Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

natuur

 Reageer Reageer Pagina  <1 45678>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 April 2021 om 21:24
Ja ik kan de foto's zien. een prachtige plant Heb deze in mini formaat. benieuwd of ik daar ook eens bloemetjes in krijg. En paardenbloemen staan bij ons in de tuin niet maar wel volop bij twee kanten van de buren.Smile
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 April 2021 om 22:18
ik fotografeerde deze bloem omdat hij tussen de tegels groeit, midden op de weg. het deed me denken aan een zen-tarotkaart van Osho; de kaart heet 'moed' http://tarotweb.nl/osho/o09.html
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2021 om 09:18
Ik vind paardebloemen in een wei ver van mijn huis prachtig. Maar ik ben een nimby, ik knip de kop af, zodat er geen pluizebol van komt. Later kont er dan een soort andijviekrop in het gras, die maar moeilijk te verwijderen is. Nimby=not in my backyard=niet in mijn achtertuintje. Ik tolereer wel koolzaad en paarse dovenetel. En soms komen er mooie bloemen uit het vogelzaad dat de mussen morsen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2021 om 13:19
Mijn man is/was instaat als we ergens op bezoek gaan /gingen en er stond er een op het tuinpad ,of een ander onderkruid ,het erzo uit te trekken en in de gft bak te gooien .
Ik schaamde me dan rot .

Ik plukte de pluizebollen altijd met mijn kleinzoon in het bospad om ze weg te blazen ,tot mijn dochter vroeg dat niet meer te doen omdat dat melkachtige sap giftig was .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2021 om 13:25
Het komt zelden voor dat een Asparagus bloeit dus wees er trots op ,volgens mij zijn die ook licht giftig en katten zijn er dol op
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2021 om 13:27
Een Asparagus bloeit zelden dus wees er trots op
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2021 om 14:20
ik ben dol op paardenbloemen en op madeliefjes. ik heb ook mijn familie gevraagd mijn graf er later me vol te planten. ik voel er ook een verwantschap mee; zo sterk en dapper en stug doorgaan met voor het leven kiezen Smile
ik ben elk jaar blij als de asparagus bloeit; hij doet het al jaren.
trots, dat heb ik al eens eerder gezegd voel ik me alleen op wie ik ben en hoe ik in het leven sta.

Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2021 om 17:24
geen plaatje dit keer, jullie zullen het met mijn beschrijving moeten doen....
onderweg zag ik een rij geknotte wilgen en in een van die knotten was kennelijk een zaadje van fluitekruid terecht gekomen want die stond daar boven op die boom pontificaal te bloeien Big smile zo'n grappig gezicht!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2021 om 13:32
Ik heb dus inderdaad veel dappere paardenbloemen en van datzelfde kaliber ook crocussen (die ondertussen uitgebloeid zijn).
Sinds ik bijen heb, ben ik xtra blij met de paardenbloemen. En iedereen heeft altijd de mond vol over dat de natuur zo mooi is en dan willen 
ze een strak en recht monotoon gekleurd übergroen gazon hebben - snap ik niet, veuls te dom voor.
Wij hebben gras onder de bomen en dat is heel mooi groen en als je er staat en naar beneden kijkt, zie je paarse dovenetel, paardenbloemen en 
enorme platen hondsdraf (zo mooi) en allerlei soorten gras en vast nog veel meer (on)kruiden.
De kippen staan er op en ik maai het en verder moet de natuur maar haar ding doen.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2021 om 15:39
ik heb ook heel veel paarse dovenetel dit jaar, in mijn 'sier'gedeelte. ik laat het er lekker staan, vind de kleur mooi en het staat me niet in de weg. mijn tuinvriendin heeft veel hondsdraf, ook zo mooi Smile en paardenbloemen staan me alleen in de weg als ze in de weg staan LOL verder mogen ze er net zo zijn als de talloze madeliefjes Heart
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2021 om 16:39
Ik zie er streng op toe, dat Ton geen paarse dovenetel, madeliefjes en koolzaad uitroeit. Hij heeft die neiging, ik jubel lofliederen op de spontaan gegroeide bloemetjes en ineens kom ik thuis en liggen ze in de groene container. Onkruid bestaat niet, alles is kruid, zeg ik dan. Al bijna 48 jaar.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2021 om 17:09
Dat doet me denken aan de tijd dat bieslook pas als kruid werd gebruikt .

Mijn man had de tuin bij zijn zus gedaan . Toen hij klaar was ,was behalve het onkruid ook de bieslook verdwenen .

En dan die arme hovenier in Utrecht ,die al het groen ,van de als kunstwerk dienende trap had weggebrand .
Een bordje ,met uitleg erbij ,was misschien wel handig geweest ,ook voor de gebruikers van de trap.

Wij moeten de mensen met een beperking die bij de groenvoorziening van de gemeente werken ook altijd goed in de gaten houden .
Wij hebben de boomspiegel rond de gemeente boom voor ons huis beplant .,ziet er gezellig uit en de hondendrollen zakken erin weg .
Niet iedereen heeft dat gedaan en ze moeten het "wilde " groen in opdracht van de gemeente schoffelen dat is dus opletten geblazen .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 09:48
Dat is best knap van je man, de bieslook in mijn tuin is volgens mij moeilijk uit te roeien - het wordt alleen maar steeds meer.

Hier in het buitengebied schaven ze de bermen, zodat de berm niet steeds hoger wordt en het water van de weg de berm in kan.
Dus moest mijn kapster rennen, ze hadden net met veel moeite het gras in de berm (naast hun heg) aan het groeien, komt de gemeente er aan met 
het groot materieel. En zo moesten ze een stukje over slaan . . . 
Ik vraag me trouwens wel eens af of al dat schaven echt zo nuttig is.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 10:03
Waar ik last van heb is de mannetjes die de verhuurder langs de huizen stuurt om te controleren of je tuin wel netjes is. Als het warm is moet het glas van de broeibak af. Dat leg ik er dan naast tot het er in de avond weer op gaat en dat noemt hij dan "opslag van bouwmateriaal. " Mijn Rozemarijn is uitgegroeid tot een rij flinke planten. Daar knip ik van wat ik gebruik. Als ik het snoei geef ik wat takken aan buren. Maar dat mannetje noemt het mijn "hagen" die netter gesnoeid moeten worden. Het zijn geen hagen maar planten die je niet willekeurig kunt snoeien, dan gaan ze dood. Alles wat hij niet kent - en dat is veel - noemt hij"onkruid".

Dat maakt het echt verschrikkelijk om in een huurhuis te wonen. Voordien had ik altijd in een eigen koophuis gewoond. Dus geen last met bemoeizieke mannetjes. Maar van een woningcorporatie huren geeft echt een armoedig gevoel. Bij mij komen ze niet verder dan het tuinhek. Gelukkig kan ik de mannetjes buiten houden vanwege Corona voorzorg. Maar ondanks dat probeert die man zich bij de huurders naar binnen te kletsen. Hij draagt geen mondkapje, houdt geen afstand. Dat maakt hem ook nog een echt gevaar voor het doorgeven van besmettingen. Veel mensen laten hem toch binnen. Ze denken dat verplicht te zijn.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 10:17
nou zeg! dat is me helemaal wat! van die mannetjes.....
dat is hier niet. hoewel ze van mij de regel mogen maken dat mensen die een huis met tuin kopen of huren daar minimaal de helft van moeten beplanten ipv allemaal die grijze grafstenen
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 10:27
Helaas is dat nou juist wat de verhuurder het liefst ziet. Alles dood. Netjes betegeld.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 10:34
Afgelopen week stond in Trouw een artikel van een natuurman dat er zo dramatisch weinig paardenbloemen meer waren. Mijn man heeft een brief gestuurd met het voorstel om ze in onze gemeente te komen tellen en voor iedere paardenbloem 50 cent betalen te besteden aan een goed doel. Niets meer op gehoord.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 11:04
Toch heeft die schrijver een punt. Paardenbloemen worden gezien als onkruid en overal met gif behandeld. Als je dat niet doet verbeteren ze de doorlaatbaarheid van de grond en je kunt zowel het groene blad als het bloemblad eten. Maar de meeste mensen weten dat niet. En die mannetjes van de verhuurder willen ze in de tuintjes verbieden.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 12:07
Gif spuiten mag allang niet meer De gemeentes zijn druk bezig met alternatieven .


Hier hebben ze het met stoom geprobeerd , dat was geen succes . Vorig jaar hebben ze het met soort staalborstels geprobeerd .Ik hoop dat ze niet met branden gaan beginnen ,want dan kan het je heg nog kosten .
Het gaat dan wel over de bestrating , en die kan glad worden ,maar waarom de plantjes rondom de bomen weg moeten is mij een raadsel .

Wij hebben ooit een brief van de gemeente gehad ,dat de klimhortensia die al sinds 1980 tegen de zijgevel staat weg moest .
Die staat in de zomer prachtig te bloeien ,Ook de roos die tegen de boom opgroeit moest weg .Die boom is gemeenteigendom ,maar ze staat er nog steeds . Er zijn zelfs mensen die er foto's van staan te maken .

Bij mijn dochter staat in de a.p.v. dat de voortuin er niet als een opslagplaats uit mag zien..ook mogen er geen auto's geparkeerd staan .kennelijk hebben sommige gemeentes toch iets te zeggen
De heggen mogen hier ook maar een bepaalde hoogte hebben .i.v.b met de veiligheid ( zicht)
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2021 om 12:53
heb je ze wel eens gegeten Cocos?

nee gif mag al lang niet meer.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 45678>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.641 seconden.
Lang Yarns