Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hoeveelheid garen berekenen

 Reageer Reageer Pagina  <123
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juli 2020 om 17:33
En over 50 jaar is het lachen ,heb ik dat ooit gedragen .?
Of het is weer in de mode ,dat kan ook .

Er is een site waarop je gebreide kleding van vroeger kunt zien .

Dat gebreide ondergoed heb ik echt gedragen ,met een koordje door een gaatjes rand ,want elastiek was er denk ik nog niet eens .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juli 2020 om 08:29
Ik geniet van mijn serie Hemaboeken, 10 jaar mode op het gebied van kapsels, make-up en poses. Soms met bekende figuren, zoals André van Duijn, Patricia Paay en zus, en sporters uit die tijd, die nu oud of uit de tijd zijn. En ik heb heel oude boeken met lingerie en zwemgoed. Alle leeftijdsgenoten hebben wel genoten van pa, die in zee zó uit zijn zwembroek zwom.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2020 om 20:33
Ik heb een muts gehaakt voor mijn broers verjaardag. Ik was bang dat hij te groot was, maar ik liet mijn broer passen en... hij zat als gegoten.
Ik heb ervoor de paar bollen 'stoere' kleuren die ik had gebruikt. Voor de rest heb ik alleen maar lieve kleurtjes, lila en zo, en dat is natuurlijk niet cool.

Wat is eigenlijk een goede manier om je breiwerk vast te houden? Ik houd het steeds pal voor mijn neus.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2020 om 08:16
Er is geen slechte of goede manier, ieder doet wat werkt voor haarzelf. Ik heb een verte- en een leesoog, dus ik houd mijn werk dichtbij mijn gezicht. Ik heb ook vaak kritiek gehad op de manier waarop ik pennen en draad vasthoud. Maar wat ik maak lijkt toch op een haakwerk of breiwerk, dus ze moeten niet zeuren, maar naar hun eigen hobby kijken. Sommigen zweren bij het in de schoot houden van zwaar breiwerk, met een rondbreinaald. Maar als je sterke armspieren kweekt, is het niet naar om een zware lap voor je gezicht te houden. Het is wel een feit, dat gewoontes makkelijker te zijn aan te leren dan af te leren. Daarom heten ze gewoontes. Je kunt er voor kiezen om orthodoxe breimanieren te leren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2020 om 11:00
Ik heb een blessure aan mijn arm... dus daarom dacht ik: misschien zijn er wel manieren om het wat minder belastend te maken.
Ik zou wel willen weten wat die 'orthodoxe' breimanieren zijn. 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2020 om 11:08
Mijn moeder deed iets geheimzinnigs met een vingertje, dat aldoor omhoog ging voor de draad, bij elke steek. Maar als kind lette ik nooit op hoe en wat ze deed bij het breien.

Er is vast tegen je gezegd, dat je beter niet kunt breien met die blessure. Toen ik last van mijn polsen had en geen carpaal tunnelsyndroom bleek te hebben, zei de neuroloog, dat ik maar moest stoppen met haken en breien. Ik ben gestopt met naar de neuroloog te gaan. En dat hielp zo goed, dat ik 10 jaar later nog steeds handwerk.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2020 om 16:43
Ik hou het iets verder van me af, met de ellebogen in de zij - behalve als ik ff moet kijken of het goed gaat - dan hou ik het voor mijn snufferd.
Er is volgens mij geen "echt" goede manier, maar wat wel verstandig is - is doseren. Dus af en toe eens iets anders gaan doen. En dan zou ik niet
haken en breien met elkaar afwisselen, maar echt even opstaan en iets anders gaan doen - iets zonder de armen te belasten.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juli 2020 om 17:18
Ik denk dat ik net zoals de moeder van Machtelt iets geheimzinnigs met mijn wijsvinger doe .Mijn moeder deed het ook zo ,je hebt dan steeds dezelfde spanning op de draad .Ik brei met korte puntjes . Als ik breiwerk van mijn dochter overneem ,om een fout te herstellen ,moet ik steeds die punten korter maken .

Ik brei ook niet met pennen onder mijn arm en ik maak ook geen hele draai met mijn arm bij het omslaan van de draad ,wat ik sommigen wel eens zie doen .
Maar zolang er regelmatig breiwerk van de pen komt vind ik het prima ,ik heb nog nooit een blessure van het breien of haken gehad .

Die nieuwe manier van breien ,die ik vroeger ,duits breien noemde schijnt het minst belastend te zijn ,maar die vraagt wel wat doorzettings vermogen.
Ik weet ook niet hoe ik het je op schrift moet uitleggen hoe geheimzinnig ik met mijn wijsvinger doe ,maar het begint met mijn pink de draad op te pakken en dan valt de draad vanzelf over je wijsvinger en dan wordt het insteken ,omslaan ,doorhalen en af laten glippen en de draad blijft steeds over de wijsvinger .
Duidelijker kan ik het niet schrijven .
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2020 om 11:30
In ieder geval weet ik nu dat ik het niet fout doe. Dit soort dingen vind je dus nooit in boeken!

@Mutti
Ik begrijp wat je bedoelt, ik doe het ook zo, want mijn boek zeggen ze dat dat het beste is. Bij mij noemen ze het Engels breien.
Linkshandig breien noemen ze continentaal. Maar ik ben niet linkshandig.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2020 om 14:08
Vraagje;

Ik ben een dekentje aan breien, mijn eerste breiproject, van lappen van verschillende kleuren die ik later aan elkaar maak.
Maakt het eigenlijk uit hoe ik het neerleg voordat ik het vastmaak? Zeg maar, heeft de tricotsteek een 'vleug'? 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2020 om 14:26
Nee geen vleug ,maar wel een " rek"

Ik neem aan dat je 1 pen recht en een pen av breit dan zit er rek in je breiwerk de kant op waar je " V " tjes naartoe wijzen .
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2020 om 11:21
Thumbs Up

Het lukt aardig goed. Ik brei op pennen 5.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns