Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

natuur

 Reageer Reageer Pagina  <1234 8>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2020 om 11:09
Ik 1 raam aan de achterkant met planten en 1 aan de voorkant met planten. Achter is noordoost daar heb ik de orchidee, lampionnenplant (die eigenlijk zou moeten hangen)
kaaps viooltje, de grootste lidcactus en hangend een graslelie ( ik heb deze dit jaar met stekken vervangen)
De andere kant is zuidwest, daar staan een kaaps viooltje, 2 lidcactussen, een nieuwe graslelie en de hoya.
Wat ik erg mis is een plant die ik vroeger had, maar dood is gegaan en laatst zag ik hem weer ergens nou moet ik alweer het boek pakken een maranta.
Dit stond eerder bij mij op het dressoir en op een dag dacht ik wat hoor ik toch, maar gedurende de dag gingen die bladen of omhoog of omlaag en 
dat knisperde - ik vind dat zo leuk, een echt "levende" plant. Ik had zo'n donkere met van die rode strepen - als je goegelt zie je wat ik bedoel.

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2020 om 11:11
Hier op de jijtube een timelapse - Maranta die muziek kan uit . . . 
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2020 om 12:54
Het lijkt wel een dans op muziek van Debussy (was lang mijn lievelingsmuziek)
heel bijzonder Iew! nooit eerder van gehoord of gemerkt
tot nu. nu willen we er allemaal meteen een LOL

toen ik 15 was paste ik op kinderen en dat gezin had in de woonkamer een grote kamerlinde
voor mij was het liefde op het eerste gezicht Heart
in mijn leven heb ik 2x een kamerlinde gekocht en beide keren ging ze dood, mij in wanhoop naar mijn hoofd doen grijpen
vorige winter zag ik bij de supermarkt een kleine kamerlinde. die kocht ik en zette 'm op de galerij. dat leek een poosje goed te gaan maar toen begon die meer dan gezond blad te verliezen Confused
ik heb 'm naar binnen gehaald in de hal, vondtie niks, in de slaapkamer, vondtie niks, nieuwe grotere pot gegeven met verse wormenmest (ik heb een wormenhotel) daar moestie even over denken en ach....echt gelukkig werdtie er niet van. in de badkamer...vondtie niks.
zet ik 'm op een voor mij onmogelijke plek in de woonkamer om mezelf tijd te geven erover na te denken wat ik nog kon doen.....heeftie het reuze naar zijn zin LOL
nu staatie daar nog steeds op een rare plek en ik weet niet wat ik er mee aan moet  maar hij doet 't Thumbs Up
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2020 om 13:36
Ik zal je vertellen wat mijn boek zegt;
Ze kan te groot worden, maar dan kun je haar vervangen door een stek, die je zelf gemaakt hebt.
Rusten na de bloei - dat is vanaf eind mei tot eind juni, niet mesten, niet wateren (dat zou mij lukken) alle grote groene bladeren zullen afvallen (=goed, jij krijgt dan paniek)
Dan kun je hem terugsnoeien (stel dat wil je), oude droge grond verwijderen en vervangen door verse grond of jummie jummie uit je wormenhotel.
Daarna gaat ze behoorlijk groeien en moet je haar dus ook veel wateren en 1x per week iets mesten.
In de wintermaanden mag ze niet te warm staan, beter een koele kamer, waar het niet te droog is.
Ze (ze noemen de plant steeds een zij) kan veel zon verdragen, maar moet op het heetst van de dag afgeschermd worden. 
Ze mag trouwens ook naar buiten na haar rustperiode . . . maar als ze echt zo groot is, lijkt me dat geen doen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2020 om 13:38
Dus jouw woonkamer is misschien wel ongeschikt en dan kun je haar dus ook verhuizen naar een plek waar ze jou niet in de weg staat . . . 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2020 om 13:40
Als ik het zo hoor, is het dus gewoon een boom en bomen laten af en toe al hun blad vallen - ik ben heel benieuwd hoe het haar zal vergaan bij jou.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2020 om 20:41


Ik loop een beetje achter in dit topic, maar wilde dit tochook even delen. Plant van mijn moeder geërfd. Zij is vorig jaar op 98 jarige leeftijd overleden. Ik ken deze plant al ruim 30 jaar. Opmijn vensterbank staat een stekje ervan ook volop in bloei.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2020 om 21:59
wauw!! prachtig!
geweldig dat hij ook zo de ruimte heeft....
kwijlkwijl  LOL
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 December 2020 om 22:06
ja Iew, dat bladverliezen normaal is had ik niet eerder gelezen en ik had me er wel in verdiept.
enfin, nu verliestie geen blad, nu staatie het naar zijn zin te hebben.
grappig dat jouw boek over de bloeiperiode heeft en i had gelezen dat ze wel kunnen bloeien maar dat dat tamelijk uitzonderlijk is. Ik hoop datie een keer gaat bloeien, ze ruiken zo lekker!
ik laat hem staan waardie staat, misschien kan ik de spathiphyllum verhuizen Ermm
Lampmisschien moet ik zelf verhuizen naar een groot huis me veel ramen en vensterbanken.....
in ieder geval nu voor de nacht alles van de galerij gehaald; het wordt te koud
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2020 om 11:29
@hulten1 heel mooi, die van mij is heel stoffig - heb jij een goede tip ?

@carolina2, ik heb zo'n ouderwets plantenboek uit 1974 - toen planten in huis echt BIG was, ik kwam soms bij vriendinnetjes waar een heel raam 
vol dichtgegroeid was of op weg naar school langs huizen met uitbundige citroengeraniums, die bij ons thuis werden nooit zo heel groot.

Het boek zegt dat bloeien kan, maar dat je dan dus die rustperiode in moet lassen - als je dat vergeet wil ze niet bloeien.

Misschien kun je het boek ergens scoren bij de kringloop het is van de welbekende groenboekerij, een centimeter dik - G. Kromdijk 
Het nieuwe (jaha) kamerplantenboek
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2020 om 11:33
Als de kamerlinde nu gele bladeren krijgt heeft zij het te warm en/of te droog (niet de potgrond maar de lucht)
Noem je de spathiphyllum altijd zo LOL mag ook niet te warm en niet te droog staan, goed maatje dus voor die kamerlinde. Sproeien met 
lauwwarm water, wat als je met koud water sproeit, gaan ze de kamerplanten vakbond bellen LOL
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2020 om 13:35
die spathiphyllum heb ik jaren geleden uit de container gered in het westland, die doet het dus al lang goed bij mij. die bloeit ook elk jaar, vaak wel 2x. het is bij mij niet droog want ik stook weinig en ik heb tegenwoordig zo'n verdamper in de kamer, (tip van de Ayrvedisch behandelaar) die ik regelmatig gebruik met jasmijn (helpt goed tegen verdriet) Daarbij stook ik heel weinig; ik brei immers allemaal warme truien LOL.
een paar keer per jaar gooi ik alle planten onder de lauwe douche.
eigenlijk doen de meeste het goed bij mij; de hoya ga ik ook weer een keer proberen Smile
een dat kamerplantenboek....wellicht heb ik er daar nog een van in een donker hoekje van de boekenkast. zal eens kijken....
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2020 om 14:26
Wat planten ook heel fijn vinden : buiten in een regenbui.
Niet in de winter als het koud is, uiteraard. Tenslotte zijn bijna al onze binnenplanten van (sub)tropische oorsprong.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2020 om 17:54
@lw, ik zet mijn planten soms onder de douche, of inderdaad naar buiten in een zacht lente- of zomerbuitje.
Maar alleen wanneer ze ineen pot zitten die het water kwijt kan.
Maar afsponzen zoals met sommige andere planten gaat niet.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 December 2020 om 20:21
mijn planten doen het over het algemeen goed.
ik heb een speciale liefde voor begonia's; dit is mijn hangbegonia. het blad is aan de onderkant roodbruin, heel mooi vind ik dat Heart
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2020 om 01:00
Hoe verschillend kunnen mensen zijn! LOL
Ik vind begonia's samen met geraniums de ergste planten die er zijn.
Wel leuk om te lezen dat er mensen zijn die ze wel mooi vinden.
Ik hou sowieso niet van bloeiende planten.
Maar.......eigenlijk heeft elke plant en bloem zijn (haar) eigen schoonheid en jij ziet die van een begonia. Mooi toch?

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2020 om 09:36
Ik kan alleen maar planten hebben, die tegen vergeetachtige buien kunnen. Ik probeer tegenwoordig om iedere maandag de planten te gieten
en zelfs dat kan ik vergeten. Vandaag kan het trouwens niet omdat ik ze van het weekend gegoten heb (inhaalbeurt) en soms vergeet
ik dat dan weer en krijgen ze zoveel water dat ik ze verzuip. De meeste planten zijn gekregen of erfstukken, behalve de graslelie.
Ik weet dat ze de lucht zuivert en daarom is ze in huis, ze heeft ook een goede (maar saaie) hangpot en in de woonkamer een beetje een rare normale pot.
Zo'n bloempot waarvan je niet weet of die nou mooi of lelijk is LOL.

De grootste lidcactus stond bij mijn ouders in de badcel en ik ben eigenlijk bang dat ik de stof die erop zit gewoon meeverhuist heb (het was bij hen erg stoffig)
In de douche zou kunnen, maar dan wordt het wel een exercitie met een tuinstoel en tsja misschien ook gewoon eens verpotten of verse potgrond
En als ik dan zo denk, dan denk ik dat is leuk voor volgend jaar, dan doen we dat mooi buiten - moet ze nog maar even stoffig zijn.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2020 om 09:52
ja begonia's en geraniums hebben natuurlijk een nogal stoffig imago
ik vermoed dat niet veel mensen weten idat de familie van begonia's wel meer dan 1000! leden kent
maar als we 'begonia' zeggen denken we aan de soort vol rode, roze of gele bloemen die bij onze oma's voor het raam stond.
jammer dat zo'n 'zwart schaap' de afkeuring voor de hele familie oproept Confused
de hangbegonia op de foto is (voor mij, ik word al voorzichtiger LOL) vooral mooi om de kleur van de bladeren, die ook nog zacht 'behaard' zijn, en de groeivorm van de plant. zo'n waterval van blad van je kast, dat vind ik prachtig!
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2020 om 09:55
ik geef ze ook op maandag water. zondags doe ik de aquaria en voliere, maandag de planten
ik heb ook die structuur nodig anders vergeet ik ze. zomers als het echt heet is wil ik ze wel steeds een dag minder lang laten wachten en swinters en dag langer maar dan schrijf ik het op
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2020 om 12:05
Ik heb nu bijna alleen planten die wel een daggie kunnen wachten op wat water.
Succulenten zijn daar ideaal voor.
Ik heb ook een soort dracena, de dunbladige. groot! en die krijgt 1x per week een liter.
En dan heb ik er ook eentje die maar 1x per maand water mag, en juist dat is link, want dat vergeet je snel. Ik heb het nu zo dat ik einde van de maand die ene water geef, vóór de 1e van de volgende maand, kijk, dan onthoud ik dat.

Ik had dat vroeger ook hoor, een kamer vol met groen, kindje op moederschoot, vaderplantje, kaapse violen, aspagarus, heel groot.
En toen had ik geen moeite met tijdig bewateren.
Mijn wasbloem en stephanotis waren zo uitgedijd dat het mijn grordijnen waren.
ik heb nu welgeteld 8 planten in mijn huis, 6 in de huiskamer en 2 in de slaapkamer
Bevalt me goed



Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1234 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns