvriendelijk.


Nee, dat vond ik ook al, ze denken dat je wiskunde hebt gestudeerd of zo.
Ik ga maar eens proberen het op zó'n manier over te schrijven dat het wel gemakkelijk is om mee te werken.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juni 2020 om 10:41
De steken vallen steeds als ik brei, ik moest daar zo hard om lachen - dat had ik volgens mij ook toen ik begon - vreselijk. Maar gelukkig heeft 
dat zichzelf opgelost, iets beter kunnen breien, iets meer rust en iets meer ervaring. Pfoei, dat hebben we achter de rug. Mijn smileys zijn stuk, maar 
reken maar dat ik hard lach. En smakelijk ook, om mezelf vooral om het beeld dat je opriep.
Ik heb weleens iets van drops gebreid en mijn ervaring is dat het patroon op zich klopt, maar dat je het heel goed door moet lezen echt alles 
van boven naar beneden. En dan moet je precies doen wat er staat, voor eigenwijze figuren zoals ik is dat moeilijk. En probeer eerst iets simpels.

Ik vind sommige breibladen ook niet heel gebruikersvriendelijk, veel ruimte voor de foto's en dan de beschrijving zo klein mogelijk afdrukken :-(

Ik vind goede naalden ook fijner/beter breien dan goedkope, als je het te duur vindt ga dan naar de kringloop - bij een goede kringloop 
hebben ze ook hobbyspullen.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juni 2020 om 11:05
O nou, het gebeurt dus omdat ik goedkope naalden heb van kunststof, en als je daarmee breit met acrylgaren dan piept en knerst het en dan schieten die steken eraf. 
Zijn goede naalden van hout of zoiets?

Als iemand nog een leuk beginners-breipatroon heeft dan ontvang ik dat graag. Liever niet voor een sjaal, want het is nu zomer en afgelopen winter was het niet eens koud genoeg voor wanten.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juni 2020 om 12:04
Ik ben niet zo vertrouwd met internet, ik kijk in de bieb bij de hobbyboeken en in de tijdschriftenwinkel voor brei- en haakbladen. Zo heb ik de Aan de Haak ontdekt, de haakpatronen komen uit Hobbyhandig. Soms koop ik een Simply breien of een Simply haken. Maar die patronen zijn best ingewikkeld. Ik denk dat je een kussenovertrek kunt breien als beginproject, of een tas.

Ik ben vóór een gemakkelijke aanpak van breilessen, niet eerst een nette bol rollen en steken opzetten, maar een leraar/lerares die dat voor je doet en een paar naalden breit. Kun je eenmaal goed breien, dan leer je die eerste dingen ook wel. Pen 3,5-4,5 zijn de fijnste diktes om te starten.

Je bedenkt hoe breed de tas moet worden, op de wikkel staat het aantal steken per 10 cm, dan brei je tot je twee keer de gewenste hoogt hebt, plus 4 cm voor het tunneltje. je kant af, slaat de lap dubbel en naait naden tot 2 cm. Dan vouw je de bovenkanten om en maak je zomen (tunneltjes). Dan haak je een stevig koord en haalt dat door de tunneltjes. Je kunt kiezen hoe lag het koord moet worden. Of je één lang hengsel wilt of twee kortere.

Voor extra stevigheid kun je naaigaren in de kleur meebreien.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juni 2020 om 12:46
Ik vind breien gewoon mooier voor kleding, omdat gehaakte stof al snel zo stevig wordt. Maar haken is weer heel leuk voor kantpatronen en knuffels en beesten. (Mensen noemen dat 'amigurumi', maar ik spreek geen Japans.)

Bedankt voor het idee, ik zal het opslaan.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juni 2020 om 12:53
Ik heb in kringlopen en op rommelmarkten stalen ouderwetse breinaalden gekocht en die vind ik veel lekkerder breien, dan bamboe, hout of plastic. Het is wel vervelend, dat verkopers ze met plakband bij elkaar houden. Daar heb ik goed schoonmaakspul voor, anders blijft één plekje stroef.

Ken je iemand die voor je wil opzetten en een paar toeren breien? Dat zou echt fijn zijn. Want de moeilijkheid zit hem juist in de eerste naald en de paar erna.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns