Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hoeveelheid garen berekenen

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hoeveelheid garen berekenen
    Posted: 09 Juli 2020 om 12:34
Hoi,

Ik ben nog steeds bezig met de stola dus het heeft geen haast...
maar mijn moeder wil een deken van me (ze heeft nog niet zo heel lang een eigen huis dus vandaar dat ze zoveel spullen wil), en ik heb iets ontworpen en dat lijkt haar leuk - maar ik heb geen flauw idee hoeveel garen ik moet kopen.
Heeft iemand misschien een handige website daarvoor? Ik ben echt niet goed in rekenen. En ik doe het ook niet graag.
Misschien kan ik het inschatten en het teveel terugsturen.
Maar stel iemand heeft een tip of een manier waarop je dat kan doen, dan hoor ik het graag.

Starbij voorbaat veel dankStar
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2020 om 14:00
Ik kijk even in een van de laatste Aan de Haaknummers: corner to corner dekentje van 85 x 85 cm, haaknaald 5,5, Garen Drops Paris, 6 bollen Mosterdgeel 41, 5 bollen Mintgroen 21 en Naturel 17. Waarom die domme wichten dan niet even zeggen of je 2 x 5 bollen erbij nodig hebt of dat je moet kiezen tussen die kleuren! Het maakt nogal verschil: 11 of 16 bollen.

Mijn vriendin deed mee met hun crochet-along deken, had "het pakket"gekocht en kon gelukkig een heleboel bijkopen in de Beekbergse Wolhal, van hetzelfde verfbad en dezelfde kleuren.

Ik zoek nog even in mijn hobbykamer. Trendy plaid in granietsteek 105 x 140 cm 12 bollen Scheepjes Eliza (100 gram, 230 m 100& polyester) Haaknaald 5.

Deken in Fair Isle stijl 123 x 163 cm Scheepjes Soft Fun 2 kleuren 17 bollen Haaknaald 4. Bij Fair Isle voer je de draad, die je niet haakt mee, dus dan heb je extra veel nodig.

Overigens vind ik het maar kleine dekens.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2020 om 14:01
Als mensen gaan voor garen van Zeeman of Wibra raad ik voor dekens meestal 20 bollen aan, helemaal als het 0,99 per bol kost. Bon bewaren, teveel gekochte terugbrengen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2020 om 14:18
Ik wil Stylecraft Special DK gebruiken. Die heeft heel veel mooie kleuren.
Bij de productinformatie staat: 'Met 20 bollen haak of brei je al een heerlijke deken!'
Dus ik zal het aan de hand daarvan maar een beetje inschatten.

Is het zo erg als het garen van een ander verfbad komt?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2020 om 19:00
Met strepen en granny squares niet zo heel erg. Maar bij een effen vlak kun je ineens kleurverschil zien. Mensen gebruiken soms de truc om toeren om en om met de oude en de nieuwe kleur te haken of breien, maar juist als je het weet, blijf je het zien. Ik weet niet wat het Stylecraft Special DK garen kost, maar je zou kunnen vragen of je geld terug krijgt voor hele bollen. Of er een kussensloop bij haken met de resten. Met meer kleuren kun je toch te kort komen.

Het lijkt me spannend voor je moeder. Ik ben van uit mijn ouderlijk huis getrouwd en mijn man had al een kantenklare flat. Eigenlijk is ons huis nog steeds naar zijn smaak ingericht. Al hebben we later in een andere flat gewoond voor we dit huis kochten. Op een voetbalkamp van een week en twee korte ziekenhuisopnames van mijn man na ben ik zelfs nooit alleen geweest.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2020 om 20:12
Ik wilde iets met granny squares doen. Mij lijkt het niet heel erg, maar ik heb het nog niet meegemaakt.


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 08:56
Toen ik een babydeken in Granny's maakte, heb ik na elk vierkantje alle draden weggewerkt. Ik wist al dat anders al die vierkantjes zouden blijven liggen tot het kind afstudeerde. Ik had ook als laatste toer vasten in één en dezelfde kleur gehaakt, voor het aan elkaar zetten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 09:43
Dan maakt het dus niet uit hoe veel bollen je besteld, alleen als je net als Magtelt de laatste toer van 1 kleur maakt zou ik daar zat van bestellen.
Gewoon beginnen en na 10 of 20 grannies misschien eens de weegschaal erbij pakken.
Even een domper . . . bedenk wel dat je al die grannies aan elkaar moet maken, als je kleine grannies maakt kunnen dat er heel veel worden.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 13:27
Nee ik wilde grote granny's maken. 
Maar mijn moeder heeft ergens een pakket gevonden dat ze heel mooi vindt. Dus dan hoef ik helemaal niets te berekenen. Smile
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 14:35
Ik wil je niet bang maken ,maar ik hoop dat ze er echt voldoende wol bij doen.

Vraag anders ,voor je het bestelt, wat je moet doen als je wol tekortkomt .
Of het los verkrijgbaar is .

Ze nemen het vaak erg krap ,net als met borduurpakketten .

Het vervelende is dat de ene hand van breien of haken anders is dan de andere ,



Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 16:39
Komt vast wel goed.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 17:49
Denk ik ook wel .

Leuk dat je voor je moeder dingen kunt maken die ze gebruiken kan .
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 19:07
Heel leuk. Haar huis wordt steeds mooier.
Mijn moeder moedigt ook graag mijn creativiteit aan. 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2020 om 19:49
De deken die staat bij mijn bericht met de naam: Eindelijk, heb ik gehaakt met Stylecraft Special DK en weegt 970 gram. Ik heb gehaakt met haaknaald 5,5. De deken is 100 bij 140 cm. C2C halve stokjes.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2020 om 19:35
Ik heb het Handboek Breitechnieken binnen. Het is een prachtig boek. Geweldig wat een leuke dingen je kunt maken met breien.
Ik heb het Handboek Haken ook, als ik het vergelijk dan is breien toch wel echt ingewikkelder.
Ik kan nu nog niet heel goed breien, maar als ik doorzet... dan heeft het ambacht weer een generatie overleefd...

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2020 om 19:53
Het is maar net wat het je meeste ligt .

Ik heb vaker breipennen in mijn handen als een haakpen .

Maar als oudlerares, vind ik het heel leuk ,dat er toch weer jongeren zijn die de technieken oppakken .


Het boek zal er heel anders uitzien dan het boek wat ik heb ,met gebreide hemden lange kousen waarin je duidelijk de naadjes kan zien die de meisjes na school moesten breien .

Veel plezier met je boek ,alleen het bekijken ervan zal al plezier geven
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2020 om 20:37
Ik vind het allebei heel leuk. 

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2020 om 08:11
Ik vind het ook allebei leuk. Het voordeel van haken is, dat als de kat zich er mee bemoeit, je maar één steek hoeft op te pakken. Breiwerk kan hij beter met rust laten. Als ik lang tv kijk, wissel ik haken en breien af. Met poppenkleren is dat heel makkelijk, ik brei een jurk en haak een bijpassend mutsje of petje. Het scheelt een hoop gesnoep.

Nu je dat boek hebt, zou je vaatdoekjes van katoen voor je moeder kunnen breien met verschillende steken. Leuke proeflapjes en zij heeft er wat aan. In haar lievelingskleuren. Met wat dichtere steken pannenlappen, wel twee aan twee tegen elkaar aannaaien, zodat ze dikker zijn. Ik zou de lusjes als gaatjes in een hoek breien, losse lusjes worden nat, zoals ik ervaren heb. Of ze hangen net even in het vlammetje van het gasstel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2020 om 11:04
Ik zal vragen of ze ze nodig heeft. Maar voorlopig ben ik bezig haar interieur op te leuken.
Een deken en kussenhoezen en de stola is bijna klaar.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2020 om 11:50
Het zal vast weer reuze grappig zijn voor ervaren breisters...

Als ik een boordsteek probeer te breien, (2 recht, 2 averecht), dan zitten de steken zo slingerdeslanger op je naald. En bij de volgende naald herken ik ze dan niet meer. Met als gevolg dat ik meerder zonder dat ik het bedoel.
Al die lusjes, ik begrijp er niks van!

De tricotsteek lukt wel goed. Smile



Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns